آنچه در مورد دیتاسنتر و اتاق سرور باید بدانید

data center دیتا سنتر

در دنیای رو به رشد و گسترده IT، مدیریت دیتاسنتر به‌صورتی صعودی، پیچیده و گسترده شده است. مدیریتی که به‌طور مداوم ضمن افزایش کارایی و ظرفیت، قادر به کنترل هزینه‌ها باشد. انتظار می‌رود حجم ترافیک ورودی به دیتاسنترها تا سال 2020 بیش از سه برابر شود. در این میان محرک اصلی این افزایش، وابستگی کسب و کارها به‌منظور ارتباط با این تجهیزات و اینترنت است.

برای پشتیبانی این فعالیت‌ها حجم بالایی از داده‌ها موردنیاز است و این میزان داده نه‌تنها نیازمند تعداد عظیمی دیتاسنتر است بلکه هم‌زمان احتیاج به ساختارهای جدیدی از این تجهیزات دارد که بتواند از طریق راهکارهای جدید این ترافیک داده را مدیریت نمایند.

علاوه بر آن مواردی چون توجه به کاهش مصرف انرژی، کاهش اندازه و ابعاد و همچنین تطابق با فناوری‌های جدی نیروهای بازدارنده‌ای هستند که به‌کارگیری راهکارهای جدید و نوآورانه در مدیریت دیتاسنترها را ضروری می‌سازد.

روند توسعه دیتاسنترها و اتاق سرورها

افزایش توجه به راهکارهای IP

رشد افزایشی امکانات، محرکی در ارتقای تجهیزات IP-KVM شده است. در این میان کسب و کارها نیازمند دسترسی ایمن به سیستم‌های با ریسک بالا و مدیریت به‌موقع آن‌ها در شبکه هستند. برای کسب و کارهایی که خودشان میزبانی داده‌ها را بر عهده دارند و یا به دنبال مدیریت دفاتر شعب یا راه‌اندازی سرورهای صنعتی هستند، به‌کارگیری کلاس IP-KVM برای آن‌ها بسیار جذاب شده است؛ زیرا امکان دسترسی از راه دور یعنی افراد کمتر در نقاط بحرانی؛ که این موضوع نظارت‌های امنیتی کمتر و کاهش ریسک حوادث را به دنبال دارد. دسترسی از راه دور که از طریق راهکارهای IP ارائه می‌شود، به‌ویژه در مناطقی که هزینه نیروی انسانی بالاست و یا کمبود نیروی متخصص وجود دارد و همچنین کسب و کارهای دارای چندین شعبه بسیار راهگشاست.

از لحاظ انعطاف‌پذیری، راهکارهای IP به‌ویژه برای دیتاسنترهایی که در آن برندهای مختلفی از سرورها مستقرند، مناسب هستند. علاوه بر این، میزان وضوح ویدئویی فراهم‌شده توسط راهکارهای IP به‌شدت بهبودیافته است و بیشترین راه‌حل‌ها باکیفیت نمایش و وضوحی در دسترس است که شرکت‌های امروزی انتظار آن را دارند.

رشد تقاضای امنیت بیشتر

چه شما یک شرکت بزرگ باشید که میزبانی داده‌های خود را بر عهده دارید و چه یک شرکت کوچک که به دنبال یک تأمین‌کننده مناسب دیتاسنتر می‌گردید، در هر دو حالت امنیت سیستم یکی از مهم‌ترین نکات مورد توجه شماست. این موضوع زمانی اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند که شما جزء سازمان‌های دولتی، شرکت‌های مالی و یا مراکز درمانی باشید؛ محل‌هایی که نیازمند ذخیره اطلاعات با امنیت بالا هستند.

امنیت دیتاسنتر یک موضوع چند لایه است. تأمین امنیت زیرساخت‌ها، محل و امنیت فیزیکی عمدتاً متمرکز بر سیستم‌های کنترل دسترسی، نظارت و بیومتریک هستند و نقش مهمی را در پروتکل‌های امنیتی ایفا می‌کنند. لایه بعدی، با افزودن تجهیزات بیشتر، به‌کارگیری کارکنان بیشتر یا بک‌آپ گیری با فواصل زمانی کمتر، امنیت لایه اولیه را تقویت می‌کند. در لایه پایین‌تر در سطح سوئیچ، تقاضای رو به افزایشی برای تجهیزاتی در دیتاسنتر وجود دارد که ویژگی‌های امنیتی قدرتمندی نظیر احراز هویت داخلی و خارجی منطبق با سیاست‌های امنیتی مشخص را داشته باشند. این امر مجوز دسترسی کاربر حتی برای یک پورت را به‌شدت طبقه‌بندی می‌کند.

ملاحظات امنیتی به‌عنوان یک قابلیت پیشرفته در دنیای گسترده IT به‌طور فزاینده‌ای به موضوعی حیاتی تبدیل شده است، بنابراین در آینده راه‌حل‌ها در جهت بهینه کردن سطح امنیت سوئیچ‌های KVM و کنسول‌های سری ادامه خواهد یافت.

افزایش تأثیر اینترنت اشیا (IOT)

IOT در حال حاضر وعده کلان داده‌ها را می‌دهد و با ارائه دائمی جریان داده‌ها، بر شرکت‌ها، دولت‌ها و سازمان‌های دیگر سراسر جهان تأثیر می‌گذارد. این موضوع شامل حجم بالایی از داده‌ها جهت پردازش و تحلیل است. علاوه بر این، حرکت بسیار بزرگ‌تری در جهت اینترنت صنعتی اشیا (IIOT) وجود دارد که به‌جای دستگاه‌ها، مفاهیم IOT را بر روی سنسورها و تراشه‌ها در سیستم‌های صنعتی و فرایندها اعمال می‌کند. اگر مایل هستید تا درباره سنسورها و سیستم های هشدار دی-لینک بیشتر بدانید، کلیک کنید.

درحالی‌که هم‌اینک مقوله به‌کارگیری سنسورهای کم‌مصرف انرژی در دیتاسنترها دیگر یک موضوع تثبیت‌شده است، هر دو راهکار IOT برای مصرف‌کننده و IOT صنعتی یک چالش و درعین‌حال یک فرصت در مدیریت دیتاسنتر محسوب می‌شوند. همان‌طور که شرکت‌های بیشتری به دنبال کسب مزیت رقابتی از این فرایندهای پیشرفته تحلیلی که ویژه صنعت است، می‌باشند، دیتاسنترها مجبور به تغییر نحوه مدیریت داده خواهند شد؛ بنابراین، این ظرفیت رو به رشد در حوزه IOT و چالش‌های امنیتی آن، بدون شک، جزء ضروری‌ استراتژی درازمدت مدیریت دیتاسنترها خواهد بود.

ظهور دیتاسنترهای مقیاس بالا

هم‌اینک اکثر دیتاسنترها در کسب و کارهای کوچک و متوسط واقع شده‌اند و تنها 10 درصد از خدمات سرورها شامل دیتاسنترهای مقیاس بالا بر مبنای سیستم‌های ابری می‌شود؛ اما این روند رو به تغییر است و کلان داده‌ها و دیتاسنترهای مقیاس بالا در آینده بیشتر رشد خواهند کرد به‌نحوی‌که تا سال 2021 میزان گسترش سیستم‌های ابری صنعت دیتاسنتر را متحول می‌کند. از طرف دیگر افزایش بیشتر حجم داده‌ها و تجهیزات شبکه موجب تغییرات در ابعاد دیتاسنترها و انرژی مصرفی آن‌ها خواهد شد.

حرکت به سمت دیتاسنترهای مقیاس بالا به دلایل مختلف حائز اهمیت است. این نوع دیتاسنترها از نظر فیزیکی به دلیل قابلیت افزایش تعداد سرورهای قابل جایگیری در یک رک، میزان فضای کمتری را اشغال می‌کنند. این موضوع فرصت‌های بیشتری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی دیتاسنتر فراهم آورده و موجب مدیریت تعداد کمتری کابین و کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌گردد.

دیتاسنترهای مقیاس بالا یک محرک قابل‌توجه برای رشد گردش مالی در صنعت IT هستند. این امر علاوه بر گسترش روزافزون کاربرد دیتاسنترها، به دلیل فناوری‌های نوآورانه‌ای است که در حوزه افزایش عملکرد و بازدهی این تجهیزات ارائه می‌شود.

افزایش تقاضا برای دیتاسنتر/اتاق سرورهای دوستدار محیط زیست

استفاده از راهکارهای مدیریت مصرف انرژی و دوستدار محیط زیست در دیتاسنترها مزایای بسیاری دارد. تقاضا برای دیتاسنترهای سبز و یا دوستدار محیط زیست به دلیل توسعه فناوری‌ها در حوزه بهبود عملکرد تجهیزات و مشوق‌های مالی دولت‌ها رو به افزایش است. البته ازآنجاکه بیشتر مناطق جهان دسترسی محدودی به منابع انرژی‌ سبز یعنی انرژی‌های تجدیدپذیر دارند، اکثر تغییرات عملیاتی در این حوزه متمرکز بر هوشمند سازی و بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 میزان مصرف انرژی دیتاسنترهای امریکا به شش برابر میزان مصرف انرژی شهر نیویورک برسد و این امر حرکت به سمت کمتر کردن مصارف انرژی در این دستگاه‌ها را به امری غیرقابل چشم‌پوشی تبدیل کرده است.

مزیت عمده حرکت به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی دیتاسنترها این است که این عامل در کنار ابداع روش‌های جدید در حوزه IT موجب نوآوری در سیستم‌های خودکارسازی و فناوری سرمایش این تجهیزات خواهد شد.

باید توجه داشت که به‌کارگیری راهکارهای دوستدار محیط‌زیست در دیتاسنترهای مقیاس بالا نیازمند تطابق و انعطاف‌پذیری کامل این تجهیزات با فناوری‌های مرتبط با آن است. بااین‌حال با افزایش تقاضا برای تأمین انرژی در سطح رک‌ها، ضروری است بهینه‌سازی و مدیریت مناسب انرژی در سطح خروجی دیتاسنتر و راهکارهای تحلیل به‌موقع میزان مصرف انرژی آن به‌عنوان موضوعاتی حیاتی که نقش مهمی در کاهش ماهیانه هزینه‌های مرتبط با انرژی دارد توجه کرد. نکاتی که به نحوی قابلیت اطمینان فناوری IT را افزایش خواهد داد.

نکات مهم در انتخاب دیتاسنتر/اتاق سرور

اگر به دنبال به‌کارگیری دیتاسنتر و یا اتاق سرور هستید و بر این مبنا یک فروشنده مطمئن و یا خود فناوری را جستجو می‌کنید، به موارد زیر توجه نمایید:

قابلیت مدیریت به‌موقع از راه دور:

راه‌حلی که اجازه می‌دهد تا مدیران IT کنترل کامل دیتاسنترها و اداره شعب را بدون توجه به‌جایی که در آن مستقر هستند در اختیار گیرند.

دسترسی مرکزی به سیستم‌های حیاتی:

اگر به دنبال راهکاری برای کنترل کلیه تجهیزات IT خود از طریق یک پرتال هستید، این امکان از طریق یک دسترسی مرکزی برای شما فراهم می‌شود. این موضوع شامل به‌کارگیری ترکیبی از KVM سوییچ‌ها، سریال سرورهای کنسول، PDU ها و نرم‌افزارهای مدیریتی است.

سطح امنیت بالای سیستم:

مقوله امنیت در دیتاسنتر یا اتاق سرور از نکات حیاتی است. برای این منظور ضروری است دستگاهی را انتخاب کنید که بالاترین سطح پروتکل‌های امنیتی را رعایت کند. به‌عنوان‌مثال مواردی چون پشتیبانی از RADIUS، LDAP، LDAPS، دایرکتوری فعال برای احراز هویت، TLS 1.2، 2048 bit RSA،236-bit AES، FIPS 140-2 برای رمزگذاری داده‌ها، فیلتر آدرس شبکه IP/Mac برای دسترسی ایمن به شبکه.

میزان دسترسی و کنترل:

سیستمی را انتخاب کنید که امکان دسترسی متمرکز، نگهداری به‌موقع و بروز و همچنین مانیتورینگ مداوم را در دیتاسنتر فراهم کند. مجوز دسترسی گروهی و تک کاربره نیز باید قابل تنظیم باشد.

حداقل زمان از کار افتادن:

فروشنده تجهیزات باید در خصوص ریسک‌های از کار افتادن و خاموش شدن سیستم مطلع باشد و راهکاری مطمئن از طراحی سخت‌افزار گرفته تا توسعه نرم‌افزار را در این خصوص به شما ارائه دهد. به‌عنوان مثال استفاده از دو منبع انرژی، دو کنترلر برای جلوگیری از تداخل شبکه NIC، به‌کارگیری یک KVM بر روی سوییچ IP و قابلیت بک آپ گیری به دفعات لازم. نرم‌افزار مدیریت متمرکز نیز باید از یک ساختار اولیه-ثانویه همراه با یک دیتابیس بروز برخوردار باشد. ضروری است این نرم‌افزار امکان سوییچ کردن به سرور ثانویه به هنگام خرابی سرور اولیه را بدون از بین رفتن اطلاعات و خدمات مدیریتی فراهم کند.

استقرار منعطف:

به دنبال فروشنده‌ای باشید که سیستم را به نحوی برایتان آماده‌سازی کند تا کاملاً انعطاف‌پذیر باشد. دیتاسنترها از لحاظ مقیاس‌پذیری و قابلیت نصب و پیاده‌سازی در محل باید کاملاً منعطف باشند.

مدیریت انرژی دیتاسنتر:

سیستم شما باید راهکارهای هوشمندی در زمینه تأمین انرژی داشته باشد. PDU های سازگار با محیط زیست که از استاندارد ISO50001 تبعیت می‌کنند، مدیریت انرژی به‌موقع، کنترل و بهینه‌سازی انرژی مصرفی از جمله این موارد است.

در انتها لازم به ذکر است که پیش‌بینی دقیق نیازهای آینده یک شرکت در زمینه دیتاسنتر امکان‌پذیر نیست. بااین‌حال این موضوع اهمیت دارد که امکانات ارائه‌شده در خصوص مدیریت دیتاسنتر از لحاظ مقیاس‌پذیری و به‌کارگیری فناوری‌های نوین منعطف باشد.

در حال حاضر کسب‌وکارهای فناوری محور، عمدتاً متقاضی ارائه‌دهندگان انحصاری خدمات هستند تا بتوانند صرفاً با این شرکت‌ها در تماس باشند. هیچ‌کس نمی‌خواهد که فرصت‌های جدید را به دلیل نبود پشتیبانی از فناوری‌های نو از دست بدهد. در اغلب موارد تقاضای بازار سریع‌تر از حرکت مدیران IT و فراتر از بودجه سازمان است؛ با این حال آگاهی از پیشرفت فناوری‌ها و نیاز کاربران ضروری است. این امر موجب می‌شود که زیرساخت‌های جدیدی برای صنعت IT تعریف شود، همان‌طور که هم‌اکنون مدیریت خدمات دیتاسنترها در حوزه سیستم‌های ابری مورد توجه قرار گرفته است.