با استاندارد Qi بیشتر آشنا شوید

اگر می خواهید یک شارژر وایرلس بخرید، حتماً این مقاله را بخوانید

Qi یک استاندارد جهانی شارژ بی‌سیم است که امروزه اغلب موبایل‌های هوشمند دارای این قابلیت هستند. این روش شارژ دستگاه، به‌صورت بی‌سیم و با استفاده از انتقال القایی عمل می‌کند و این امکان را می‌دهد که تنها با گذاشتن موبایل خود بر روی یک پد بی‌سیم و درواقع بدون نیاز به هیچ کابل یا آداپتوری، باتری دستگاه خود را شارژ نمایید. امروزه افزایش تقاضا در بازار نشان می‌دهد، فقط شارژرهای بی‌سیمی که دارای گواهینامه Qi هستند برای شارژ کردن، امن و قابل‌اطمینان هستند چراکه محصولاتی که با عنوان Qi علامت‌گذاری شده‌اند، آزمایش‌هایی مستقل و سخت‌گیرانه جهت تست ایمنی، قابلیت اتصال به دیگر محصولات و الگوی مصرف انرژی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.

باید دقت داشت که گاهی بعضی ارائه‌کنندگان با ادعاهایی مانند “Qi compliant” یا “Qi compatible” یا “works with Qi” محصولاتی را به شما عرضه می‌کنند که نتوانسته‌اند از تست گواهینامه Qi با موفقیت بیرون بیایند.

سازگاری یکپارچه

گواهینامه Qi بر روی محصول نشان‌دهنده آن است که دستگاه شارژ کننده و شارژ شونده، شارژی راحت و آسان را فراهم خواهد کرد. به موارد ذیل توجه نمایید:

  • همه دستگاه‌ها و شارژرهای دارای گواهینامه Qi قابلیت اتصال به یکدیگر را دارند. این موضوع در مورد محصولاتی که در کارخانه‌های مختلف تولید می‌شوند اما دارای این گواهینامه هستند، حتی در خصوص ورژن های قدیمی، صدق می‌کند.
  • شارژرهای ماشین دارای گواهینامه Qi با دیگر دستگاه‌های الکترونیکی ماشین تداخل ندارند. (ازجمله ریموت خودرو، سیستم جهت‌یابی خودرو و …)
  • همه‌ی محصولات دارای گواهینامه Qi به‌آسانی قابل‌استفاده هستند.

تشخیص و بررسی صحت وجود Qi

کنسرسیوم انرژی بی‌سیم (WPC) یک سازمان استاندارد است که مسئول مدیریت و توسعه‌ی گواهینامه‌ی استاندارد Qi است. راه‌های ساده‌ای وجود دارند تا محصولاتی که استانداردهای گواهینامه Qi را دریافت نکرده‌اند، بشناسید.

چشمتان به دنبال لوگوی Qi باشد.

قانوناً فقط محصولات دارای گواهینامه Qi می‌توانند از لوگوی Qi استفاده نمایند. تصویر زیر این لوگو را نشان می‌دهد، آن را به خاطر بسپارید.

لوگوی Qi

البته که حتی وجود لوگوی Qi هم نمی‌تواند تضمین کند که محصول حقیقتاً دارای این گواهینامه است زیرا متأسفانه بعضی از شرکت‌ها به‌صورت غیرقانونی از این لوگو استفاده می‌کنند.

به دنبال سند ثبت گواهینامه Qi باشید

کارخانه‌هایی هستند که به‌صورت غیرقانونی لوگوی Qi را بر روی محصولات خود چاپ می‌کنند پس چطور می‌توان از صحت وجود این گواهینامه روی محصول مطمئن شد؟ فقط یک‌راه وجود دارد تا مطمئن شوید:

 -بر روی پایگاه داده‌ی دارندگان گواهینامه Qi، صحت آن را جستجو و بررسی کنید.

سازمان WPC زمانی که محصولی را تأیید می‌کند، سندی موثق و رسمی برای گواهینامه Qi آن محصول صادر می‌کند. اگر از یک محصول یا یک نام و برند تجاری مطمئن نیستید می‌توانید از شرکت تولیدکننده درخواست کنید تا سند گواهینامه Qi آن محصول را به شما ارائه کند. اگر شما یک خریدار حرفه‌ای و دقیق هستید می‌توانید از فروشنده درخواست سند گواهینامه Qi نمایید.

گواهینامه Qi یک محصول زمانی معتبر است که اگر وارد لینک ارائه‌شده در سند که روی آن سند پرینت شده است شوید، وارد صفحه‌ای خواهید شد که محصول موردنظر را با همان ظاهر، نام تجاری، مدل و کد محصول به نمایش درمی‌آورد.

نمونه‌ای از گواهینامه‌ی Qi

همچنان هنوز مطمئن نیستید؟! پس بازهم جستجو کنید!

سایت سازمان WPC با پایگاه داده‌ای شامل تمام گواهینامه‌های Qi به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شود و محصولات دارای این گواهینامه در آن قرار می‌گیرند. شارژرهای بی سیم CW0050 و CW0100 ای دیتا دارای گواهینامه Qi هستند.