با حافظه DRAM و انواع آن آشنا شوید.

همان‌طور که می‌دانید RAM و یا حافظه دسترسی تصادفی، یکی از مهم‌ترین اجزای یک کامپیوتر محسوب می‌شود که می‌توان در هر زمان به‌صورت تصادفی و بدون وقفه به سلول‌های موجود در آن دسترسی پیدا کرد. پیش از این در این مقاله به اختصار به تعریف RAM ( رم) پرداخته ایم. ‌RAM ها به‌صورت کلی به دو دسته حافظه‌های ایستا یا استاتیک (DRAM) و حافظه‌های دینامیک یا پویا (SRAM) تقسیم‌بندی می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به‌طور خلاصه شما را با حافظه‌های پویا و کاربردهای آن‌ها آشنا کنیم .

DRAM علامت اختصاری (Dynamic Random Access Memory)  و یا حافظه دستیابی مستقیم پویا است، نوعی نیمه‌هادی که در RAM و GPU ها (کارت گرافیک) وجود دارد. این حافظه بیت داده‌ها را در یک خازن و ترانزیستور قرار گرفته‌ در یک مدار مجتمع دسته‌بندی و ذخیره می‌کند و بر خلاف (SRAM (Static Random Access Memory و یا حافظه دستیابی مستقیم ایستا، به‌منظور نگهداری داده نیاز به بازیابی دوره‌ای دارد؛ زیرا خازن موجود در آن به‌مرور زمان شارژ خود را از دست می‌دهد. به‌دلیل نیاز به بازیابی داده‌ها، این حافظه‌ها را حافظه فرار نیز نام گذارده‌اند. DRAM ها با وجود هزینه پایین‌تر نسبت به SRAM ها از قابلیت بالاتری برای ذخیره‌سازی داده‌های بیشتر برخوردارند و عمدتاً به‌عنوان حافظه اصلی در کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته تجهیزات شامل DRAM به نسبت سایر انواع، انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، دسترسی داده‌ها به آن‌ها بیشتر طول می‌کشد و به عبارتی کندتر هستند.

SDRAM و یا (SDR SDRAM (Synchronous Dynamic RAM ؛ که به فارسی حافظه با دستیابی مستقیم همزمان نامیده می‌شود؛ تا زمانی که ساعت پردازشگر کامپیوتر و یا CPU به آن اجازه ندهد، نسبت به ورود داده واکنش نشان نمی‌دهد. به عبارتی این حافظه همزمان با سرعت ساعت CPU کار می‌کند.

SDRAM ‌ به نسبت DRAM قادر است چندین فعالیت را به‌صورت همزمان انجام دهد. ویژگی خاص این نوع حافظه قابلیت بالای انتقال داده با سرعت بالا و بدون تأخیر است و اغلب سیستم‌های جدید کامپیوترهای شخصی از این نوع حافظه استفاده می‌کنند.

(DDR SDRAM (Double Data Rate Synchronous Dynamic RAM و یا حافظه پویای همزمان با نرخ داده دو برابر

این حافظه نسل آینده SDRAM است؛ نوعی رم که عمدتاً به‌منظور به‌روزرسانی و یا اسمبل کردن یک کامپیوتر شخصی مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد. همان‌طور که از نام این حافظه پیداست، DDR SDRAM دو برابر سریع‌تر از نوع SDR به داده دسترسی دارد. البته این حافظه به نسبت SDRRAM انرژی کمتری مصرف می‌کند.

لازم است بدانید مدل‌های جدیدتر این نوع حافظه با درج یک عدد بعد از DDR مشخص می‌شوند؛ به‌عنوان مثال DDR2 SDRAM. هر اندازه این عدد بیشتر باشد، نشانگر عملکرد بهتر آن است. هر چند باید توجه داشت که در هر صورت این حافظه‌ها در هر مدلی که باشند عملکرد بهتری به نسبت انواع DDR SDRAM دارند.

به همین ترتیب DDR2 SDRAM سریع‌تر از DDR SDRAM3، DDR SDRAM عملکرد بهتر و ظرفیت بالاتری نسبت به DDR2 SDRAM و DDR4 SDRAM عملکرد بهتر، سرعت بالاتر، مصرف انرژی کمتر و ظرفیت بالاتری نسبت به DDR3 SDRAM دارد.

DRAM ها در GPU چه کاربردی دارند؟

این حافظه‌ها بیشتر برای پردازش حجم انبوهی از داده‌های گرافیکی و یا تصویری بر حسب نیاز کارت گرافیک موجود در کامپیوترهای شخصی با عملکرد بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. قابلیت این نوع حافظه‌ها به حدی است که پیشرفته‌ترین GPU ها در آن‌ها قابل استفاده می‌باشند.

GDDR SDRAM ها در نسل‌های مختلفی در بازار موجود هستند. اگر بخواهیم انواع مختلف این حافظه را از بدترین عملکرد به بهترین طبقه‌بندی کنیم خواهیم داشت:

GDDR, GDDR2, GDDR3, GDDR4, GDDR5, GDDR5X, GDDR6.

 که به ترتیب از چپ به راست عملکرد حافظه افزایش می‌یابد.

Nvidia اولین شرکتی است که از نسل جدید این حافظه‌ها یعنی GDDR6 در کارت‌های گرافیک خود شامل GeForce RTX 2080 Ti, GeForce RTX 2080، GeForce RTX 2070 استفاده کرده است.

با مراجعه به این لینک می توانید با انواع رم های ای دیتا آشنا شوید.

این نسل جدید حافظه گرافیکی به‌دلیل عملکرد فوق‌العاده خود در حال حاضر در فناوری‌های رو به گسترشی چون واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و صفحه نمایش‌های با قدرت وضوح بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرخ رشد گسترش GDDR6 به حدی بالاست که مسلماً در آینده نزدیک سهم بزرگی از بازار فناوری‌های جدید کامپیوتری را به خود اختصاص خواهد داد. سهمی که طبق برآوردهای انجام شده با افزایش میانگین ظرفیت حافظه آنها با رشد سالیانه 17 درصدی تا سال 2021 میلادی همراه خواهد بود.