ذخیره‌ساز شما گزینه خوبی برای استفاده از APFS (فایل سیستم اپل) است؟

APFS (فایل سیستم اپل)

آیا فناوری APFS باید روی تمام ذخیره‌سازها مورد استفاده قرار بگیرد؟

APFS یا Apple File System ( فایل سیستم اپل ) نوعی جدید از فایل‌سیستم است که برای استفاده در SSDها و فلش‌‌درایوهایی مانند فلش‌های USB بهینه‌سازی شده است. همچنین، این فناوری بنا به خاصیت‌های فیزیکی ذخیره‌سازهای مبتنی بر فلش، می‌تواند به عنوان یک فایل‌سیستم فراگیر، جایگزین فایل‌سیستم‌های پیشین شود.

APFS بر روی تمام سیستم‌عامل‌های شرکت اپل شامل watchOS، tvOS، iOS و macOS مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که اکثر دیوایس‌های اپل تنها از فناوری SSD پشتیبانی می‌کنند، macOS تقریبا با تمام انواع فناوری ذخیره‌سازی مثل دیسک‌های نوری، فلش‌درایوهای USB، SD و هارد درایوهای سنتی سازگار است.

تنوع‌پذیری macOS و انواع سیستم‌های ذخیره‌سازی موجود و در دسترس، باعث به وجود آمدن یک سوال اساسی شده است: آیا برای تمامی انواع ذخیره‌سازهای سازگار با macOS باید از APFS استفاده شود؟

کدام ذخیره‌سازها تناسب بیشتری با APFS دارند؟

از آن‌جا که APFS در اصل به منظور استفاده بر روی SSD و سایر انواع ذخیره‌ساز مبتنی بر فناوری فلش طراحی شده است؛ می‌توان نتیجه گرفت که APFS روی SSD با هیچ مشکلی روبرو نخواهد بود و بهترین عملکرد را هم از نظر سرعت ارائه خواهد داد. البته این نظریه در برخی از شرایط هم درست نیست. یعنی APFS می‌تواند در بعضی شرایط انتخاب اشتباهی باشد یا این که بهترین انتخاب نباشد.

بیایید نگاهی به کارکرد APFS بر روی انواع رایج ذخیره‌سازها داشته باشیم.

APFS بر روی SSDها

  • بله. APFS بر روی SSD بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهد.

با High Sierra در macOS آغاز می‌کنیم. در این قابلیت، SSDهای که به عنوان درایو استارتاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند، در همان ابتدای کار و با به‌روزرسانی سیستم‌عامل، به صورت خودکار به APFS تبدیل می‌شوند.حقیقت این است که  SSDهای اینترنال و اکسترنال از طریق Thunderbolt متصل می‌شوند. SSDهای اکسترنال مبتنی بر USB به صورت خودکار فایل‌سیستم خود را تغییر نمی‌دهند؛ اما در صورتی که خودتان به این کار تمایل داشته باشید، می‌توانید به صورت دستی این تغییر را ایجاد کنید.

APFS یا فایل سیستم اپل برای SSDها و ذخیره‌سازهای مبتنی بر فلش مانند فلش‌های USB بهینه‌سازی شده است. در شرایط آزمایشگاهی، APFS توانسته است عملکردی عالی از خود نشان بدهد و فضای خالی بیشتری نیز در اختیار کاربر قرار دهد. فضای داخلی بیشتر در فایل‌سیستم APFS  نتیجه قابلیت‌های داخلی آن شامل این موارد است:

  • کلون‌هایی که در آن ساخته می‌شوند، تقریبا فضای اضافه‌ چندانی اشغال نمی‌کنند.
  • قابلیت Space Sharing به کاربر اجازه می‌دهد که حجم‌های متفاوتی را در یک بلاک APFS به اشتراک بگذارد.
  • قابلیت Copy-on-Write به ساختارهای دیتا اجازه می‌دهد که بدون هیچ تغییری به اشتراک گذاشته شوند.
  • قابلیت Spares Files به کاربر اجازه می‌دهد که فضای خالی را مدیریت کند.

سرعت APFS بر روی SSDها نه‌تنها در فرآیند بوت کردن بسیار بالا است؛ بلکه در انجام عملیاتی مانند کپی کردن فایل‌ها، به لطف قابلیت Cloning می‌تواند به صورت بسیار وحشتناکی زیاد باشد.

APFS بر روی درایوهای فیوژنی

  • نه. درایوهای فیوژنی گزینه مناسبی برای ارتقا به APFS نیستند.

درایو فیوژنی، تلفیقی از یک SSD کوچک اما سریع، با یک HDD بزرگ اما کند است.

این‌طور به نظر می‌رسید که هدف اصلی ساخت APFS این باشد که هم با SSDها و هم با هارد درایوها به خوبی کار کند. در نسخه بتای اولیه High Sierra فایل‌سیستم‌های APFS برای نصب روی SSDها، هارد درایوها و ذخیره‌سازهای چندردیفه اپل یعنی درایوهای فیوژنی قابل نصب بود.

عملکرد درایوهای فیوژنی و قابلیت اتکای آن‌ها در کنار APFS به مرور زمان و طی عرضه نسخه‌های بتا و عرضه عمومی macOS High Sierra زیر سوال رفت و از APFSها پشتیبانی نشد. در ادامه هم ذخیره‌سازهای مورد استفاده در سیستم‌عامل‌ها، مانع آن می‌شدند که فایل‌سیستم‌ها به APFS تبدیل شوند.

حدس‌های اولیه به احتمال بروز مشکلاتی در زمینه تغییر فرمت درایوهای فیوژنی فعلی به فرمت APFS اشاره داشتند. اما مشکل اصلی در عمل، عملکرد ضعیف این فرمت‌ها با بخش HDD هارد فیوژنی بود. یکی از قابلیت‌های مهم فرمت APFS قابلیتی با نام Copy-On-Write است که به منظور حفاظت از اطلاعات ایجاد شده. سازوکار این فناوری به این شکل است که از هر فایل در حال نوشته شدن، یک کپی ایجاد می‌کند تا احتمال از دست رفتن اطلاعات را به صفر کاهش دهد. اخیرا این سازوکار تغییراتی پیدا کرده و به این شکل شده که پس از نوشته شدن فایل، کپی‌های تازه‌ای از فایل ایجاد می‌شد. این کار با این که باعث افزایش امنیت فایل‌های در حال نوشتن می‌شد، اما از دیگر سو، باعث تکه تکه شدن فایل‌ها و در نتیجه کاهش سرعت خواندن فایل‌ها می‌شوند.

یکی از کارکردهای ذخیره‌ساز چند سطحی، انتقال فایل‌های پرمصرف از حافظه کند HDD به حافظه سریع SSD و انتقال فایل‌های کم‌مصرف از SSD به HDD است. این انتقال‌ها نیز می‌توانند با توجه به مشخصات APFS و Copy-on-writing باعث تکه تکه شدن فایل‌ها و کاهش سرعت و عملکرد درایو شوند.

اپل قول این را داده است که در معرفی نسخه بعدی APFS چندین قابلیت جدید به آن اضافه خواهد کرد که برای استفاده در درایوهای فیوژنی و ذخیره‌سازهای ردیفی نیز همخوانی بیشتری داشته باشد و این مسئله، این سوال را برای ما ایجاد می‌کند که کارکرد APFS با HDDهای معمولی چگونه خواهد بود؟

APFS روی HDDها

  • شاید… APFS بر روی HDDها قابل استفاده است، اما مزیت چندانی ندارد.

ممکن است شما بخواهید APFS ( فایل سیستم اپل) را روی HDD به کار بگیرید تا بتوانید برای رمزگذاری دیتای خود از چیزی مانند File Vault استفاده کنید. تبدیل شدن فرمت فایل‌سیستم‌ها به APFS می‌تواند رمزگذاری File Vault را به چیزی بسیار قدرتمندتر بدل کند که از دل APFS بیرون می‌آید.

هدف اپل برای APFS در HDDها خیلی خنثی بود؛ به طوری که کاربر تغییر چندانی در عملکرد درایو خود نمی‌دید؛ اما هیچ پسرفتی هم در این ماجرا نبود. به صورت کلی، استفاده از فرمت APFS روی HDD باعث بهبود امنیت اطلاعات می‌شود؛ اما تغییر مثبتی در عملکرد درایو از نظر سرعت یا سایر شاخصه‌ها ایجاد نخواهد کرد. اپل به هدف خودش رسید. فرمت APFS روی HDD عملکردی خنثی دارد؛ اما همچنان چند نکته باقی مانده که باید به آن‌ها توجه داشت. به صورت کلی، استفاده معمولی از رایانه  که شامل اعمالی مانند چک کردن ایمیل، تایپ کردن، وب‌گردی، جست‌وجوی اینترنت، اجرای بازی‌های سبک، گوش دادن به موسیقی، تماشای ویدیو و ویرایش تصاویر و عکس‌ها در درایوهای دارای فرمت APFS با هیچ مشکلی روبرو نخواهد شد.

مشکل اصلی، زمانی است که قرار است از رایانه برای یک منظور حرفه‌ای استفاده کرد. برای مثال، افرادی که از رایانه خود به صورت روتین برای ویرایش عکس حرفه‌ای عکس‌ها یا ویدیوها، ساخت پادکست و موسیقی یا هر فعالیت دیگری که با حجم عظیمی از دیتا سروکار دارد، استفاده می‌کنند.

مشکل درایوهای فیوژنی و Copy-on-write را به خاطر دارید که باعث شکستن فایل‌ها می‌شد؟ همان مشکل برای HDDهای مبتنی بر APFS که از آن‌ها برای ویرایش فایل‌های چندرسانه‌ای استفاده می‌شود نیز اتفاق بیفتد.

می‌توانیم امیدوار باشیم که هر کس از مک خود برای این فعالیت‌ها استفاده می‌کند، تا به حال از HDD به SSD کوچ کرده باشد. اما با این حال، ممکن است برخی از افراد همچنان از HDD با فرمت RAID استفاده کنند و بخواهند به فرمت جدید فایل سیستم اپل کوچ کنند. این افراد قطعا به مرور زمان با پسرفت عملکرد روبرو خواهند شد و درایوشان نیز زودتر خراب خواهد شد.

بیشتر بخوانید : SSD بهترین گزینه برای جایگزینی با هارددیسک

APFS بر روی اکسترنال‌ها

  • شاید ایده خوبی نباشد.

اگر درایو اکسترنال شما که حتی می‌تواند یک فلش USB باشد، به صورت مشترک میان چندین مک یا هر پلتفرم دیگری استفاده می‌شود، تبدیل کردن آن به APFS ایده خوبی نیست. درایوهایی با فرمت APFS در حال حاضر تنها با سیستم‌های مبتنی بر High Sierra و Sierra همخوانی دارند. اگر قرار است درایو اکسترنال شما با چندین سیستم دیگر هم کار کند، بهتر است اجازه بدهید فرمت مورد استفاده در آن گزینه متداول‌تری مانند HFS+، FAT32 یا ExFAT باشد.

درایوهای Time Machine

  • خیر. Time Machine نیازمند درایوهایی با فرمت +HFS است.

اگر بخواهید یکی از این درایوها را به APFS تبدیل کنید، نرم‌افزار Time Machine app در امر پشتیبان‌گیری از اطلاعات ناتوان خواهد بود. علاوه بر این، دیتا در این درایوها به اجبار فرمت و حذف خواهد شد تا درایو مجددا به فرمت +HFS بر‌گردد تا درایو مجددا قابل استفاده شود.