7 روش برای اطمینان از سالم بودن شارژر تلفن همراه

چگونه می‌توانید بررسی کنید که آداپتور شارژر دستگاه شما جهت استفاده امن است؟ خرید محصولات تایید شده توسط تولیدکننده گوشی تلفن یک راه است تا مطمئن شوید جنس تقلبی نمی‌گیرید. ولی قیمت‌های بالای بعضی تجهیزات مثل کابل شارژ USB ممکن است شما را دچار مشکل کند.

بااین‌حال شارژرهای تقلبی می‌توانند خطرناک باشند. این اجناس تقلبی می‌تواند موجب برق گرفتگی یا آتش‌سوزی شود؛ بنابراین شما چه کاری می‌توانید انجام دهید تا این ریسک را کاهش دهید؟

نکته: مراحل زیر فقط راهنما هستند. نمی‌توانیم ضمانت دهیم که هر شارژری شما می‌خرید اصل باشد و حتی شارژرهای اصل هم می‌توانند دچار مشکل شوند. چگونه متوجه می‌شوید یک شارژر تلفن امن و مناسب است؟ عجله دارید و می‌خواهید بدانید که شارژر و کابل گوشی هوشمند شما برای استفاده مناسب هست یا خیر؟ این هفت مورد را در نظر داشته باشید:

  1. از یک شارژر اصل استفاده کنید.
  2. اصل بودن بسته‌بندی را بررسی نمایید.
  3. گواهی های کنترل کیفیت و امنیت روی محصول را بررسی کنید.
  4. بررسی کنید دوشاخه‌های شارژر به‌خوبی به پریز متصل می شوند.
  5. وزن محصول را بررسی کنید.
  6. بررسی کنید کابل نقصی دارد یا خیر؟
  7. مراقب باشید شارژر و کابل آن خیس نشود.

به هر یک از این موارد با جزییات بیشتری می‌پردازیم.

1-از یک شارژر اصل استفاده کنید

لازم نیست به شارژرهای رسمی از جانب تولیدکننده گوشی هوشمندتان وابسته باشید. بااین‌وجود، ضروری است شارژر مناسب برای دستگاه خود بگیرید.

ممکن است برای خرید یک شارژر ارزان وسوسه شوید، شما باید از اینکه ابزار هوشمند شما با شارژر و کابل آن سازگار باشد اطمینان حاصل نمایید.

اگر مطمئن نیستید به بسته‌بندی نگاه کنید و دستگاه منطبق با آن را بررسی کنید. استفاده از یک آداپتور با جریان خیلی کم یا خیلی زیاد می‌تواند به گوشی هوشمندتان آسیب برساند.

ممکن است در کوتاه‌مدت متوجه نشوید که به گوشی شما آسیب‌رسیده است. استفاده از شارژر نامناسب می‌تواند موجب مشکلاتی در کارایی گوشی شما یا اساساً کوتاه شدن طول عمر آن شود.

2-به دنبال بسته‌بندی و راهنمایی‌ها و آموزش‌ها بگردید

چگونه می‌توانید بررسی کنید که آداپتور مناسبی برای دستگاهتان خریده‌اید؟

اگر چیزی را آنلاین سفارش دهید، نباید انتظار داشته باشید که بدون بسته‌بندی و راهنمای استفاده به دست شما برسد. متأسفانه افراد زیادی از این موضوع چشم‌پوشی می‌کنند و محصولات معیوب را خریداری می‌کنند. حتی اگر بسته‌بندی وجود دارد، در مورد طراحی‌های عجیب‌وغریب و غلط‌های املایی روی بسته‌بندی هوشیار باشید.

3-به نشان‌های کنترل کیفیت اتکا نکنید

چرا کتابچه‌ها و بسته‌بندی مهم هستند؟ زیرا جایی هست که شما اغلب نشان‌های کنترل کیفیت را پیدا می‌کنید.

این‌ها علائمی هستند که نشان می‌دهند محصول در برابر قوانین امنیتی تست‌شده است. آن‌ها کاملاً به منطقه شما و جایی که تولیدکننده مستقر است بستگی دارد. برای مثال در آمریکا شما باید نشان FCC (کمیته ارتباطات دولت فدرال) را مشاهده نمایید. کانادایی‌ها باید به نماد CSA (انجمن استانداردهای کانادایی) توجه داشته باشند؛ و هرکسی در اروپا باید به دنبال نشان CE بگردد.

اما شما به‌سادگی نمی‌توانید به این‌ها اتکا کنید. آن‌ها می‌توانند به‌آسانی جعل شوند. در عوض مطمئن شوید محصول با راهنمایی‌های امنیتی بیشتری راجع به استفاده، برق و عرضه احتمالی در اختیارتان قرار می‌گیرد. بعضی از متقلبین از اضافه کردن علائم هشداری خودداری می‌کنند زیرا می‌دانند مشتریان بیشتر دنبال نمادهای کنترل کیفیت می‌گردند.

4-دوشاخه اتصال را بررسی کنید

این موضوع به نظر زیاده‌روی است اما بهتر است اندکی را جهت بررسی کامل آداپتورتان صرف کنید تا یک آتش‌سوزی پیش نیاید.

خوشبختانه، نیاز ندارید یک خط کش برای اندازه‌گیری طول دوشاخه داشته باشید: فقط شارژرتان را متصل کنید! مطمئن شوید پریز خاموش است و کابل یا دستگاهی را که می‌خواهید شارژ کنید متصل ننمایید.

اگر دوشاخه‌ها خیلی بلند باشند، فاصله‌ای بین شارژر و دیوار وجود خواهد داشت. اگر دوشاخه‌ها خیلی به هم نزدیک یا از هم دور باشند، به‌درستی چفت نخواهند شد. احتمال دیگری وجود دارد که دوشاخه‌های آداپتور خیلی کوتاه باشند و در این صورت تفاوت قائل شدن سخت‌تر است. هنوز می‌توانید آن‌ها را با دوشاخه‌هایی که متعلق به محصول اصل هستند و می‌دانید به‌خوبی کار می‌کنند مقایسه کنید.

از نشانه‌های دیگر جنس تقلبی وضعیت و چگونگی دوشاخه‌ها است. آن‌ها نباید عیب و نقص یا انتهای صاف و براق داشته باشند. دوشاخه‌های اتصال مات و بدون جلا هستند. به‌طور نمونه دارای روکش سیاه یا سفید و فلز نقره و گاهی اوقات هم طلا هستند. انتهای آن قطعاً نباید دارای خراش باشد.

5-وزن شارژر را حس کنید

شارژرهای تقلبی هزینه ساخت پایینی دارند، این بدین معناست که شما در یک آداپتور تقلبی همه اجزایی که لازم است را به دست نمی‌آورید. بعضی از وسایل معیوب حتی یک فیوز داخلشان ندارند. شارژرهای اصل نسبت به همتاهای تقلبی سنگین‌تر هستند. این موضوع را می‌توانید صرفاً با نگه‌داشتن یکی در دست و مقایسه آن با دیگری که می‌دانید اصل است تست کنید. به‌طورمعمول شارژرها بین 56 تا 113 گرم وزن‌دارند و حداقل وزن آن‌ها در حدود 40 گرم هست.

6-از اینکه کابل‌ها فرسوده نباشند اطمینان حاصل کنید

کابل‌ها نیز می‌توانند جعلی و تقلبی باشند. آن‌ها همچنین ممکن است به دلیل استفاده بیش‌ازحد آسیب‌دیده باشند.

مطمئناً خیلی محکم پیچیدن آن‌ها می‌تواند به رشته‌های فلزی داخلشان آسیب برساند. باید بدانید چه موقعی کابل‌های آسیب‌دیده را دور بیاندازید؛ اما بیایید با آن این‌گونه روبرو شویم:

معمولاً ما کابل‌ها را به دور چیز دیگری می‌پیچیم. ممکن است آن‌ها را به دور خود شارژر بپیچید؛ بنابراین نیاز است که این کار را بدون کشیدن کابل انجام دهید. اگر بخش فلزی داخل کابل شارژ شما نمایان شده است، مراقب باشید و در اسرع وقت یک کابل جدید بخرید.

اما چگونه می‌توانیم بگوییم یک کابل تقلبی هست؟ بعضی از آن‌ها کوتاه‌تر از اندازه معمول هستند: یک کابل لایتنینگ اپل به طول یک متر طول دارد یا کابل‌های دیگر از قبیل کابل‌های USB-C متعلق به سامسونگ، معمولاً حدود یک و نیم متر هستند.

کابل‌های بی‌کیفیت و تقلبی رابط USB خواهند داشت. همانند شارژها، کابل‌ها نیز هم باید بسته‌بندی مناسبی داشته باشند.

7-بررسی کنید که شارژر خیس نباشد

این نکته نهایی راجع به شارژر، کابل آن و دستگاه‌های شماست. آب در تماس با وسایل الکترونیکی می‌تواند موجب خرابی دستگاه شود بنابراین آن‌ها را از آب دور نگه‌دارید. حتی تعرق بیش‌ازحد می‌تواند یک تلفن را تحت تأثیر قرار دهد. خوشبختانه شما می‌توانید یک تلفن همراه خیس و مرطوب را نجات دهید. خیلی از این راه‌حل‌ها در مورد شارژرها نیز بکار میاید اما باید در این موضوع حساس و نکته‌بین باشید.

لازم است صبور باشید تا شارژر کاملاً خشک شود. بااین‌حال به‌راحتی نمی‌توانید مطمئن شوید که شارژر به‌طور کامل آماده استفاده است. پس ما یک گزینه امن‌تری را پیشنهاد می‌کنیم: جدیدش را بخرید. بهتر است شارژر جدیدی بگیرید تا اینکه ریسک شوک الکتریکی یا بدتر از آن را به جان بخرید. البته راهکار ایده آل این است در مرحله اول از خیس شدن شارژرتان جلوگیری کنید.