مقایسه فیوژن درایو با SSD و هارد دیسک

یک دستگاه مک جدید خریده اید و در فکر ارتقاء آن با فیوژن درایو هستید؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت که Fusion Drive چیست و چرا ممکن است به آن احتیاج داشته باشید؟

اگر دستگاه اپل مک جدیدی بخرید و همراه با آن قصد خریدن فضای ذخیره‌سازی اضافی برای ارتقاء آن داشته باشید، سه گزینه و در واقع سه نوع فضای ذخیره‌سازی پیش روی شما خواهد بود: هارد دیسک، فضای ذخیره‌سازی فلش (که با نام‌های SSD یا درایو حالت جامد نیز شناخته شده است) یا فیوژن درایو. اما فیوژن درایو چیست و آیا واقعا ارزش دارد که در کنار مک جدید خود پول بیشتری بابت آن بپردازیم؟

در این مقاله به تفاوت‌های میان درایو فلش، فیوژن و هارد دیسک نگاهی می‌اندازیم. همچنین به شما خواهیم گفت که آیا می‌توانید بعدا هم آن را به مک خود اضافه کنید یا خیر.

fusion drive

فیوژن درایو چیست؟

Fusion Drive در واقع ترکیبی از دو درایو مجزا است که با هم یکی شده‌اند. این درایو شامل یک درایو ATA سریال و یک حافظه اس اس دی است. درایو ATA همان هارد داریو معمولی است که صفحۀ گردانی درون آن قرار دارد.

بیشتر بخوانید :SSD چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

سیستم عامل مک، فایل‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند یعنی مواردی مانند فایل‌های مربوط به خود سیستم‌عامل و برنامه‌ها را بر روی قسمت مربوط به فضای ذخیره‌سازی فلش قرار می‌دهد تا دسترسی و فراخوانی آنها همیشه آسان و سریع باشد، درحالیکه داده‌هایی که کمتر به آنها مراجعه می‌شود را بر روی هارد درایو ذخیره خواهد کرد.

برتری این روش این است که شما از مزایا و خدمات هر دو فضا بهترین استفاده را می‌کنید. این واقعیت که داده‌هایی که معمولا از آنها بیشتر استفاده می‌کنید بر روی قسمت فلش فیوژن درایو قرار دارد موجب می‌شود که سرعت انجام عملیات‌ها و وظایف در سیستم افزایش پیدا کند، از سوی دیگر فضای ذخیره‌سازی بزرگی برای حفظ و نگهداری تمامی داده‌های شما اعم از فایل، عکس، فیلم و فایل‌های پشتیبان وجود دارد.

سازنده‌ها و برندهای دیگر هم محصول مشابهی دارند که معمولا آن را درایو هیبریدی می‌نامند و ممکن است در مورد آنها چیزهایی شنیده باشید.

مقایسه فیوژن درایو با حافظه SSD و هارد دیسک

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، بزرگترین تفاوت میان یک درایو فیوژن و حافظه SSD  قیمت آنها است. اگر می‌خواهید درایوی با ظرفیت ذخیره‌سازی بالا تهیه کنید که بتوانید تمام داده‌های خود را بر روی آن ذخیره کنید اما در عین حال نمی‌خواهید برای آن هزینۀ گزافی بپردازید، فیوژن درایو بهترین گزینۀ شما خواهد بود.

به هر حال این دو درایو به غیر از قیمت تفاوت‌های دیگری نیز دارند؛ فیوژن درایو در مقایسه با SSD ذاتا مانند یک هارد دیسک HDD عمل می‌کند زیرا Fusion Drive هم قطعات متحرکی دارد که با زمین خوردن یا آسیب دیدن دستگاه ممکن است خراب شده یا از کار بیفتد. همچنین سرعت Fusion Drive با SSD  برابر نیست، هرچند این تفاوت سرعت خواندن و نوشتن در SSD و فیوژن درایو تنها به چشم کاربران خیلی قدرتمند و حرفه‌ای می‌آید و آنها متوجۀ آن می‌شوند. اگر قصد ارتقاء سیستم مک خود را دارید قطعا بهترین گزینه شما یک درایو اس اس دی خواهد بود.

با در نظر گرفتن این موضوع که قیمت هارددیسک از فیوژن درایو کمتر است، ممکن است با خودتان فکر کنید که بهترین راه‌حل می‌تواند خرید هارد دیسک استاندارد باشد. هر چند اگر همراه با لپ‌ تاپ شما یک هارد دیسک استاندارد وجود نداشته باشد (که در بیشتر مک‌های جدید این موضوع وجود دارد) نیازی نیست برای ارتقای مک بوک به وسیلۀ Fusion Drive پول خیلی زیادی بابت آن بپردازید.

برای نمونه، برای ارتقای آی مک 21.5 اینچی entry-level از یک هارد درایو 1ترابایتی به درایو فیوژن 1ترابایتی فقط باید حدود 90 یا 100 دلار هزینه کنید. پرداخت نکردن این هزینۀ ناچیز و محروم ماندن از مزایایی داشتن فضای ذخیره‌سازی SSD دیوانگی محض است.  ارتقاء و به روز رسانی مک به وسیلۀ یک فیوژن درایو به این معنی است که سیستم شما به جای چندین دقیقه در عرض چند ثانیه بالا آمده و شروع به کار می‌کند، می‌توانید انتظار داشته باشید که فایل‌های شما بسیار سریع‌تر از قبل باز شوند، سرعت اجرای برنامه‌ها افزایش پیدا کند و کمتر پیش می‌آید که دیسک گردان هارد آسیب ببیند.

در آزمایش هایی که ما انجام داده ایم، به وضوح مشخص شد که میزان افزایش سرعت و عملکرد ناشی از به کار گرفتن درایو فیوژن در مقایسه با هارد درایو به طرز قابل ملاحظه ای بیشتر است. برای نمونه، آی مک 2.3 گیگاهرتزی 2017 را با یک هارد درایو معمولی و استاندارد  و آی مک 3.4 گیگا هرتزی را با یک Fusion Drive آزمایش کردیم و تفاوت زمان کپی کردن فایل در آنها بسیار زیاد بود. از دیگر مواردی که نظر ما را به خود جلب کرد تفاوت زمان راه اندازی و بالا آمدن سیستم بود که انگار هر کدام دنیای جداگانه ای داشتند.

چطور یک Fusion Drive تهیه کنیم؟

اینطور نیست که تمام مک‌ها قابلیت ارتقاء با فیوژن رایو را داشته باشند. با تحقیقی ساده در این مورد متوجه خواهید شد که این امکان برای هیچ یک از مدل‌های مک‌بوک، مک‌مینی، مک پرو و آی مک پرو وجود ندارد. هر چند دو مورد آخر طوری طراحی شده‌اند که بالاترین سرعت و قدرت ممکن را ارائه دهند، بنابراین خیلی هم جای تعجب ندارد که چنین امکانی در آنها تعبیه نشده باشد.

با این حال، اگر به دنبال آی مک هستید احتمال بیشتری وجود دارد که به طور معمول و استاندارد یک فیوژن درایو همراه با آن ارسال شود یا هنگام ساخت در آن نصب شده باشد.

میزان فضای ذخیره‌سازی SSD موجود در Fusion Drive چقدر است؟

هنگامی که اپل برای اولین باز از Fusion Drive استفاده کرد، فضای ذخیره‌سازی SSD موجود در آن 128 گیگابایت بود که این موضوع به سال 2012 مربوط می‌شود. با این حال به طرز ناامید کننده‌ای در سال 2015 ظرفیت فضای ذخیره‌سازی فلش را در Fusion Drive یک ترابایتی از 128 به تنها 24 گیگابایت کاهش داد که البته با این کار قیمت آن نیز کاهش پیدا کرد.

در حال حاضر، تنها درایوهای 2 و 3 ترابایتی فضای ذخیره‌سازی 128 گیگابایتی دارند.

مشکلات فیوژن درایو

برخی در استفاده از فیوژن درایو با مشکلاتی روبرو شد‌ه‌اند. در یکی از مواردی که یکی از کاربران دنیای مک با آن روبرو شده بود، بعد از به روز رسانی سیستم عامل Mac OS X، اتصال فیوژن درایو قطع شده بود. همکاران ما در دنیای مک در آمریکا به او پیشنهاد کردند که سیستم خود را مجددا راه‌اندازی کرده و در حالت ریکاوری و بازیابی تلاش کند تا Disk Utility را اجرا کرده و مشکل فیوژن درایو را حل کند.

با توجه به گفته‌های شرکت اپل، می‌توان بعد از افزودن یک پارتیشین macOS بر روی هارد دیسک فیوژن درایو از Disk Utility استفاده کرد و در نتیجه آن پارتیشن مانند یک فضای جداگانه عمل می‌کند و نه بخشی از فیوژن درایو. با این حال شرکت اپل توصیه می‌کند که اگر می‌خواهید پارتشینی برای ویندوز ایجاد کنید از Boot Camp برای این کار استفاده کنید.

آیا در آینده می‌توانید سیستم خود را ارتقا دهید؟

به نظر نمی‌رسد که افزودن فیوژن درایو به مک در آینده امر بعیدی باشد. پس در حال حاضر اگر می‌خواهید که یکی از آنها را داشته باشید باید هنگام خرید، سفارش دهید تا آن را درون دستگاه شما قرار دهند.

آیا خودمان می‌توانیم فیوژن درایو بسازم؟

در بعضی از آی مک‌ها و مینی مک‌های قدیمی امکان به روز رسانی هارد درایو وجود دارد، البته این کار به میزان توانایی‌های فنی شما بستگی دارد و در برخی موارد بدنۀ مک طوری لحیم‌کاری و چسبانده شده که حتی خبره‌ترین و ماجراجوترین تکنسین‌ها نیز گیج می‌شوند. از آنجایی که درایو فیوژن تکنیکی منحصر به فرد و اختصاصی برای اپل است به صورت جداگانه فروخته نمی‍‌شود بنابراین ساختن آن به صورت فردی کار چالش‌برانگیزی خواهد بود.

هر چند این کار غیر ممکن نیست و با خواندن مطلب آموزشی مرتبط می‌توانید شانس خود را برای ساختن یکی از آنها امتحان کنید.

سخن پایانی

امیدواریم با مطالبی که عنوان شد متوجه شده باشید که فیوژن درایو چیست و چه کمکی به شما می کند. در پایان دعوت می کنیم اگر تجربه ای در استفاده از Fusion Drive دارید، با سایر کاربران آونگ در میان بگذارید.