پاک کردن اطلاعات از روی درایو ذخیره سازی به صورت دائمی

پاک کردن درایو به معنی خالی کردن کامل و همیشگی درایو از اطلاعات است.وقتی شما یک پارتیشن را حذف می کنید و یا درایو را فرمت می کنید باز هم اطلاعات به صورت دائمی پاک نمی شوند. شما نیاز دارید تا چند قدم اضافه برای پاک کردن کامل هارد درایو بردارید تا مطمئن شوید داده ­های پاک شده بعدها به راحتی برنمی­ گردند.

زمانی که شما یک درایو را فرمت می­ کنید یا یک پارتیشن آن را پاک می­کنید، شما معمولاً فقط فایل سیستم را پاک می­کنید و داده­ ها را غیر قابل دیدن می­ کنید و دیگر نشان داده نمی­ شوند اما هنوز از بین نرفته­ اند. یک برنامه بازیابی فایل­ یا یک سخت افزار مخصوص می­تواند اطلاعات را بازیابی کند.

اگر می­خواهید مطمئن شوید که اطلاعات شخصی­تان برای همیشه از بین رفته است، نیاز دارید که اطلاعات را از روی درایو ذخیره سازی تان با نرم افزار خاصی پاک کنید.

چگونه اطلاعات را برای همیشه پاک کنیم ؟

این روند می­تواند بین چند دقیقه تا چند ساعت، بسته به ظرفیت درایو و روشی که برای این کار انتخاب می­کنید، زمان ببرد.

  1. از تمام اطلاعاتی که می­خواهید نگه دارید، بک­آپ تهیه کنید، مثل عکس­ها، کلیدهای محصولات نرم افزاری، و غیره. زمانی که پاک کردن اطلاعات درایو تمام شود مطلقاً هیچ راهی برای بازیابی اطلاعات قبلی آن وجود ندارد.

بکاپ گیری با نرم افزار backup maker

 نکته: اگر در حال حاضر از سرویس­های بک­آپ آنلاین استفاده می­کنید، می­توانید فرض کنید که در حال حاضر از تمام فایل­های مهم شما به صورت آنلاین پشتیبان تهیه شده است. اگر این کار را نکرده­اید، یکی از چندین ابزار رایگان بک­آپ آفلاین را که می­توانند فایل­های شما را در یک درایو اکسترنال ذخیره کنند استفاده کنید.

مهم: از تمام آنچه که می­خواهید حفظ کنید پشتیبان تهیه کنید. گاهی اوقات چند درایو مجازی مختلف از فضایی مشترک روی یک هارد درایو فیزیکی استفاده می­کنند. می­توانید درایو­هایی که روی یک درایو قرار دارند را در ابزار Disk Management در ویندوز ببینید.

  1. یک برنامه حذف کننده اطلاعات رایگان دانلود کنید

شش برنامه اولی که در آن لیست پیشنهاد کردیم عالی کار می­کنند زیرا می­توانند از خارج از ویندوز اطلاعات درایو را پاک کنند که برای مواردی که می­خواهید درایوی که ویندوز روی آن نصب است را پاک کنید، بسیار کاربردی است.

برنامه حذف کننده اطلاعات

ما بیشتر طرفدار برنامه DBAN هستیم که در آن لیست اولین برنامه بود. می­توان گفت که پرکاربردترین ابزار برای پاک کردن هارد درایو است.

مهم: DBAN برای پاک کردن SSDها به کار نمی­رود. اگر نیاز به پاک کردن SSD دارید باید نرم افزار دیگری از لیست داده شده انتخاب کنید.

توجه: اگر از ابزار­های بوتیبل (Bootable) که در لیست وجود داشت استفاده می­کنید، پاک کردن درایو نیازی به سیستم عامل ندارد و مستقل از آن است.

نکته: در واقع راه­ های مختلفی برای پاک کردن کامل هارد درایو وجود دارد اما استفاده از نرم افزار­های از بین برنده اطلاعات راحت­ترین راه برای انجام این کار است و هارد درایو همچنان قابل استفاده باقی خواهد ماند.

  1. در مرحله بعد نرم افزار را نصب کنید

یا در صورتی که از برنامه بوتیبل مثل DBAN استفاده می­کنید ISO Image را روی یک سی­ دی یا دی­ وی­ دی یا یک فلش درایو بریزید:

اگر از سی­ دی یا دی­وی­دی استفاده می­کنید، باید اول ISO Image را روی دیسک رایت کنید و بعد از دیسک برای راه اندازی برنامه استفاده کنید.

      اگر از فلش درایو یا درایو USB دیگری استفاده می­کنید، باید ISO Image را روی درایو USB رایت کنید و بعد از درایو USB برای اجرای نرم افزار استفاده کنید.

  1. بر اساس دستور العمل برنامه، درایو را پاک کنید.

نکته: در حین پاک کردن درایو لپ تاپ خود را به شارژ بزنید و تا مطمئن شوید باتری آن شارژ کافی دارد. زمان کلی برای پاک کردن یک درایو به سایز درایو و سرعت کامپیوتر بستگی دارد.

  1. اگر این مراحل را به درستی دنبال کنید می توانید مطمئن باشید که اطلاعات موجود روی درایو ذخیره سازی شما برای همیشه پاک شده اند و قابل بازیابی نیستند.

حالا می­توانید روی این درایو ویندوز نصب کنید، آن را پارتیشن بندی کنید، هارد درایو یا کامپیوتر را با خیال راحت بفروشید یا به کس دیگری بدهید، اطلاعاتی که از آن‌ها بک­آپ گرفته بودید را روی آن برگردانید یا هر کار دیگری که نیاز دارید را انجام دهید.

یک جایگزین راحت برای پاک کردن درایو

از زمان ویندوز Vista، روند فرمت کردن تغییر کرد و جواز تکی write-zero روی هر فرمت استاندارد (نه فرمت سریع) اعمال می­ شود. به عبارت دیگر، در حین فرمت کردن، پاک کردن اولیه هارد درایو هم انجام ­می ­شود.

اگر جواز تکی write-zero برای شما کافی است، درایو خود را بعد از فرمت کردن معمول در ویندوز 10، 8، 7 یا Vista، پاک شده فرض کنید. اگر به چیزی ایمن­ تر نیاز دارید، از دستور­العمل پاک کردن درایو که در بالا آمده استفاده کنید.

این روش تنها پارتیشنی که فرمت می­ کنید را پاک می­ کند. اگر بیش از یک پارتیشن روی درایو فیزیکی خود دارید، باید بقیه پارتیشن­ ها را نیز فرمت کنید تا تمام درایو فیزیکی شما پاک شده به حساب بیاید.

آیا نابود کردن فایل­ها همان چیزی است که شما به دنبالش هستید؟

اگر تنها کاری که می­خواهید انجام بدهید این است که مطمئن شوید فایل­ هایی که به صورت معمول پاک می­ کنید برای همیشه از بین رفته ­اند و با ابزار­های بخصوص قابل برگشت نیستند، برنامه ­های پاک کننده اطلاعات بیشتر از چیزی است که واقعاً نیاز دارید. نگاهی به لیست نرم افزار­های رایگان نابودگر فایل ما بیندازید تا برنامه­ هایی که فایل­ها را در مواقع نیاز از بین می­برند پیدا کنید.

بسیاری از برنامه­های نابودگر معرفی شده کاری به نام ” پاک کردن فضای خالی” را هم انجام می­ دهند که فضای خالی روی درایو شما را کاملاً پاک می­کند. هدف از این کار این است که مطمئن شوید فایل­ هایی که در حال حاضر پاک کرده­ اید در واقع برای همیشه پاک شده­ اند.