چگونه شبکۀ وای‌فای خود را مخفی کنیم ؟

مخفی کردن شبکه بی سیم یا وای فای

وقتی صحبت از اینترنت و شبکه های بی سیم به میان می آید همه ما دوست داریم که از اینترنت خود بهترین استفاده را ببریم . حتی برای بهبود پوشش دهی شبکه بی سیم در خانه مان ممکن است یک روتر و یا اکسس پوینت خریداری کرده باشیم. شیوه عملکرد شبکه های بی سیم بدین گونه است که امواج بی سیم را در اطراف خود پخش می کنند و بدیهی است که ممکن است این سیگنال ها از فضای خانه شما فراتر رفته و حتی در خانه همسایه شما هم قابل استفاده باشند. همانطور که می‌دانید امنیت شبکه‌های بی‌سیم از شبکه‌های کابلی کمتر است. علت این امر ساده و به دلیل ماهیت مبتنی بر broadcast در ابزار بی سیم  است: هک‌کردن روتری که نیازمند اتصال فیزیکی است و باید کسی  باشد که به صورت فیزیکی آن را به برق وصل کند، سخت‌تر است.

به همین دلیل است که حفظ امنیت در شبکه‌های وای‌فای از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از اولین مواردی که معمولا باعث می‌شود کاربران بخواهند SSID شبکه‌های وای‌فای و روترهای خود را مخفی کنند همین موضوع است. تا افراد عبوری و غیر مجاز نتوانند به شبکۀ وای‌فای آنها متصل شوند.

در ادامه آنچه که باید در مورد مخفی کردن شبکۀ وای‌فای خود بدانید آورده شده است. همچنین اگر امنیت موضوعی است که شما را نگران می‌کند، در ادامۀ این مقاله به این موضوع می پردازیم که شاید مخفی کردم شبکه بی سیم شما، بهترین شیوه برای برقراری امنیت شبکه شما نباشد.

بیشتر بخوانید : 7 روش برای جلوگیری از هک شدن شبکه وای فای

چرا شبکه وای‌فای خود را پنهان کنیم؟

با توجه به استاندارد IEEE 802.11، هر شبکۀ بی‌سیمی باید شناسه‌ای داشته باشد تا دستگاهی که می‌خواهد به شبکه وصل شود از آن استفاده کند. این شناسه SSID یا شناسۀ تنظیم خدمات (Service Set Identifier) نام دارد. در واقع این فقط روشی جالب برای گفتن «نام شبکه» است.

در هر 100 میلی‌ثانیه، روترها یک بیکن فریم (Beacon Frame) را مخابره می‌کنند. فریم بیکن پیام مخابراتی است که شامل اطلاعات مربوط به شبکه از جمله SSID می‌شود و هدف از آن اعلام حضور و وجود داشتن شبکه است. تصور کنید روتر شما رو به جهان فریاد می‌زند «آهای من اینجا هستم ، اسم من DIR-878 است! اگر صدای من را می‌شنوید می‌توانید با استفاده از این اسم به من متصل شوید» به همین ترتیب است که تلفن همراه، لپتاپ، تبلت و یا هر دستگاهی که کارت شبکه وایرلس است نیز قادر به شناسایی تمام شبکه‌های وای‌فای اطراف خود است.

و اگر می‌خواهید غریبه ها فریاد روتر شما را نشنوند، ممکن است فکر کنید که بهترین راه پنهان کردن نام آن از نظر دیگران است.

اگر شبکه‌ای اعلام حضور نکند پس دستگاه‌های دیگر متوجۀ حضور آن نخواهند شد و در نتیجه نمی‌‌توانند به آن متصل شوند، درست است؟

نه کاملا. همیشه هم این موضوع درست نیست.

محدودیت‌های موجود در عملیات مخفی کردن شبکه

تمام سیگنال‌های بی‌سیم مانند هم هستند: آنها از یک مبدا و منبعی آغاز می‌شوند (یعنی روتر بی سیم شما) و در تمام جهات حرکت می‌کنند (مانند کُره‌ای که در حال گسترش و بزرگ شدن است). هیچ راهی وجود ندارد که پرتوی انتقالی وای‌فای را به سوی دستگاه مشخصی هدایت کرد و حتی در صورت امکان پذیر بودن آن، امکان متوقف کردن پرتو هنگام رسیدن به دستگاه وجود ندارد و پس از رسیدن به دستگاه مورد نظر همچنان به راه خود ادامه خواهد داد.

بیاید فرض کنیم که شبکه بی‌سیم شما SSID یا نام شبکۀ خود را پخش نمی‌کند. هیچکس به غیر از شما از وجود آن آگاه نیست. می‌توانید به آن متصل شده و به صورت عادی و نرمال از شبکۀ وای‌فای خود استفاده کنید. درست لحظه‌ای که استفاده از آن را آغاز کنید با هر کاری که انجام دهید مثلا از بازدید از وب‌سایت، روتر شما سیگنالی را برای داده‌های آن وب‌سایت مخابره می‌کند و کامپیوتر شما به عنوان یکی از سیگنال‌های عبوری آن را دریافت می‌کند. متوجۀ مشکل شدید؟  سیگنال وای‌فای باید از طریق هوای آزاد به رایانۀ شما منتقل شود، یعنی هر دستگاهی که در شعاع مخابراتی آن قرار داشته باشد، قادر به دریافت آن است.

به عبارت دیگر، حتی اگر شبکۀ شما SSID یا نام شبکۀ خود را مخابره نکند، هکرها و کاربران خرابکار باز هم می‌توانند با تفسیر 1) سیگنال‌های انتقالی که به روتر شما مخابره شده و 2) سیگنال‌های انتقالی از روتر به دستگاه شما آن را ردیابی کنند. البته شما به عنوان یک کاربر ساده خانگی با همچین مشکلی کمتر مواجه خواهید شد اما ادمین های شبکه اگر از مخفی کردن SSID به عنوان یک روش امنیتی استفاده می کنند باید این موضوع را در نظر داشته باشند. در مصارف خانگی پنهان کردن نام شبکه وای فای به شما اجازه می دهد احتمال هک شدن توسط همسایه ها کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید : چگونه وای فای را بطور اتوماتیک خاموش و روشن کنید؟

چگونه شبکۀ وای‌فای خود را پنهان کنید؟

همه مواردی که در اینجا مطرح شد را خواندید و هنوز هم می‌خواهید SSID خود را پنهان کنید؟ خیلی هم عالی!! در ادامه روش انجام آن را نشان خواهیم داد و خواهید دید که از آنچه فکر می‌کردید آسان‌تر است.

بیشتر بخوانید : ساده‌ترین روش ورود به تنظیمات مودم چیست؟

۱- آدرس پیش فرض روتر خود را در منوی آدرس مرورگر وارد کنید ( به صورت پیش فرض ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ باید باشد، مگر اینکه آن را تغییر داده باشید )

۲- با نام کاربری و رمز عبور پیش فرض وارد شوید ( نام کاربری : admin، رمز عبور : admin به خاطر داشته باشید که به حروف بزرگ یا کوچک دقت کنید. این نام کاربری و رمز عبور پیش فرض است مگر اینکه شما تغییر داده باشید )

مخفی کردن شبکه وای فای در مودم dlink

۳- روی گزینه Setup در بالای صفحه کلیک کنید و سپس از منوی سمت چپ گزینه WirelessSetup را انتخاب کنید. ( ممکن است جای این گزینه ها در روترهای مختلف کمی متفاوت باشد )

تنظیمات وایرلس روتر

۴- در قسمت Wireless Network settings گزینه ‘Hide Wireless network‘ را انتخاب کنید.

Wireless Network settings گزینه 'Hide Wireless network' در مودم dlink

۵- گزینه Apply Settings را در پایین صفحه برای اعمال شدن تغییرات انتخاب کنید.

۶- روی گزینه Reboot در پایین صفحه کلیک کنید تا روتر مجددا با تنظیمات جدید راه اندازی شود.

چگونه امنیت شبکۀ وای‌فای خود را به شیوۀ مطمئنی تامین نماییم؟

خلاصۀ کلام اینکه پنهان کردن شبکۀ وای‌فای اقدام امنیتی موثری نیست. در بهترین حالت باعث می‌شود که رفقای شما به راحتی شبکه وای فای شما را پیدا نکنند، اما اگر کسی قصد هک کردن سیستم شما را داشته باشد، این شیوه مانع بزرگی برای او محسوب نمی شود.

اگر واقعا می‌خواهید شبکۀ امنی داشته باشید، نکته‌های امنیتی روتر که در این صفحه آمده است را مطالعه کنید. پیشنهاد ما این است که تمام موارد را مطالعه و بررسی نمایید اما اگر واقعا وقت ندارید مهمترین آنها را در اینجا ذکر خواهیم کرد:

۱. اختیارات پیش فرض مدیریتی را تغییر دهید

با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان به راحتی به نام کاربری و رمز عبور پیش فرض تقریبا تمام مدل‌ها و برندهای مختلف روتر دست پیدا کرد. اگر آن را تغییر ندهید، سایر اقدامات امنیتی بی‌تاثیر خواهند بود. این باید اولین کاری باشد که در مورد هر روتری انجام می‌دهید. ( همان نام کاربری پیش فرض admin و رمز عبور مرتبط با آن )

۲. رمزگذاری با استفاده از WPA2 و AES

 به یاد داشته باشید که روتر شما همیشه در حال ارسال سیگنال به تمام جهات موجود است، اما می‌توانید با رمزگذاری آنها این سیگنالها را غیر قابل دریافت کنید. با این کار تنها کامپیوتر شما قادر به خواندن سیگنال‌هایی است که اختصاصا برای او ارسال شده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌تواند مقالۀ ما در مورد گزینه‌های امنیتی وای‌فای را ببینید.

بیشتر بخوانید :پروتکل امنیتی WEP چیست ؟ چرا نباید از آن استفاده کرد ؟

۳. ویژگی های WPS و UPnP را غیر فعال نمایید

اینها ویژگی‌هایی هستند که در عین سادگی متاسفانه ضعف‌های امنیتی زیادی دارند، عمدتا امکان دور زدن سایر ویژگی‌های امنیتی (مانند فایروال ها) وجود دارد، بنابراین توصیه می‌کنیم در اسرع وقت آنها را غیر فعال نمایید.

بیشتر بدانید : ویدیو بررسی WEP و انواع WPA . امنیت شبکه بی سیم – قسمت اول

ویدیو توضیح کلید WPS و قابلیت Mac Filter . امنیت شبکه بی سیم – قسمت دوم

چند نکتۀ دیگر در مورد شبکۀ وای‌فای خانگی شما

وقتی برای شبکۀ خود رمز عبور انتخاب می‌کنید مطمئن شوید که رمز عبور شما به اندازۀ کافی قوی است. این مورد هم در مورد رمز عبور مربوط به پانل مدیریتی روتر و هم در مورد رمز عبور اتصال وای‌فای صدق می‌کند.

اگر در قسمت‌هایی از خانۀ خود مشکل اتصال وای‌فای دارید و یا به‌طور کلی اتصال وای‌فای شما ضعیفی است، ممکن است بتوانید با استفاده از توسعه‌دهنده وای‌فای، اسپلیتر و یا آداپتور پاورلاین سیگنال آن را تقویت نمایید.

اگر مودم شما قدیمی است و امکانات اشاره شده در این مقاله را ندارد، بهتر است نسبت به خرید مودم ADSL جدید اقدام کنید. مودم‌های نتربیت یکی از بهترین مودم‌های ADSL موجود در بازار ایران هستند که با گارانتی ۳ ساله آونگ به بازار عرضه شده‌اند.