راهنمای تصویری نصب SSD روی کامپیوتر

راه‌اندازی و نصب حافظه SSD M2 یا SATA به دقت بالایی نیاز دارد. اگر به تازگی یک حافظه SSD خریداری کرده‌اید و می‌خواهید خودتان آن را روی کامپیوتر نصب کنید، باید روش صحیح نصب SSD روی کامپیوتر را یاد بگیرید.

در این مقاله شیوه نصب دو مدل SSD روی کامپیوتر (PC) آموزش داده می‌شود؛ SSD M.2 و SSD SATA. تمام نکاتی که برای هر کدام از این مدل‌های SSD گفته می‌شود برای برندهای مختلف قابل استفاده است؛ بنابراین فرقی نمی‌کند مادربرد یا SSD شما از چه برندی باشد.

همچنین اگر قصد خرید SSD برای کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود دارید می‌توانید به این لینک مراجعه کرده و طیف وسیعی از SSDهای با ظرفیت‌ها و برندهای مختلف که تحت گارانتی آونگ در بازار ایران به فروش می‌رسند را مشاهده کنید.

آموزش تصویری نصب SSD M.2 در کامپیوتر

حافظه‌های SSD M.2 از سه بخش مهم تشکیل شده‌اند؛ یک طرف آنها تراشه‌های مهم ذخیره‌سازی قرار دارد، طرف دیگر برچسب دیده می‌شود و لبه‌های آن هم که وظیفه اتصال به مادربرد را بر عهده دارند.

با شناخت ساختار کلی این نوع حافظه‌ها، راحت‌تر می‌توانید آنها را روی مادربرد نصب کنید. همچنین برخی از این حافظه‌ها با هیت سینک SSD نسبتا بزرگی ساخته شده‌اند که روی تراشه قرار داده شده است. در ادامه شیوه نصب SSD m2 روی مادربرد را آموزش می‌دهیم.

نکته مهم: قبل از شروع کار حتما کامپیوتر را از برق کشیده و تمام کابل‌های آن را جدا کنید. سپس قاب کناری کیس کامپیوتر را باز کنید تا مادربرد قابل مشاهده باشد.

قدم اول) اسلات M.2 روی مادربرد را پیدا کنید

پیدا کردن اسلات M2 روی مادربرد

اولین کاری که باید انجام دهید این است که محل قرارگیری اسلات M.2‌ روی مادربرد خود را پیدا کنید. به دنبال شکافی به عرض یک اینچ (2.5cm) باشید که حدود یک چهارم اینچ (0.6cm) از مادربرد بیرون زده باشد.

محل قرارگیری این اسلات در مادربردهای مختلف فرق می‌کند اما متداول‌ترین مکان آن زیر CPU و در اطراف اسلات‌های PCIe در قسمت پایینی مادربرد است. توجه داشته باشید که برخی از مادربردها ممکن است با حفاظی، این اسلات را پوشانده باشند.

همچنین اگر مادربرد کامپیوتر شما از دو درایو SSD M.2 پشتیبانی می‌کند، باید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کرده تا ببینید کدام اسلات برای نصب درایو بوت شما توصیه می‌شود.

به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم حتما دفترچه راهنمای مادربرد خود را قبل از هر کاری بخوانید. می‌توانید آن را از اینترنت هم دانلود کنید.

قدم دوم) شیوه نصب و اتصال M.2 روی مادربرد را بررسی کنید

نصب SSD روی PC

حالا باید به دنبال پیچ‌های مخصوصی باشید که برای نگه داشتن M.2 روی مادربرد تعبیه شده است. این پیچ‌ها را پیدا کنید. اگر روی مادربرد پیچی در محل SSD m.2 ندیدید، شاید پیچ‌ها درون جعبه مادربرد در کیسه‌ای قرار داده شده تا در مواقع لازم آن‌ها را روی مادربرد ببندید.

قدم سوم) برای نصب SSD M2 روی مادربرد آماده شوید

نصب اس اس دی روی کامپیوتر

حالا وقت آن رسیده که SSD را برای نصب روی اسلات آماده کنید. پیچی که در محل اسلات وجود دارد را باز کرده و در محل مناسبی قرار دهید تا گم نشود.

اگر روی اسلات M2 محافظ فلزی وجود دارد، آن را باز کنید تا به اسلات دسترسی داشته باشید. همچنین احتمالاً در یک طرف SSD شما برچسبی وجود دارد که با باز کردن آن، چسب حرارتی حافظه فعال می‌شود، فعلاً به آن دست نزنید.

رایج‌ترین اندازه حافظه SSD M.2 اندازه 80 میلی‌متری است. اما برای اطمینان بیشتر، حافظه را بالای اسلات قرار دهید و به صورت چشمی ابعاد آن را بررسی کنید.

قدم چهارم) حافظه SSD M.2‌ را نصب کنید

نصب اس اس دی روی کامپیوتر

مرحله بعدی، نصب SSD روی مادربرد است. موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • قسمت بالای حافظه SSD (جایی که مشخصات برند نوشته شده) باید به سمت بالا روی اسلات قرار داده شود. (همانطور که در تصویر نشان داده شده است)
  • بخشی از SSD که به صورت یک بریدگی نیم‌دایره‌ای طراحی شده، دقیقاً همان نقطه‌ای‌ست که باید حافظه را به اسلات نزدیک کنید. SSD خود را به آرامی از همان طرف به اسلات نزدیک کرده و با زاویه 15 درجه و با فشار خیلی کم در اسلات قرار می‌دهید.
  • در حالی که SSD را در محل اسلات صاف نگه داشته‌اید، پیچ‌ها را ببندید و مراقب باشید که بیش از حد سفت نشود.
  • اگر SSD‌ را به درستی در جای خود نصب کرده باشید، نباید جابه‌جا شده یا لق بزند.
بیشتر بخوانید : 7 راهکار برای رفع مشکل عدم شناسایی SSD M.2

نصب SSD روی PC

آموزش تصویری نصب SSD SATA 2.5-inch در کامپیوتر

نصب SSD روی مادربرد

حالا نوبت به آموزش نصب SSD SATA روی مادربرد رسیده است. نصب این حافظه‌ها، خیلی به نوع کیس کامپیوتری که استفاده می‌کنید بستگی دارد.

بنابراین به جای یک راهنمای تصویری مرحله به مرحله، اصول اولیه‌ای که برای نصب این نوع حافظه SSD نیاز است بدانید را بررسی کرده‌ایم.

دو گزینه متداول برای نصب SSD های از نوع SATA‌ در کامپیوتر وجود دارد؛ یا حافظه را در قفسه درایو (Drive Cage) قرار می‌دهند یا مستقیماً روی بدنه فلزی کیس نصب می‌کنند.

قفسه یا سینی مانند یک کشو از بدنه کیس خارج شده و حافظه روی آن قرار می‌گیرد. اما برای نصب حافظه روی بدنه کیس باید پایه‌هایی از قبل برای آن تعبیه شده باشد.

نصب SSD روی کامپیوتر

قدم اول) کابل‌های مورد نیاز برای نصب SSD SATA روی کامپیوتر را آماده کنید

نصب SSD روی کامپیوتر

هنگام نصب یک SSD 2.5 اینچی SATA همیشه به دو چیز نیاز دارید: کابل انتقال داده و کابل برق. اکثر مادربردهای دارای کابل انتقال داده SATA هستند. این کابل اغلب بلند، نازک و مسطح است و گاهی اوقات با یک رابط L‌ شکل در انتهای آن روی مادربرد دیده می‌شود.

همچنین کابل برق SATA که انرژی حافظه SSD‌ را تامین می‌کند اغلب روی پاور کامپیوتر وجود دارد.

قدم دوم) کابل‌ها را به SSD‌ متصل کنید

نصب SSD روی PC

با توجه به شیوه قرار گرفتن SSD روی کیس (قفسه یا روی بدنه) شاید لازم باشد قبل از قرار دادن SSD، کابل‌ها را به آن متصل کنید. وصل کرده دو کابل داده و برق SSD کار دشواری نیست.

پورت کوچک‌تری که روی حافظه SSD SATA وجود دارد مخصوص اتصال کابل داده و پورت بزرگ‌تر برای تامین برق است. بنابراین کابل‌ها را به پورت‌های SSD متصل کنید و مطمئن شوید که شل نباشند.

قدم سوم) کابل‌ها را به مادربرد متصل کنید

نصب SSD روی PC

حالا نوبت اتصال کابل داده به مادربرد می‌رسد. به احتمال زیاد پورت‌های زیادی روی مادربرد برای انتخاب وجود دارد. به همین دلیل بهتر است دفترچه راهنمای مادربرد را مطالعه کنید تا سرعت انتقال و مشخصات فنی هرکدام از پورت‌های SATA را ببینید.

برای دریافت حداکثر پهنای باند از SSD باید به پورت‌های SATA 6Gbps متصل شوید، اما پورت‌های 3Gbps هم به خوبی کار می‌کنند. با اتصال کابل داده SATA‌ به پورت مخصوص، کار نصب SSD به اتمام می‌رسد.

سخن پایانی

در این مقاله به شیوه نصب حافظه SSD روی کامپیوتر اشاره کردیم. در بخش اول راهنمای نصب SSD M2 را به صورت تصویری ارائه دادیم و سپس شیوه نصب SSD SATA 2.5-inch را بیان کردیم.

شما هم می‌توانید نظرات، سوالات و پیشنهادات خود درباره نصب حافظه SSD‌ روی کامپیوتر را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.