Firmware حافظه SSD و ارزیابی عملکرد آن در ویندوز 7

هنگامی‌که کلاینت‌ها بخواهند هارددیسک‌های معمولی خود را به درایوهای حالت‌جامد (SSD) ارتقاء دهند، داشتن آخرین نسخه‌ی Firmware حافظه SSD و مقایسه‌ عملکرد سیستم قبل و بعد از اجرای SSD مسئله‌ای بسیار ضروری و مهم است.

بیشتر بخوانید:5 مزیت درایو SSD نسبت به هارددیسک

ارائه‌دهندگان این تکنولوژی، حتماً باید به Firmware حافظه SSD بر روی سیستم ویندوز 7 مشتریان خود توجه کنند؛ چراکه اگر این میان افزار آپدیت نباشد، درواقع مشتریان به‌نوعی ارزش هزینه‌ای که پرداخت کردند را دست خواهند داد!

در ادامه سوالات متداول این حوزه را از زبان Ed Tittel، کارشناس ویندوز 7، مطالعه خواهید کرد که اطلاعاتی کاربردی درباره‌ی برنامه‌ها و ابزارهای گزارش وضعیت هارد، مانند CrystalDiskInfo، به شما ارائه می‌کند که می‌توانید از آن‌ها برای دنبال کردن ویژگی‌های مهم درایوهای حالت‌جامد (SSD) استفاده کنید. به ابزارهایی که لازم است به‌درستی فایل‌های مربوط به آپدیت کردن SSD firmware را اجرا کنند، ازجمله ابزار Hewlett-Packard USB Disk Storage Format نیز توجه کنید. همچنین لازم است یاد بگیرید که هنگام تغییر یک هارد معمولی به یک درایو SSD در یک سیستم با ویندوز 7 چه‌کارهایی انجام دهید.

1.چرا Firmware حافظه SSD بسیار مهم است؟

Firmware یک برنامه‌ی اجرایی است که رفتار و عمل یک دستگاه سخت‌افزاری را تعیین کرده و سرعت و قابلیت‌های آن را نیز تعریف می‌کند. ممکن است مشتریان میزان مورد انتظار از عملکرد SSD ای را که برایش هزینه کرده‌اند، دریافت نکنند؛ مگر این‌که وب ‌سایت فروشنده SSD را با دقت بررسی کرده تا اطمینان حاصل کنند که نسخه‌ی میان‌افزار فعلی جدیدترین و بهترین نسخه‌ی موجود و در دسترس است.

بیشتر بخوانید: کدام معیار برای سرعت SSD مناسب تر است

برای ساخت CD ، DVD یا فلش درایو USB قابل بوت، برای لود کردن و اجرای نرم‌افزار به‌روزرسانی میان‌افزار برای SSD، آماده ‌باشید. اکثر فروشندگان دسترسی مستقیم به فایل‌های ضروری به‌روزرسانی میان‌افزار را ارائه می‌دهند، اما ممکن است شما به ابزارهایی برای embed کردن (جاسازی کردن) فایل‌ها در دستگاه‌ها یا رسانه‌های قابل بوت شدن هم نیاز داشته باشید.

به‌منظور embed کردن (جاسازی) فایل‌ها، ابزار HP USB Disk Storage Format Tool کاملاً مفید و ارزشمند است. اگرچه ممکن است که بخواهید هنگام استفاده از یک SSD، مود و  حالت (SATA( Serial Advanced Technology Attachment را به Advanced Hardware Controller Interface ) AHCI) یا Redundant Array of Inexpensive Disks ) RAID) تغییر داده و تنظیم کنید، اما باید مکرراً بایوس دستگاه موردنظر را به حالت IDE Emulation تنظیم کنید تا برای داشتن یک اجرای درست و بی‌نقص، یک ابزار ارتقاء میان‌افزار داشته باشید

2.مقایسه هارددیسک معمولی با یک درایو SSD در سیستمی با ویندوز 7

برای اطمینان از این‌که کار خود را به‌درستی انجام داده‌اید، عملکرد سیستم را قبل و بعد از جایگزینی هارددیسک معمولی با SSD، مقایسه کنید. با اسکرین کپچر گرفتن برای ارزیابی عملکرد دیسک با استفاده از ابزارهای مختلف، می‌توانید مشخص کنید که کامپیوترتان قبل و پس از وجود SSD با چه سرعتی اجرا می‌شود. ضمناً بهتر است سعی نکنید نتایج به‌دست‌آمده بین ابزارهای مختلف را مقایسه کنید؛ به‌عنوان‌مثال، نتایج حاصل از به کار بردن یک ابزار مشترک در قبل و بعد از اجرای SSD، تغییرات سرعت را نشان می‌دهد اما سعی نکنید این نتایج حاصله را از یک ابزار به ابزار دیگر تفسیر کنید. ابزارهایی مانند HD Tach،SiSoftware Sandra و ATTO Disk Benchmark v2.36 ابزارهای خوبی هستند، گرچه گزینه‌های زیاد دیگری نیز برای انتخاب موجود هستند. همچنین ممکن است بخواهید از CrystalDiskInfo استفاده کنید زیرا این مورد یکی از معدود ابزارهای موجود است که می‌تواند گزارش خوبی در مورد وجود یا عدم وجود ویژگی‌های کلیدی SSD، مانند NCQ و TRIM که در تصویر زیر نشان داده‌شده، ارائه دهد.

 وجود یا عدم وجود ویژگی‌های کلیدی SSD، مانند NCQ و TRIM

توجه داشته باشید که ویژگی‌های NCQ و TRIM که اجازه می‌دهد یک درایو SSD فضای قبلی مربوط به یک فایل حذف‌شده را برای استفاده‌ی مجدد مورداستفاده قرار دهد، در درایوهای اس.اس.دی Intel X25-M پشتیبانی می‌شوند.

ویژگی TRIM برای افزایش طول عمر درایو SSD بسیار مهم است؛ برای اجرای فرمان TRIM نیاز به نرم‌افزار خاصی نیست، پس عملکرد آن دقیقاً به چه شکل است؟

بیشتر بخوانید: آیا به نرم‌افزارهای بهینه‌ساز SSD نیاز داریم؟

این ابزارها به تولیدکنندگان این محصول امکان بررسی و ارائه گزارش می‌دهند و بدین گونه به مشتریان ثابت می‌شود که کار مدنظر به‌درستی انجام‌شده است.