SSD garbage collection و روش های حذف اطلاعات زائد

شایعات حقیقت دارند: سرعت SSD به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند؛ اما خوشبختانه فرآیندهایی مانند SSD garbage collection وجود دارد که جلوی این امر را بگیرند و اجازه بدهند SSD که ذاتا سریع است، سریع بماند.

همان‌طور که بیرون انداختن زباله‌ها یکی از کارهایی است که برای حفظ خانه باید انجام داد SSD garbage collection هم برای حفاظت از آن ضروری است. حذف اطلاعات زائد با وجود اسمش که ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد، کاری با فایل‌های بلااستفاده شما ندارد؛ بلکه فرآیندی است برای بهبود عملکرد درایو.

ممکن است به گوش شما هم خورده باشد که SSD ها در بدو امر سرعت بسیار بالایی دارند، اما به مرور زمان کند می‌شوند؛ مخصوصا زمانی که درایو پر شده باشد. این دقیقا همان فرآیندی است که حذف اطلاعات زائد برای جلوگیری از آن طراحی شده است. با نگهداری صحیح از درایو، سرعت آن به خوبی روز اول باقی خواهد ماند.

SSD garbage collection چیست

برای درک این مسئله که چرا SSD به مرور زمان کند می‌شود، باید ابتدا بدانیم که این سیستم چگونه کار می‌کند. هر فایل‌سیستمی شیوه عملکردی خاص دارد؛ اما اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم، وقتی شما یک فایل را از روی ذخیره‌ساز خود حذف می‌کنید، آن فایل در حقیقت پاک نشده است. سیستم‌عامل معمولا بلوک‌های مربوط به فایل‌های حذف‌شده را پاک نمی‌کند؛ بلکه تنها آن‌ها را به عنوان بلوک در دسترس علامت‌گذاری می‌کند. دلیل این که نرم‌افزارهای مربوط به ریکاوری می‌توانند فایل‌های حذف‌شده را به شما برگردانند، همین امر است: آن فایل‌ها همچنان روی درایو ذخیره‌سازی شما وجود دارند!

پیش از ظهور SSDها، نحوه پاک شدن اطلاعات مسئله مهمی نبود. سیستم‌عامل بلوک‌های مورد نظر را به عنوان بلوک در دسترس نشان می‌داد و در مواقع نیاز، HDD اطلاعات جدید را روی اطلاعات قبلی می‌نوشت؛ اما داستان SSD این‌گونه نیست. به دلیل سازوکار متفاوت SSD نسبت به HDD، این امکان برای SSD فراهم نیست و برای نوشتن اطلاعات جدید، باید اطلاعات حذف شده کاملا از روی ذخیره‌ساز پاک شوند. مسئله همین زمان مورد نیاز برای پاک کردن اطلاعات پیشین برای نوشتن اطلاعات جدید است که SSDها را بعد از مدتی دچار کندی می‌کند. فرآیند حذف اطلاعات زائد این بلوک‌ها را پاک‌سازی می‌کند و آن‌ها را برای استفاده بعدی آماده می‌سازد. 

بیشتر بخوانید : SSD بهترین جایگزین برای HDD

یک مسئله دیگر که باید در ارتباط با فرآیند پاک کردن اطلاعات زائد یا SSD garbage collection بدانید، این است که بلوک‌ها به زیرمجموعه‌هایی به نام صفحه (Page) تقسیم می‌شوند. نوشتن اطلاعات در SSDها به صورت صفحه به صفحه و پاک کردن آن به صورت بلوکی است. به همین دلیل است که در این فرآیند، صفحات مربوط به اطلاعات مورد نیاز از بلوک مورد نظر به سایر بلوک‌‌ها انتقال پیدا می‌کند تا تمام آن بلوک قابل پاک شدن باشد و بتوان آن را مجددا مورد استفاده قرار داد. هدف از این عملیات، بهبود عملکرد و داشتن بلوک‌هایی کاملا خالی یا کاملا پر است.