آیا استفاده از کابل شارژ تقلبی به گوشی آیفون شما صدمه می‌زند؟

این روزها استفاده از تلفن‌های همراه تبدیل به بخشی جدانشدنی از زندگی افراد شده است. در این شرایط طبیعی است که وقتی شارژ گوشی آیفونتان به‌سرعت در حال تمام شدن است، مضطرب شده و بخواهید با اولین کابلی که به دستتان می‌رسد، آن را مجدداً شارژ کنید؛ اما قبل از اینکه یک کابل ده‌هزارتومانی از یک دست‌فروش بخرید، در نظر بگیرید که آیا این به‌ظاهر صرفه‌جویی کردن، به ریسک خراب شدن آیفونتان می‌ارزد یا خیر!

شما می‌توانید کابل‌های لایتنینگ (Lightning cable) را تقریباً در هر فروشگاهی به‌راحتی پیدا کنید. بااین‌وجود، علیرغم این‌که اغلب کابل‌های لایتنینگ ارزان‌قیمت هستند، کابل‌های نامعتبر و جعلی می‌توانند غیرقابل اطمینان و یا گاهی خطرناک نیز باشند. ازآنجایی‌که این کابل‌های تقلبی که به‌صورت انبوه تولید می‌شوند، کنترل کیفیت شرکت اپل (Apple) یا تولیدکنندگان معتبر مورد تأیید این شرکت را ندارند؛ بنابراین ممکن است در برابر خرابی بسیار آسیب‌پذیر باشند. چنین کابل‌هایی احتمالاً نتوانند دستگاهتان را شارژ کنند و یا پس از مدت کوتاهی استفاده کردن، خراب شوند؛ و یا حتی بدتر از آن، این کابل‌ها ممکن است با گرم شدن بیش‌ازحد، به آیفونتان آسیب جدی وارد کنند و یا حتی باعث آتش گرفتن آن شوند.

UL، یک شرکت علمی ایمنی جهانی است که استانداردهایی برای کابل‌های لایتنینگ ایجاد کرده و به‌طور مرتب نمونه‌هایی را که در بازار موجود هستند، آزمایش و بررسی می‌کند. این شرکت به مشتریان هشدار داده است که مراقب باشند سهواً باعث خرابی تلفن‌های خود نشوند.

Randy Ivans، مدیر برنامه سیم و کابل شرکت UL، می‌گوید:

«ممکن است شما یک باتری را بیش‌ازحد شارژ کنید و این کار منجر به آتش‌سوزی یا انفجار شود؛ که این موضوع یک مسئله‌ی ایمنی است. ممکن است با این کار به حدی به گوشی خود آسیب برسانید که دیگر به‌هیچ‌وجه نتوانید از آن استفاده کرده یا حتی اطلاعات خود را بازیابی کنید.»

در بررسی فنی انجام‌شده توسط UL در سال 2016، مشخص شد که 99 درصد از 400 شارژر جعلی اپل در سراسر جهان، از آزمون ایمنی اولیه رد شدند. محققان این آزمایش را با استفاده از اعمال ولتاژ بالا به شارژرها برای آزمایش تضمین حفاظت از کاربران و دستگاه‌ها در برابر صدمه و آسیب، انجام دادند. آن‌ها نتیجه گرفتند که 3 مورد از 400 شارژر تقلبی به‌طور بالقوه خطرناک بودند و متأسفانه 12 مورد نیز به‌گونه‌ای طراحی و ساخته‌شده بودند که خطر مرگ در اثر برق‌گرفتگی را برای کاربر به همراه داشتند.

کابل‌های شارژ ساخته‌شده توسط شرکت اپل و آن‌هایی که ساخته‌ی تولیدکنندگان ثالث معتبر هستند، حاوی یک تراشه‌ی محافظ کوچک (protective chip) هستند که از دستگاه تلفن شما در برابر افزایش بیش‌ازحد برق و یا حرارت محافظت می‌کند. بسیاری از کابل‌های جعلی، علاوه بر ارزان بودن، کم کیفیت نیز هستند؛ کارشناسان می‌گویند که بسیاری از این کابل‌ها تراشه‌ی محافظ، اولین خط دفاعی در برابر افزایش بیش‌ازحد برق را ندارند. اگر تراشه حذف‌شده یا آسیب‌دیده باشد، ممکن است قادر به شارژ تلفن خود نباشید و یا به‌طور مداوم به پردازنده یا باتری آن آسیب وارد شود.

Jessa Jones، مالک iPad Rehab (مرکز تعمیرات تخصصی محصولات اپل)، می‌گوید که تقریباً هرروز با تلفن‌هایی که با کابل‌های شارژ معیوب آسیب‌دیده‌اند سروکار دارد. او هشت کابل تقلبی را از فروشگاه‌های مختلف خریداری کرده و بررسی کرد. وی متوجه شد که شش تا از هشت کابل خریداری‌شده، تراشه‌ی محافظ نداشتند؛ حتی روی بسته‌بندی سه تا از این کابل‌ها ادعاشده بود که توسط شرکت اپل تأییدشده‌اند و یا اینکه بسته‌بندی شرکت اپل را داشتند؛ اما همه‌ی آن‌ها تقلبی بودند.

پس چگونه می‌توان مطمئن شد که کابل خریداری‌شده، یک کابل لایتنینگ معتبر و واقعی است؟ ساده‌ترین راه این است که از برندهایی استفاده کنید که دارای نماینده رسمی بوده و دارای گارانتی معتبر هستند. شما می‌توانید یک لیست کامل از برندها و مدل‌های تولیدشده توسط Apple-Made for iPhone )MFi) را در وب‌سایت اپل مشاهده نمایید.

حتی اگر خوش‌شانس باشید و آسیب ناشی از استفاده از کابل‌های ارزان‌قیمت را تجربه نکنید، بهتر است در بلندمدت، با سرمایه‌گذاری در خرید یک کابل معتبر و باکیفیت از شرکت اپل یا یکی از تولیدکنندگان MFi، هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و هم از خطرات بالقوه‌ای که ممکن است پیش بیایند، دوری‌کنید. لازم به ذکر است که کابل‌های لایتنینگ ای دیتا علاوه بر گواهی MFI دارای گارانتی تعویض یک‌ساله نیز هستند.