DLNA چیست و چگونه کار می کند؟

در نخستین گام برای توضیح این که DLNA چیست باید گفت که Digital Living Network Alliance یک سازمان تجاری است که استانداردها و دستورالعمل‌های دستگاه‌های شبکه‌ی خانگی را تعیین می‌کند. این دستگاه‌ها شامل کامپیوترهای شخصی، موبایل‌های هوشمند، تبلت‌ها، تلویزیون‌های هوشمند، روتر و مودم بی سیم می شوند

DLNA چیست ؟

وقتی یک دستگاه استاندارد DLNA داشته باشد و به شبکه‌ی خانگی اضافه شود، به صورت خودکار می‌تواند فایل‌های صوتی و تصویری را با دیگر دستگاه‌هایی که در این شبکه هستند و آن‌ها هم DLNA دارند، به اشتراک بگذارد.

و اما قابلیت های دستگاه های مجهز به DLNA چیست ؟

  • پیدا کردن و پخش فیلم‌ها
  • ارسال، نمایش یا آپلود تصاویر
  • پیدا کردن، ارسال، پخش یا دانلود آهنگ
  • ارسال و پرینت تصاویر برای دستگاه‌های متصل به شبکه که چنین قابلیتی دارند

برخی از مثال‌های کاربردی DLNA شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پخش فایل های صوتی و تصویری درون یک هارد دیسک که به یک مودم یا روتر که DLNA دارد متصل است.
  • ارسال آهنگ و ویدئو از موبایل به تلویزیونی که مجوز DLNA دارد و پخش آن‌ها از تلویزیون
  • دسترسی به تصاویر، فایل‌های صوتی و ویدئویی در یک کامپیوتر شخصی که مجوز DLNA دارد و پخش آن‌ها روی یک تلویزیون یا دستگاه پِلیر Blue-Ray که DLNA دارند.

دسته‌بندی‌های مجوز DLNA

برخی از دسته‌بندی مجوزها برای محصولات و دستگاه‌های DLNA شامل موارد زیر می‌شود:

·       پخش‌کننده‌ی محتوای دیجیتال (DMP)

دسته‌بندی DMP یا Digital Media Player شامل دستگاه‌هایی می‌شود که می‌توانند محتوا دیجیتال را از دستگاه‌ها و کامپیوترهای دیگر بخوانند و پخش کنند. یک پخش‌کننده‌، فهرستی از منابعی را که فایل‌های صوتی و تصویری روی آن‌ها ذخیره شده، نمایش می‌دهد.

·       سرور محتوای دیجیتال (DMS)

دسته‌بندی DMS یا Digital Media Server برای دستگاه‌هایی به کار می‌رود که فایل‌های صوتی و تصویری را ذخیره می‌کنند. این وسیله می‌تواند یک کامپیوتر، حافظه‌ی ذخیره‌سازی متصل به روتر و یا موبایل هوشمند با قابلیت DLNA باشد.  این فایل‌های ذخیره‌شده می‌توانند توسط پخش‌کننده‌ی محتوای دیجیتال استفاده شوند.

·       رندرکننده‌ی محتوای دیجیتال (DMR)

دسته‌بندی DMR یا به عبارتی Digital Media Renderer شبیه به دسته‌بندی پخش‌کننده‌ی محتوای دیجیتال (DMP) است؛ چرا که هردو می‌توانند فایل‌های صوتی و تصویری را پخش کنند. تفاوت آن‌ها این است که دستگاه‌هایی که مجوز DMR می‌گیرند، می‌توانند به عنوان یک کنترل‌کننده‌ی محتوای دیجیتال (Digital Media Controller) عمل کنند و محتوای دیجیتال می‌تواند از یک سرور چندرسانه‌ای به آن‌ها استریم شود.

·       کنترل‌کننده‌ی محتوای دیجیتال (DMC)

دسته‌بندی DMC یا Digital Media Controller برای دستگاه‌های واسطه‌ای کاربرد دارد که می‌توانند فایل‌های صوتی و تصویری را روی سرور چندرسانه‌ای دیجیتال (Digital Media Server) پیدا کنند و آن‌ها را به یک رندرکننده‌ی محتوای دیجیتال مانند موبایل‌های هوشمند، تبلت‌ها و نرم‌افزارهای کامپیوتری ارسال نمایند.

دلیل نیاز ما به DLNA چیست ؟

وقتی سرگرمی‌های مبتنی بر شبکه‌های خانگی (مثل کنسول‌های بازی ایکس‌باکس و پلی‌استیشن) معرفی شدند، دستگاه‌هایی که روی یک شبکه بودند به سختی می‌توانستند با یکدیگر در ارتباط باشند. DLNA اوضاع را تغییر داد.

فرض کنید یک هارد دیسک اکسترنال در اختیار دارید و میخواهید از عکس ها و فیلم های موجود در آن استفاده کنید. اولین گزینه هایی که به ذهنتان میرسد چیست ؟

  • هارد را به تلویزیون یا دستگاه پخش صوتی و تصویری متصل کنید؟
  • هارد را به لپ تاپ و یا کامپیوتر متصل کنید؟

مشکل موجود در این گزینه ها ارتباط یک به یک و محدود در دستگاه هاست و شما قادر به اشتراک گذاری فایل های خود بر روی دستگاه های مختلف نخواهید بود. بنابراین برای پخش تصاویر و فایل های صوتی و تصویری خود بر روی دستگاه های مختلف نیاز به اتصال مستقیم هارد دیسکتان دارید. این مشکلات زمانی به اوج خود می رسد که متوجه می شوید در دستگاه هایی چون موبایل و تبلت امکان اتصال هارد اکسترنال به صورت مستقیم وجود ندارد. اینجاست که راه اندازی یک سرور مالتی مدیا بیش از هر چیز دیگری به کارتان می آید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که هارد یا فلش مموری خود را به مودم و یا روتر خانه متصل نموده و تنظیمات مربوطه به راه اندازی سرور DLNA را انجام دهید. از این پس قادر خواهید بود که بر روی هر دستگاه متصل به شبکه به صورت بی سیم یا با کابل به تماشای موسیقی و یا ویدیو مورد علاقه خود بشینید. حتی می توانید در آن واحد بر روی دو یا چند دستگاه فایل های مختلفی را که بر روی هاردتان دارید مشاهده کنید. به عنوان مثال شما در حال تماشای سریال محبوب خود بر روی تلویزیون هستید و کودک خردسالتان نیز کارتون مورد علاقه خود را در تبلت مشاهده می کند.

امروزه بیشتر سیستم عامل ها و دستگاه های ارتباطی مجهز به DLNA هستند. علاوه بر این در دستگاه هایی نظیر موبایل و تبلت به راحتی با نصب نرم افزار های مرتبط با این تکنولوژی میتوانید از امکانات این سیستم بهره مند شوید.

از جمله ی دستگاه هایی که از استاندارد DLNA پشتیبانی می کنند می توان به روتر های DIR-508L، DIR-885L، DIR-890L، DIR-895L، DIR-510، DIR-880، DIR-882 اشاره کرد.