آیا تفاوت بین مگابیت (Mb) و مگابایت (MB) را می‌دانید؟

بااینکه این دو مشابه به نظر می‌رسند و مخففشان هم به هم شبیه است، در حقیقت بسیار باهم متفاوت هستند. هردوی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند چراکه در بعضی موارد مثل اتصال اینترنت (که پول زیادی ماهانه برایش می‌پردازید) سرعت اطلاعات را تعیین می‌کنند و در سایر موارد مثل هارد درایوها حجم اطلاعات ذخیره‌شده را نشان می‌دهند.

بله کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسد؛ اما امروز قرار است تمام چیزهایی که نیاز است در مورد مگابیت و مگابایت بدانید توضیح داده شود.

یک مگابیت یا مگابایت چیست؟

ابتدا نیاز است به بخشی برگردیم که همه‌چیز از آن شروع می‌شود: بیت. بیت یک رقم دوتاییست که کوچک‌ترین بخش اطلاعات محاسباتی به شمار می‌آید. 8 تا از این بیت‌ها یک بایت را می‌سازند. یک مگابیت چیزی حدود 1 میلیون از آن بیت‌ها را در خود جای داده است و 8 مگابیت هم یک مگابایت را می‌سازد.

بیشتر اوقات حجم فایل‌ها در هارد درایو با بایت محاسبه می‌شود. این در حالیست که اطلاعات مربوط به پهنای باند با بیت نشان داده می‌شود.

ممکن است با گیگابایت و یا ترابایت به سبب اینکه این روزها بیشتر درزمینهٔ ی ذخیره اطلاعات استفاده می‌شوند آشنایی بیشتری داشته باشید. یک گیگابایت 1000 مگابایت از اطلاعات را دربردارد و یک ترابایت 1000 گیگابایت را در خود جای داده است.

وقتی این‌گونه به قضیه نگاه می‌کنید، یک ترابایت تعداد زیادی از بیت انباشته‌شده در یک جا به‌حساب می‌آید. مغزتان سوت می‌کشد وقتی به آن فکر می‌کنید، نه؟

چه فرقی بین مخفف‌ها وجود دارد؟

در اینجا مخفف‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند و باید به آن‌ها توجه داشت. ازآنجایی‌که مگابیت کوچک‌تر از مگابایت است، حرف b کوچک به آن اختصاص داده‌شده است و مخففش Mb است. مگابایت بزرگ‌تر است پس آن را با حرف B بزرگ نشان می‌دهند. بدین ترتیب کلمه‌ی اختصاری‌اش مگابایت MB است.

هردوی مگابایت و مگابیت برای نشان دادن سرعت انتقال اطلاعات چیزی مثل هارد درایو یا اینترنت بکار می‌روند. در مورد سرعت اینترنت، شما به میزان مگابیت یا مگابایت‌هایی که در هر ثانیه منتقل می‌شوند اشاره می‌کنید. پس در این صورت کلمه اختصاری به Mbps یا MBps تغییر می‌کند. در اینجا “ps” نشان‌دهنده هر ثانیه است.

چرا باید مگابیت و مگابایت را بشناسید؟

این روزها همه‌ی ما در خانه به دسترسی به اینترنت نیاز داریم و همه‌چیز درباره‌ی پهنای باند شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی اینترنت است. اغلب آن‌ها پکیج‌هایی با سرعت 50Mbps یا 100Mbps پیشنهاد می‌دهند. این قضیه مهم است بدانید که دقیقاً پول چه چیزی را می‌پردازید.

ممکن است این‌گونه بی اندیشید که پکیج 100Mbps به شما سرویس فوق‌سریع ارائه می‌دهد. اگرچه فکر شما غلط نیست (این پکیج سرعت زیادی به شما ارائه می‌دهد)، اما نباید این انتظار را نداشته باشید که یک فایل 100 مگابایتی در یک ثانیه دانلود شود.

این به این دلیل است که وقتی یک ISP به شما اتصالی با سرعت 100Mbps می‌فروشد، منظورش 100 مگابیت در ثانیه است نه 100 مگابایت.

در حقیقت اگر سرعت 100Mbps داشته باشید این مقدار معادل 12.5MBps است که آن‌قدر شنونده را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. ما برای رسیدن به این عدد 100 را بر 8 تقسیم کردیم زیرا 8 بیت برابر با یک مگابیت است. در این صورت اگر من اینترنتی با سرعت 400Mbps در منزل داشته باشم معادل 50MBps خواهد شد. همان‌طور که قبل‌تر هم به آن اشاره شد عدد بزرگ‌تر بسیار تأثیرگذارتر از عدد کمتر است، درسته؟

تاکتیک‌های بازاریابی

ISP ها از مگابیت به‌جای مگابایت به‌عنوان تاکتیکی برای بازاریابی استفاده می‌کنند تا پکیجی که ارائه می‌دهند وسوسه‌انگیزتر به نظر بیاید. دلیل این امر این است که اعداد بزرگ‌تر نسبت به اعداد کوچک‌تر خودشان را مهم‌تر و بزرگ‌تر نشان می‌دهند.

همچنین آن‌ها وقتی ادعا می‌کنند که اینترنت شما سرعتش تا فلان عدد است هیچ ضمانتی نمی‌کنند که در تمام ساعات حتی در ساعات اوج مصرف سرعتتان همین‌قدر باشد.

خدماتی مثل SpeedTest به شما این امکان را می‌دهند تا سرعت اینترنت خود را امتحان کنید. آن‌ها همیشه نتایج را به‌صورت Mbps نشان می‌دهند چراکه استاندارد این صنعت به این صورت است. بااین‌وجود شما می‌توانید تنظیمات تست سرعت خود را تغییر دهید تا نتایج به‌صورت MBps به شما نشان داده شود.

به‌عنوان‌مثال فرض کنید می‌خواهید یک فایل به حجم 750MB دانلود کنید. این فایل معادل 6000Mb است (6000 تقسیم‌بر 8 می‌شود 750). اگر اینترنتی با سرعت 50Mbps داشته باشید آن فایل در 2 دقیقه دانلود خواهد شد. اگر اینترنتی با سرعت 10Mbps داشته باشید این فایل 10 دقیقه‌ای دانلود خواهد شد.

خرید هارد درایو جدید

اگر قصد خرید یک هارد درایو اینترنال یا اکسترنال جدید را دارید باید به ظرفیت آن توجه داشته باشید. بااین‌حال، این روزها ظرفیت هاردها بیشتر به‌صورت ترابایت نشان داده می‌شود. وقتی برای خرید درایو اقدام می‌کنید معمولاً با اعداد 256GB, 500GB, 1TB مواجه می‌شوید.

از آنجایی ضریب تبدیل ترابایت به گیگابایت 1024 است و ضریب تبدیل مگابایت به گیگابایت نیز 1024 می‌باشد. معمولاً ظرفیت واقعی درایوها با ظرفیت اسمی آن‌ها متفاوت است؛ یعنی تولیدکننده ظرفیت واقعی را بر اساس بایت محاسبه می‌کند که درنتیجه آن مطابق جدول زیر پس از تبدیل‌های متوالی ظرفیت در دسترس حدوداً 90 درصد ظرفیت اسمی خواهد بود.

معمولاً برای سرعت اتصال از بیت استفاده می‌کنند (برای سرعت اینترنت بیشتر از Mb استفاده می‌شود) و از بایت برای اشاره به ذخیره‌سازی و اندازه‌ی فایل‌ها استفاده می‌شود.

مگابایت و مگابیت را چگونه محاسبه کنم؟

به یاد داشتن این قضیه ساده است که هر مگابایت شامل 8 مگابیت است. هر وقت با چیزی به‌صورت MB روبرو شدید آن را 8 برابر کنید تا مشخص شود چند بیت است.

به‌منظور خلاصه‌نویسی x را نشان‌گر MB و y را نشان‌گر Mb در نظر می‌گیریم.

xMB x 8 = yMb

اگر می‌خواهید مگابیت را به مگابایت تبدیل کنید آن را تقسیم‌بر 8 کنید.

yMb / 8 = xMB

برای اینکه بفهمید چقدر زمان برای دانلود یک فایل لازم است (بر اساس سرعت اینترنتی که هزینه‌اش را می‌پردازید) از این فرمول استفاده کنید. P نشان‌دهنده‌ی سرعتی است که برایش پول خرج می‌کنید و T نشان‌دهنده زمان دانلود است.

(xMB x 8) / pMbps = t (in seconds)

البته شاید بخواهید برای درک دقیق‌تری از اینکه چقدر طول می‌کشد، ثانیه را به دقیقه تبدیل کنید.

اگر می‌خواهید گیگابایت را به مگابایت تبدیل کنید کافی است آن را در 1024 ضرب کنید.a در اینجا نماینده‌ی مقدار گیگابایت است.

aGB x 1024 = xMB

به‌شدت توصیه می‌شود اگر ریاضی‌تان خوب نیست از موتور تبدیل مقادیر گوگل استفاده کنید.

مگابایت و مگابیت یکی نیستند

این دو مفهوم گیج‌کننده به نظر می‌رسند و ممکن است فکر کنید می‌توانید از این دو به‌جای هم استفاده کنید. دور از واقعیت هم به نظر نمی‌رسد؛ ولی این‌گونه نیست. شما هم‌اکنون می‌توانید فرق بین این دو را متوجه شوید و به‌سادگی آن‌ها را به هم تبدیل کنید. حجم حافظه‌ها به نظر سخت توضیح داده می‌شوند ولی ما به تمام آن‌ها به همراه زمینه‌ی موردبحث پرداختیم.