راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

یکی از مهم‌ترین بخش‌های  هر سیستمی – چه برای بازی باشد یا خیر – یک کیبورد خوب است. کیبورد خوب موجب اعتماد به نفس شما هنگام سرکوب کردن دشمنانتان در Counter Strike و رهبری بهتر ارتش‌تان در StarCraft می‌شود. یک کیبورد خوب باید مانند یک کارت گرافیکی خوب مورد توجه و احترام قرار بگیرد. در این راهنمای خرید کیبورد گیمینگ شما متوجه می‌شوید که هر مدلی چه ویژگی‌هایی داشته و کدام یک بیشنر به کار شما می‌آیند.

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

کیبوردها به دو نوع اصلی دسته‌بندی می‌شوند:

صفحه کلیدهای مکانیکی که دارای سوییچ‌های مکانیکی مجزا با فنرهای فلزی هستند و صفحه کلیدهای استاندارد که دارای گنبدها و صفحه پلاستیکی هستند.

سوییچ‌های مکانیکی با انتقال حس ضربه و کلیک و همچنین صدای کلیک و برخورد کلید با کیبورد، بازخوردی بی نظیر و قوی را ارائه می‌کنند. در نتیجه نه‌تنها احساس راحتی بیشتری نسبت به کیبوردهای استاندارد دارد، حتی دقیق‌تر هم عمل می‌کنند.

در گذشته تهیه یک کیبورد مناسب برای بازی، انتخاب دوگانه بین یک کیبورد Cherry MX و کلیدهای غشایی بود. آن دوران به پایان رسیده. امروزه، بازار با تعدادی زیادی از سوئیچ‌ها با طیف وسیعی از مشخصات، اشباع شده است. انتخاب یک کیبورد مناسب از بین محصولات موجود در بازار حتی برای یک گیمر حرفه‌ای هم به کاری سخت تبدیل شده است.

ما امیدواریم با این راهنمای خرید کیبورد گیمینگ، از میزان دشواری این تصمیم‌گیری کم کنیم.

قطعات تشکیل دهنده یک کلید

قبل از اینکه به انواع مختلف سوئیچ بپردازیم، بیایید اصول اولیه را به‌صورت علمی یاد بگیریم. یک سوئیچ مکانیکی معمولی را می‌توان به قطعات کلیدی زیر تقسیم کرد که از بالا به پایین مرتب می‌شوند:

رویه کلید (Keycap): قطعه پلاستیکی که حروف روی آن چاپ شده‌اند

ساقه (Stem): پایه‌ای است که رویه کلید بر روی آن قرار می‌گیرد. با توجه به انواع سوییچ‌ها ممکن است متفاوت باشد

قاب سوییچ (Switch housing): محفظه‌ای که همه اجزا را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد.

لغزنده (Slider): این قطعه نیرویی برخلاف جهت فنر ایجاد می‌کند و اتصال صفحه رسانای دو طرف سوییچ را قطع می‌کند.

قطعات فلزی  (Metal contact leaves): هنگامی که به کلید ضربه زده می‌شود و تماس این دو صفحه برقرارشده، کلید به درستی عمل می‌کند

فنر) (Spring: این فنر به دور پایه لغزنده پیچیده شده است و سوییچ را پس از آزاد شدن به حالت استراحت برمی‌گرداند.

از سوی دیگر کیبوردهای استاندارد با سوییچ‌های گنبد پلاستیکی دارای قسمت‌های زیر هستند:

  • رویه کلید
  • لغزنده
  • لایه غشایی سیلیکون
  • صفحه مدار چاپی با ندارهای الکتریکی

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

سوییچ‌های مکانیکی و شما!

صرف نظر از بقیه موارد، سوییچ‌ها را بر اساس نوع عملکرد می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • خطی (Linear): ضربه‌های محکم و ناگهانی
  • لمسی (Tactile): عملکرد در میانه سیکل حرکتی
  • کلیکی (Clicky): عملکرد در میانه سیکل حرکتی با صدای بلند “کلیک”

مهم نیست چه نوع سوییچی را انتخاب می‌کنید، کیبوردهای مکانیکی به دلیل بازخورد لذت‌بخش و عملکرد بدون نقص برای بازی‌های کامپیوتری بسیار مناسب هستند. گفته می‌شود: قسمتی از جذابیت‌های کیبورد مکانیکی در آن است که کیبورد مناسب برای پاسخگویی به نیازهای خود را انتخاب کنید، کافی است سوییچ مناسب خود را پیدا کنید.

با استفاده از سوییچ‌های کلیکی و لمسی، به محض شنیدن صدای کلیک و یا  لمس برخورد زمان ثبت پارامتر ورودی را به خوبی درک کنید. نقطه شروع عملکرد زمانی است که بعد از ضربه زدن به کلید، عملکرد کلید در کامپیوتر ثبت شده باشد. این بدان معناست که گیمر لازم نیست کلید را به‌طور کامل فشار دهد تا بتواند علائم کلیدی را ثبت کند، همین امر موجب سرعت عملکرد می‌شود. این امر می‌تواند در بازی‌هایی مانند RTS که تعداد کلیک در دقیقه مهم است، یک عامل برتری محسوب شود.

اگر شما به بازی‌های سریع‌تر مانند FPS (تیرانداز اول شخص) علاقه‌مند هستید، کیبوردهای خطی (Linear) لذتی جدید را برای شما ایجاد می‌کند. به دلیل آنکه گنبد پلاستیکی برای فشرده شدن و یا کلیکی برای ضربه زدن وجود ندارد، می‌توانید سریع‌تر کار کنید.

کیبوردهای مکانیکی مثل مدل K20 برند XPG بسیار بادوام‌تر از کیبوردهای استاندارد پلاستیکی هستند. برای اینکه با انواع کلیدهای این مدل کیبوردها و ویژگی‌های جالب آنها آشنا شوید می‌توانید به مقاله انواع  کیبوردهای مکانیکی مراجعه کنید.