چرا باید از خرید پاوربانک های تقلبی اجتناب نمود؟

در این مطلب قصد داریم شما را با واقعیت هایی در خصوص پاوربانک های تقلبی آشنا کنیم تا شما هم با اطمینان بیشتری برای خرید لوازم اصل اقدام نمایید.

در اینکه پاور بانک ها محصولات فوق العاده ای هستند شکی نیست. آنها شارژ پشتیبان(back up) را در باتری داخلی شان ذخیره می کنند و این امکان را فراهم می کنند که موبایل های خود را هر جا و هر زمان، حتی وقتی از پریز برق دور هستیم، شارژ نماییم. اما تمام پاور بانک ها یکسان نیستند. بعضی ‌از آنها کوچک و سبک هستند و برای قرار گرفتن در جیب های کوچک طراحی شده اند و بعضی دیگر بزرگ و حجیم هستند اما ظرفیت شارژ بیشتری دارند.

متاسفانه بعضی از پاور بانک ها تقلبی بوده و در مورد ظرفیت شارژ خود واقعیت را بیان نمی کنند. واضح است که ما نمی خواهیم این دسته از پاور بانک ها را داشته باشیم.

پاوربانک‌هایی که به صورت تقلبی ساخته می‌شوند، از باتری‌های نامرغوبی استفاده می‌کنند و با توجه به ظرفیت نوشته شده بر روی بدنه، شارژ واقعی را به شما ارائه نمی‌کنند. همچنین گزارش‌های فراوانی از منفجر شدن این محصولات تقلبی وجود دارد که نشان می‌دهد بر اثر استفاده از سلول باتری‌های بی‌کیفیت رخ داده‌اند و حتی منجر به آسیب رساندن به کاربران نیز شده است. در نتیجه سعی کنید پول خود را خرج یک بمب ساعتی متحرک نکنید!

همچنین به دلیل عدم وجود مدارهای محافظتی در پاور بانک های تقلبی، گوشی شما را در مقابل شارژ بیش از حد، مصرف بیش از حد باتری، تولید گرمای بیش از حد، مدار کوتاه، ولتاژ بیش از حد و جریان بیش از حد محافظت ننموده و باعث وارد شدن آسیب های جدی به گوشی تلفن همراه و ابزار های شما می شوند.

این دسته از پاور بانک ها معمولاً در فروشگاه های صاحب نام که کالای باکیفیت ارائه می کنند یافت نمی شوند.  بعضی از این پاور بانک ها با برندهای معروف عرضه می شوند که عمدتا فاقد گارانتی هستند ولی بیشتر آنها بدون نام تجاری عرضه می شوند.

چگونه پاور بانک های تقلبی رو تشخیص دهیم؟

واقعیت این است که معمولاً حس تان درست تشخیص می دهد.  بیشتر پاور بانک ها بین ١٠٠٠ تا ٢٠۰٠٠ میلی امپر ساعت (mAh)، شارژ در خود ذخیره می کنند. اگر ظرفیت بیشتری انتخاب کنیم، پاوربانک با سایز بزرگتری خواهیم داشت. بزرگترین محصول موجود در بازار ظرفیتی حدود ۳۰۰۰۰ هزار میلی امپر ساعت ذخیره انرژی دارد که طبیعتاً با توجه به سایز، وزن و قیمت مصرف کنندگان خاص تری هستند.

در جستجوهایی که انجام می دهید ممکن است پاور بانکی با شارژ ۵٠ تا ١٠٠ هزار میلی امپر ساعت که ذخیر بسیار بالایی است با قیمت ناچیزی پیدا کنید. این محصولات تقلبی هستند که شما باید از آنها دوری کنید و نباید آنها را بخرید. البته که این نوع محصولات به عنوان پاور بانک کار خواهند کرد ولی مطمئنا ذخیره آنها بسیار پایین تر از مقداری است که آنها سعی دارند شما باور کنید. در واقع اگر پاور بانکی واقعا  ظرفیت ١٠٠ هزار میلی امپر داشته باشد به یک کوله پشتی برای حمل آن نیاز خواهید داشت.

البته ما نمیگویم هر پاور بانک با ظرفیت بالا که قیمت پایینی دارد تقلبی است. در واقع گاهی کالاهای ارزشمندی با قیمت های مناسبی پیشنهاد می شوند بنابراین در نظر داشته باشید اگر پیشنهادی آنقدر خوب است که دور از واقعیت به نظر می رسد دیگر حقیقت نیست. قبل از خرید حتما تحقیق کنید.

اما ضرر این نوع پاور بانک ها کجاست؟

برای پاسخ به این سوال ما یک پاور بانک با برند معروف را به قیمت صدهزار تومان خریدیم. (اما شما این کار رو نکنید!) از محصول  خریداری شده انتظار ظرفیت ۲۰۰۰۰ هزار میلی امپرساعت را داربم که این مقدار شارژ می تواند یک گوشی iPhone 6s را ١٠ بار کامل شارژ کند. اما این پاور بانک  فقط ٢ بار توانست این گوشی را قبل از اینکه باتری آن کاملا خالی شود، شارژ کند. پس در واقعیت ظرفیت این پاور بانک از ظرفیت تبلیغ شده آن که ٢٠ هزار میلی امپر بود، بسیار پایین تر است. ما این پاور بانک را باز کردیم تا ببینیم واقعا درون آن چه می گذرد.

صادقانه، قسمت داخلی آن به بدی چیزی که تصور می کردیم نبود. ما درون آن 6 سلول باتری لیتیوم پیدا کردیم و یک برد مدار جهت کنترل فرایند شارژ کردن؛ اگرچه سلول ها اصل به نظر نمی رسید. بیشترین چیزی که درباره قطعات خودنمایی میکرد نبود اسم، برند، کارخانه تولیدی و حتی نبود ولتاژ و ظرفیت بود. ما فقط می توانستیم براساس تجربه حدس بزنیم این قطعات قدیمی یا بی کیفیت هستند.

به هر حال، سلول باتری اصل و با کیفیت از همین نوع می توانست به آسانی یک گوشی هوشمند را حداقل 5 مرتبه  شارژ کند اما این پاور بانک هرگز نمی توانست چنین ظرفیتی را به ما بدهد.

آیا پاور بانک های تقلبی ارزش خرید دارند؟

به طور خلاصه، پاوربانک های تقلبی با ظرفیت های غیر واقعی به نظر معامله خوبی نیستند. تنها چیز خوب در مورد آنها پول کمی است که پرداخت می کنید. در بیشتر مواقع بر اساس مدل آنها چیزی حدود 50 تا 150هزار تومن قیمت دارند و البته آنها کار هم می کنند ولی همانطور که گفته شد، نه تنها به اندازه ای که پول می دهید سرویس دریافت نمی کنید، بلکه صاحب پاور بانکی شده اید که شارژ بسیار کمی به نسبت سایزش نگه می دارد و احتمالا پس از مدتی باعث خرابی تلفن همراه شما می شود. اگر شما به دنبال پاور بانک هستید، توصیه می کنیم محصولی که با برند معتبر و گارانتی و خدمات پس از فروش خریداری کنید. مطمئناً کمی بیشتر هزینه می کنید اما همانطور که شرکت تولیدی آن متعهد شده است، محصولی با عملکرد و ویژگی های بهتری بدست می اورید.

ای دیتا برای برای پاسخ به نیاز های مخاطبین، پاور بانک هایی با ظرفیت های متنوع از 5000 تا 20000 میلی آمپر عرضه نموده است. برای آشنایی با پاوربانک های متنوع ای دیتا با گارانتی آونگ اینجا کلیک کنید. جهت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه خرید پاوربانک، میتوانید این مطلب را مطالعه نمایید.