به زبان ساده: منظور از Clock rate در CPU چیست؟

CPU Clock rate چیست ؟

clock rate  یا سرعت ساعت در CPU نشان‌دهنده تعداد سیکل پردازش CPU در هر ثانیه است. این اصطلاح همچنین با عباراتی نظیر «نرخ ساعت»، «فرکانس کامپیوتر» و «فرکانس CPU» نیز شناخته می‌شود. واحد اندازه‌گیری این شاخص در کامپیوتر گیگاهرتز (با علامت اختصاری GHz) می‌باشد که معرف بیلیون پالس در ثانیه است.

clock rate کامپیوترهای شخصی مشخصه عملکرد و همچنین سرعت پردازش داده توسط CPU است. هر چه این میزان بالاتر باشد، عملکرد سیستم نیز بهتر است. این موضوع به‌ویژه در بازی‌های کامپیوتری اهمیت بالایی دارد. این پارامتر درصورتی‌که سایر شاخص‌ها یکسان باشند، می‌تواند به عنوان عامل مناسبی جهت انتخاب CPU به حساب آید؛ با این وجود در نظر گرفتن ترکیبی از شاخص‌هایی چون سرعت ساعت، تعداد پردازش دستورات در هر سیکل توسط CPU (تعداد دستورات در سیکل ساعت/ساعت و یا به اختصار IPC) و همچنین این موضوع که CPU چند هسته‌ای است، در مجموع به منظور تصمیم‌گیری برای تعیین عملکرد کلی پردازنده کامپیوتر مناسب‌تر است. بنابراین برای مقایسه‌ی عملکرد دو پردازنده بهتر است از مقایسه‌ی سرعت پردازش یا فرکانس کاری آن‌ها استفاده نکنیم، بلکه به جای آن از مقدار توان و حجم کاری که پردازنده قادر است در هر سیکل کاری خود به سرانجام برساند استفاده کنیم. بنابراین انجام حجم کاری بیشتر در سیکل‌های کمتر بهتر از انجام حجم کاری کمتر در سیکل‌های بیشتر محسوب می‌شود. در سمت مقابل هرچه سرعت پردازش اطلاعات پردازنده کاهش پیدا کرده و توان و حجم اطلاعات تحلیلی آن افزایش پیدا کند، پردازنده‌ی مد نظر بهره‌وتر خواهد بود.

توجه داشته باشید که سرعت ساعت ارتباطی با تعداد هسته‌های CPU ندارد. هسته‌ها صرفاً موجب کاهش زمان فعالیت‌ها به هنگام لود کاری می‌شوند. همچنین سرعت ساعت را نباید با سرعت باس اشتباه گرفت. سرعت باس نشان‌دهنده سرعت ارتباط کامپیوتر شخصی شما با دستگاه‌ها و یا اجزای جانبی نظیر ماوس، کیبورد و مانیتور است.

اغلب CPU‌های پیشرفته در محدوده‌ مشخصی از سرعت ساعت، از حداقل سرعت پایه تا حداکثر سرعت توربو کار می‌کنند. هنگام پردازش یک فعالیت، سرعت ساعت به منظور انجام سریع‌تر آن به‌صورت موقت افزایش می‌یابد. البته سرعت ساعت‌های بالاتر، حرارت بالایی تولید می‌کنند؛ بنابراین برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از افزایش دمای بیش از اندازه، پردازشگرهای کامپیوتر به هنگام بالارفتن حرارت، فرکانس را پایین می‌آورند. استفاده از خنک‌کننده‌های با کیفیت CPU نیز راهکار دیگری است که منجر به تولید سرعت‌های بالای پایدار برای پردازشگر می‌شود.

نکته پایانی

سرعت ساعت معیار مناسبی به هنگام خرید کامپیوتر است؛ اما تنها شاخص جهت تصمیم‌گیری به‌منظور کافی بودن سرعت آن برای شما نیست. برای این منظور عوامل دیگری نظیر سرعت باس، تعداد هسته‌های CPU و همچنین مشخصات هارد درایو، RAM و SSD نیز باید در نظر گرفته شوند.

در انتها لازم به ذکر است اشاره شود که شما با انجام فرایند اورکلاکینگ می‌توانید به سرعت‌های ساعت بالاتر در کامپیوتر خود دست پیدا کنید.