اینترنت فیبر نوری چیست؟ بررسی سرعت اینترنت FTTH

دوران اتصال به اینترنت از طریق کابل‌های معمولی گذشته و حالا چند سالی می‌شود که اینترنت فیبر نوری جای خود را در خانه‌ها و مراکز اداری و تجاری باز کرده است.

سرعت اینترنت فیبر نوری مهم‌ترین عاملی بود که اجازه داد این تکنولوژی در کنار اینترنت همراه و اینترنت ADSL به عنوان پرطرفدارترین اینترنت‌ها از نظر کاربران شناخته شود.

اما سوالی که خیلی از کاربران می‌پرسند این است که اینترنت فیبر نوری دقیقا چیست؟ مودم فیبر نوری چه تفاوتی با مودم‌های معمولی دارد؟ سرعت اینترنت FTTH چقدر است؟ و البته چگونه آن را راه‌اندازی کنیم؟ برای پاسخ به این سوالات تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اینترنت فیبر نوری چیست؟

ارتباط فیبر نوری روشی برای انتقال اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر با ارسال پالس‌های مادون قرمز یا نور مرئی از طریق کابل‌های فیبر نوری است. اینترنت فیبر نوری از همین تکنولوژی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند.

اینترنت فیبر نوری که به اصطلاحاً به آن اینترنت FTTH هم گفته می‌شود می‌تواند صدا، تصویر و فایل‌های با فرمت‌های مختلف را از طریق شبکه‌های محلی یا به فواصل دور منتقل کند. این انتقال از طریق کابل‌های فیبر نوری انجام می‌شود.

نیاز به اینترنت فیبر نوری زمانی احساس شد که کابل‌های مسی تلفن که کار انتقال داده‌ها از طریق تکنولوژی ADSL را انجام می‌دادند به مرور زمان دچار آسیب‌های محیطی شده یا در اثر قرار گرفتن در کنار منابع الکترومغناطیسی خاصیت خود را از دست دادند.

به همین دلیل، اینترنت فیبر نوری با پهنای باند زیاد و مصونیت در برابر تداخل الکترومغناطیسی انتخاب بهتری نسبت به فناوری‌های اینترنت قدیمی بود.

عبارت FTTH که اصطلاحاً برای اینترنت فیبر نوری استفاده می‌شود از عبارت Fiber to the Home گرفته شده است. این عبارت به معنی اینترنت فیبر نوری تا خانه معنا می‌شود و به انتقال داده از مرکز تلفن تا خانه کاربران اشاره دارد.

نت FTTH

مزایای اینترنت فیبر نوری

مزایای اصلی اینترنت فیبر نوری عبارت است از:

1. سرعت بالا

اینترنت فیبر نوری در میان تکنولوژی‌های ارتباطی بیشترین سرعت را ارائه می‌دهد. تکنولوژی FTTH می‌تواند سرعت آپلود و دانلود را از 100 مگابایت تا 10 گیگابایت در ثانیه فراهم کند (البته که دستیابی به سرعت بالای 1 گیگابایت به دلیل نبود بسترهای مورد نیاز در ایران ممکن نیست).

به دلیل سرعت بالای اینترنت فیبر نوری می‌توان از این تکنولوژی برای تماشای فیلم‌های HD‌ یا برقراری تماس‌های ویدیویی یا استریم بازی به صورت آنلاین استفاده کرد.

2. قابلیت اطمینان

اینترنت فیبر نوری علاوه بر سرعت، پایداری بالایی دارد که خیال کاربران را از اتصال پایدار و همیشگی راحت می‌کند. این نوع اینترنت در اثر به وجود آمدن مشکلات جوی یا محیطی آسیب نمی‌بینید و کاربران در همه حال به اینترنت دسترسی خواهند داشت.

فاصله مرکز ارسال داده با محلی که اینترنت را دریافت می‌کند هم تاثیری روی کیفیت و سرعت اینترنت فیبر نوری ندارد. به همین دلیل است که این نوع اینترنت را در حتی در دورترین مناطق روستایی هم می‌توان استفاده کرد.

3. سرعت آپلود و دانلود یکسان

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب اینترنت FTTH سرعت آپلود و دانلود یکسان آن است. برخلاف مودم ADSL که سرعت دانلود آن خیلی بیشتر از سرعت آپلود است، فیبر نوری سرعتی یکسان برای انتقال داده‌ها ارائه می‌دهد.

4. کیفیت بالای انتقال داده‌ها

فیبر نوری نه تنها روی سرعت انتقال داده‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد بلکه کیفیت آنها را هم بیشتر می‌کند. تماشای فیلم‌های آنلاین با اینترنت فیبر نوری کیفیتی به مراتب بالاتر از تماشای فیلم با اینترنت ADSL‌ دارد.

فیبر نوری به دلیل پهنای باندی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد قابلیت نمایش تصاویر با کیفیت 4K و 8K را هم دارد.

بیشتر بخوانید : تفاوت فیبر نوری و adsl و vdsl؛ کدام استاندارد بهتر است؟

5. تنوع سرویس‌های اینترنت فیبر نوری

در چند سال گذشته ارائه اینترنت فیبر نوری در ایران به طور گسترده‌ای افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات سرویس‌‌ها و طرح‌های متنوعی برای کاربران در نظر گرفته‌اند تا با توجه به نیاز خود، مناسب‌ترین طرح را خریداری کنند.

سرویس اینترنت FTTH

معایب اینترنت فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری در کنار مزایایی که تاکنون ذکر کردیم، معایبی هم دارد که عبارت است از:‌

1. دسترسی محدود

یکی از مهم‌ترین مشکلات اینترنت فیبر نوری این است که هنوز زیرساخت‌های لازم برای کابل‌کشی آن در مناطق مختلف ایجاد نشده است. در واقع برای اینکه همه افراد در سراسر کشور به این اینترنت دسترسی داشته باشند باید قبل از همه، زیرساخت‌های آن فراهم شده باشد.

2. هزینه بالای راه‌اندازی

نصب و راه اندازی اینترنت فیبر نوری از دیگر مشکلاتی‌ست که به دلیل هزینه بالا، مانع استفاده از آن می‌شود. خرید مودم فیبر نوری و کابل‌کشی‌های خاص هزینه‌هایی دارد که بسیاری از کاربران خانگی را از خرید اینترنت فیبر نوری منصرف می‌کند.

3. حساسیت به خرابی

از دیگر معایب اینترنت فیبر نوری باید به حساسیت آن به خرابی اشاره کرد. کابل‌های فیبر نوری گرچه در برابر عوامل محیطی مانند سرما و گرما مقاومت بالایی دارند اما در برابر ضربه و شکستگی خاصیت خود را از دست می‌دهند.

مودم فیبر نوری چیست؟

مودم فیبر نوری یا ONT دستگاهی‌ست که برای تبدیل سیگنال فیبر نوری به سیگنال‌های الکترونیکی قابل استفاده توسط دستگاه‌های الکترونیکی خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مودم فیبر نوری به عنوان نقطه پایانی شبکه فیبر نوری عمل می‌کند و دستگاه‌های مختلفی مانند روتر، تلویزیون‌، تلفن و … را به اینترنت متصل می‌کند.

قیمت مودم فیبر نوری در ایران متفاوت است و با توجه به امکانات و تعداد پورت‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهند قیمتی بین 900 هزار تومان تا 7 میلیون تومان دارند.

اینترنت تانوما چیست؟

تانوما نام تجاری یکی از طرح‌های اینترنت مخابرات ایران است که برای ارائه اینترنت فیبر نوری اختصاص داده شده است. بنابراین وقتی درباره اینترنت تانوما صحبت می‌شود منظور همان اینترنت فیبر نوری شرکت مخابرات است.

این اینترنت در طرح‌ها و بسته‌های مختلفی عرضه شده که کاربران با توجه به نیاز و بودجه خود می‌توانند طرح دلخواه خود را خریداری کرده و استفاده کنند.
سرعت اینترنت فیبر نوری چقدر است؟

سرعت اینترنت فیبر نوری با توجه به نوع اشتراک، طرح انتخابی، توان خط فیبر نوری و قدرت زیرساخت شبکه می‌تواند تغییر کند. اما به طور کلی سرعت‌های اینترنت فیبر نوری معمولاً از 100 مگابیت در ثانیه تا چند گیگابیت در ثانیه متغیر هستند.

به عنوان مثال، در برخی از مناطق، سرویس‌های فیبر نوری سرعت‌هایی معادل 100، 250، 500 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهند. ولی برای برخی از مرکز تجاری این سرعت به بالای 1 گیگابیت بر ثانیه هم می‌رسد.

سرعت اینترنت فیبر نوری

تجهیزات FTTH چیست؟

تجهیزات FTTH به تجهیزاتی اشاره دارد که برای پیاده‌سازی اینترننت فیبر نوری استفاده می‌شود. این تجهیزات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مودم فیبر نوری: مودم یکی از مهم‌ترین تجهیزات در راه اندازی اینترنت فیبر نوری محسوب می‌شود. همینطور که پیش از این گفته شد مودم‌های فیبر نوری سیگنال‌های نوری را به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل می‌کنند تا توسط دستگاه‌های دیگر قابل استفاده باشد.
  • روتر: یکی دیگر از تجهیزات FTTH روتر است. روترها ترافیک بین دستگاه‌های شما و شبکه‌ای مانند اینترنت تانوما را مدیریت می‌کنند.
  • سوئیچ (Switch): سوئیچ یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از اینترنت فیبر نوری در مراکز اداری و تجاری است. از طریق سوئیچ می‌توانید ترافیک داده‌ها بین بخش‌های مختلف را مدیریت کنید.
  • کابل‌های فیبر نوری: یکی از اصلی‌ترین تجهیزات خط FTTH، کابل‌های فیبر نوری است. این کابل‌ها وظیفه انتقال داده‌ها از مرکز مخابرات به خانه‌ها یا مراکز هدف را دارند.
  • تجهیزات نصب و پیکربندی: ابزارها و تجهیزاتی که برای نصب و پیکربندی اینترنت فیبر نوری مورد نیاز است، مانند کابل‌کشی، تست دستگاه‌ها و غیره از دیگر تجهیزات FTTH‌ به شمار می‌روند.

راه‌اندازی اینترنت فیبر نوری چگونه است؟

راه‌اندازی اینترنت فیبر نوری یک فرآیند تخصصی‌ست که معمولاً توسط تکنسین‌های ماهر انجام می‌شود. مراحل اصلی راه اندازی اینترنت FTTH عبارت است از:‌

  • درخواست اینترنت از شرکت‌های ارائه دهنده: اولین کاری که برای راه‌اندازی اینترنت فیبر نوری باید انجام دهید این است که به شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت FTTH مراجعه کنید.
  • بررسی توان خط و شرایط محیطی: پس از مراجعه به شرکت‌ها، تکنسین‌‌هایی وضعیت خط و شرایط محیطی محل زندگی شما را بررسی می‌کنند. در صورتی که زیرساخت‌های فیبر نوری از قبل از آن منطقه ایجاد شده باشند، درخواست شما مورد قبول قرار گرفته و فرآیند آغاز می‌شود.
  • نصب کابل‌های فیبر نوری: پس از مدت کوتاهی تکنسین‌های شرکتی که با آن قرارداد بسته‌اید به محل زندگی شما مراجعه کرده و کابل‌کشی لازم برای دسترسی شما به اینترنت فیبر نوری را انجام می‌دهند.
  • نصب و پیکربندی مودم: گام بعدی نصب و راه‌اندازی مودم فیبر نوری است. تکنسین‌ها در خصوص راه‌اندازی مودم به شما مشورت داده و یا این کار را برای شما انجام می‌دهند.
  • تست و تایید عملکرد: پس از اتمام کار، می‌توانید وضعیت عملکرد و سرعت اینترنت را بررسی کنید و مشکلات مربوطه را با شرکت مورد نظر مطرح کنید.

سخن پایانی

راه اندازی اینترنت فیبر نوری در سال‌های گذشته در ایران سرعت بیشتری گرفته و اکنون بجز ادارات و مراکز تجاری، بسیاری از مشترکان خانگی از این نوع اینترنت استفاده می‌کنند.

در این مقاله تمام ویژگی‌های اینترنت FTTH‌ مخابرات، مزایا، معایب و شیوه راه‌اندازی آن را بررسی کردیم. شما هم می‌توانید سوالات و نظرات خود درباره اینترنت فیبر نوری را با ما در میان بگذارید.