پرسش‌های متداول در خصوص DDRAM و راهنمای رفع اشکال آن‌ها ( قسمت سوم)

همان‌طور که در این مقاله گفته شد، DRAM‌ها ازجمله اجزای مهم در کامپیوترهای شخصی هستند. بااین‌حال اطلاعات کمی در خصوص آن‌ها و به‌ویژه حافظه‌های نوع DDRAM در دسترس است که بالطبع سؤالات متداولی در این زمینه هنگام نصب قطعه و هزینه‌کرد برای خرید آن‌ها پیش می‌آید. در این مقاله سعی می‌شود تا حد امکان این سؤالات پاسخ داده شوند. آنچه در پیش رو می‌خوانید مجموعه‌ای از تجربه‌های مختلف کاربران، تولیدکنندگان، متخصصان IT و مقالات موجود در حوزه DDRAMهاست. چنانچه شما خوانندگان گرامی موضوعی مدنظرتان است که احتمالاً در این مقاله به آن پرداخته نشده است و یا نقطه‌نظری دارید، نکات ارزشمند خود را حتماً با ما در میان بگذارید.

در ادامه مقاله قبلی به پاسخ سوالات در زمینه با DDRAM می پردازیم.

۱۲- چرا گزینه ALL DRAM نمایش داده نمیشود، چرا DRAM غیر قابل استفاده است؟

این پرسش متداولی است که در آیتم شماره 11 به آن پاسخ داده شد.

۱۳- چرا DRAM در سرعت مشخص شده خود، عمل نمیکند؟

این عبارت یکی از سؤالات بسیار متداول درباره DRAM است. معمولاً 1600/9 سرعت پایه برای سیستمهای جدید است.

مادربردها طوری طراحی میشوند که هر CPU با رابط پردازشگر خود تطابق داشته باشد؛ اما قابلیت هر کنترلر حافظه CPU با دیگری بسیار متفاوت است. در طراحی مادربردها هر DRAM جدید با یک نرخ انتقال داده پیش فرضی طراحی میشود که کلیه CPU/MCها قادر به پشتیبانی آن هستند؛ بهعنوان مثال DDR3-1066، DDR3-1333 یا DDR4-2133. ماژولهای اندکی در مقادیر پیشفرض DDR3-1600 یا DDR4-2400 در بازار یافت میشوند. اگر شما یک DRAM دارید که سریعتر از مقدار پیشفرض خود عمل میکند، ضروری است که برای استفاده آن در یک کیت در یک نرخ انتقال داده مشخص، آنرا ستآپ کنید. به تعاریف XMP، AMP، DOCP و EOCP در آیتم شماره 5 همین مقاله و نحوه کانفیگ کردن در آیتم شماره 14 مراجعه کنید.

یک استثنا در این میان DRAM جدید Kingston HyperX Fury line است که بهصورت پلاگ اند پلی طراحی شده است و هنگام نصب بر روی مادربرد مخصوص خود، بهصورت خودکار بر روی ماکزیمم نرخ انتقال داده ستآپ میشود. این میزان همان مقدار اعلامشده اصلی به هنگام خرید این قطعه است.

بهطور معمول دو انتخاب برای ستآپ کردن DRAM وجود دارد: سیستم دستی به منظور دسترسی به بالاترین نرخ انتقال داده و تایمینگ و یا در زمانیکه شما با یک کیت 1600 MT/s و یا سریعتر از طریق پروفایل XMP دسترسی دارید، ارجح است. (Fury line استثناست).

در مادربردهای اینتل و برخی از انواع AMD شما بهسادگی XMP را در CUP و بر روی پروفایل یک فعال میکنید و پس از آن سیستم آماده است (به شرطی که CPU شما آن میزان نرخ انتقال داده را پشتیبانی کند). باید توجه داشت که کلیه CPUها هر نرخ انتقال دادهای را پشتیبانی نمیکنند و شما مجبور به ستآپ دستی آن هستید.

اگر شما از یک مادربرد AMD استفاده میکنید، ممکن است XMP را پشتیبانی کند. البته این مادربرد بخشی برای DOCP یا EOCP دارد که داده را از پروفایل XMP دریافت کرده و آنرا بر روی یک تایمینگ مناسب BIOS تبدیل میکند. در این مادربردها، پس از اتمام کار تایمینگ را چک کنید؛ زیرا تولیدکنندگان اغلب مقادیر پایینتری (که البته بالاتر از تایمینگ مشخص شده XMP است) را تنظیم میکنند. محدود کردن آن به پروفایل XMP عملکرد بهتری را برای شما فراهم میکند.

۱۴- چگونه میتوان یک DRAM را در یک میزان مشخص تنظیم کرد؟

برای پاسخ به این سؤال، دو حالت AMD و Intel و در ابتدا Intel را بررسی میکنیم.

ستآپ کردن DRAM روی دیوایس اینتل، اغلب اوقات بسیار ساده و آسان است. معمولاً یک DRAM با نرخ انتقال داده کمتر از 1600 MT/s و یک DRAM در نرخ انتقال داده بیش از 1600 وجود دارد. دستورالعمل سازنده برای انتخاب اسلات مناسب را بررسی کنید (معمولاً اسلات یک/سه یا دو/ چهار بر روی مادربردهای دو کاناله)؛ سپس دقت کنید که آیا اسلاتها کدبندی رنگی دارند یا خیر. در DRAMهای 1600 و بالاتر شما پروفایلهای XMP در SPD مربوط به DRAM را میبینید. در XMP DRAM بهسادگی BIOS را وارد کنید، XMP را فعال کرده و پروفایل 1 را انتخاب کنید. بسته به تنظیمات XMP، شما میتوانید برای افزایش اندک عملکرد، پروفایل 2 را امتحان کنید.

در صورتبروز هرگونه مشکل، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در ابتدا از این موضوع اطمینان حاصل کنید که BIOS بهروز است.
  2. از اینکه CPU شما قابلیت اجرای فرکانس/نرخ انتقال داده را دارد مطمئن شوید. اگر هر دو این پارامترها قابلیت اجرا داشتند اما حافظه پایدار نبود، نیاز به افزایشی اندک در ولتاژ DRAM یا ولتاژ MC وجود دارد. در دیوایسهای اینتل، پیشنهاد میشود در حدود (5mV (0.005+ ولتاژ DRAM یا MC و یا هر دو را افزایش دهید. جهت افزایش میزان ولتاژ MC به دنبال تجهیزاتی نظیر CPUVTT, DDRVTT, QPI/VTT یا VCCIO باشید. برخی مادربردها سطح ولتاژ MC را با ولتاژ اولیه سیستم یا VCCSA ترکیب میکنند. این حالت اغلب در LGA 2011 مشاهده میشود. پیشنهاد میشود به نکات سودمند و ایمنی که کاربران پیش از شما تجربه نمودهاند، توجه نمایید.
  3. اگر امکان کانفیگ کردن خودکار نظیر XMP وجود ندارد، شما میتوانید بهصورت دستی تایمینگ و سطح ولتاژ را در مقادیر مورد نظر تنظیم کنید.
  4. همچنین میتوانید با تولیدکننده DRAM در تماس باشید و یا سؤالات خود را در انجمنهای تخصصی مطرح کنید.

ستآپ کردن AMD کمی متفاوت است. درحالیکه شما در دیوایسهای اینتل، XMP را در BIOS جستجو میکنید، بدون تردید در یک پلتفرم AMD، تنظیم مناسب XMP ممکن است همچنان نیاز به DOCP، EOCP یا AMP داشته باشد. این موارد همه راههایی هستند که میتوانید بهصورت خودکار ستآپ DRAM را فعال کنید.

DOCP، EOCP و XMP بر روی AMD، دادههای XMP Intel را از SPD میخواند و سپس بهترین حالتی را که برنامهریز BIOS برای یک فرکانس AMD مشخص در نظر دارد، بکار میبرد. این حالت اغلب میتواند کمی گستردهتر از خواندن مشخصات DRAM باشد.

همین مراحل را میتوانید برای رفع مشکلات احتمالی بکار بندید. پس از اطمینان از داشتن آخرین نسخه BIOS و بهویژه AMD، از اینکه CPU شما قابلیت اجرا و پردازش داده را در فرکانس/نرخ انتقال داده مشخص دارد مطمئن شوید. در مورد AMD بهتر است ولتاژ DRAM و /یا MC را افزایش دهید (معمولاً ولتاژ CPU/NB بر روی مادربردهای AMD).

۱۵- چگونه میتوان DRAM را اورکلاک کرد؟

اورکلاک کردن DRAM مشابه انجام این عمل در CPU یا GPU است. روشی که در اینجا بیان میشود، سادهترین حالت برای اکثر کاربران میباشد:

  1. در ابتدا از این موضوع اطمینان حاصل کنید که BIOS بهروز است.
  2. به قسمت BIOS رفته و نرخ انتقال داده را یک سطح افزایش دهید. بهعنوان مثال اگر DRAM بر روی 1600MT/S است، آنرا به 1866 افزایش دهید؛ اگر بر روی 1866 است مقادیر 2133 را به کار برید و به همین ترتیب
  3. ولتاژ DRAM و MC را بر روی 0.05 ولت تنظیم کنید.
  4. سیستم را ریبوت کرده و در صورت موفقیتآمیز بودن این فعالیت، پایداری سیستم را تست کنید. سیستمعامل ویندوز یک تستر پایداری در حافظه خود دارد. بسیاری از کسانی که DRAM را اورکلاک میکنند، از نرمافزار Prime 95 جهت تست پایداری سیستم استفاده میکنند.

درصورتیکه در اجرای مراحل فوق مشکل داشتید، ولتاژ MC را به میزان 50mV دیگر افزایش دهید. توجه داشته باشید که پردازشگرهای AMD حتی ممکن است نیاز به ولتاژ MC بالاتری داشته باشند (بهطور معمول CPU/NB). اگر باز هم مشکل داشتید CPU را اورکلاک کنید، البته درصورتیکه قابلیت انجام این کار را داشت. در غیر این صورت اندکی دیگر مقدار ولتاژ CPU را به همان میزان که در مورد ولتاژهای DRAM و MC اجرا کردید (0.05V+) افزایش دهید.

بسیاری از کسانی که تجربه بالایی در اورکلاک کردن DRAM دارند، به این نکته پی بردهاند که کاهش اختلاف بین سیگنال ولتاژ CPU MC و DRAM طول عمر پروسسورهای اورکلاک شده را کاهش میدهد؛ ضمن اینکه با افزایش همزمان ولتاژ کنترلر حافظه و ولتاژ DRAM به حد تئوری نزدیک میشویم. آزمایشهای اخیر بر روی کنترلرهای حافظه DDR4 نشان میدهد که نمونههای کمتر پایدار CPU انواعی بودند که ولتاژ حافظه آنها بالاتر از 1.73V بود و ولتاژ اولیه DDR4 بهجای 1.5V در مقدار 1.2V قرار داشت.

دو نکتهای که از این آزمایش قابل استنباط است این موضوع میباشد که افزایش 50mV به ولتاژ 1.65V در DDR3 یا 1.35V در DDR4 پایداری را افزایش نمیدهد، بلکه حتی طول عمر CPU را نیز کاهش میدهد.

از آنجا که متغیرهای بسیاری جهت آزمایش تا رسیدن به نتیجه مطلوب وجود دارد، پیشنهاد میشود افرادی که در انجام اورکلاک کردن مبتدی هستند، پیش از افزایش ولتاژ به میزان 1.65 ولت در DDR3 یا 1.35 ولت در DDR4 نصبشده بر روی دو نسل پرسسور قدیم و جدید اینتل، با چندین متخصص مشورت کنند.

روشهای سادهتری نیز نظیر تماس با تولیدکننده محصول وجود دارد. البته ممکن است به هنگام اورکلاک کردن DRAM شما به نتیجه دلخواه نرسید و سپس به تولیدکننده مراجعه کنید که این امر موردپسند تولیدکننده نیست؛ بنابراین پیشنهاد میشود با مطالعه بیشتر و استفاده از نظرات افراد در انجمنهای تخصصی، مشکل خود را حل کنید.