بررسی تخصصی رم 16گیگابایتی XPG Spectrix D80 توسط رسانه tom’s HARDWARE

ویژگی های Spectrix D80 DDR4-3200، هرکسی را برای خرید آن وسوسه می‌کند.

[fusion_fontawesome icon=”fa-search-plus fas” size=”” flip=”” rotate=”” spin=”no” alignment=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” circle=”no” iconcolor=”#ff1616″ circlecolor=”” circlebordercolor=”” animation_type=”” animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=””][/fusion_fontawesome]نقاط مثبت:

  • انطباق‌پذیری بالا
  • ظاهر زیبا
  • نرم‌افزار رایگان برای تنظیمات نورپردازی RGB

ابتدا می‌توان به خنک‌کننده‌ی XPG Spectrix D80 و سپس به نورپردازی آن اشاره کرد. استفاده از نورپردازی RGB به عنوان یکی از قابلیت های جانبی به صورت روزافزون در حال افزایش است. اما شاید قسمت تماشایی ای‌دیتا XPG Spectrix D80 کپسول آب آن باشد که آن را به یک رم حرفه‌ای بدل می‌کند. برخی از رقبای ای‌دیتا سعی کرده‌اند با اضافه کردن کپسول آب یا نورپردازی RGB به محصولات خود از جمله مادربورد و سی‌پی‌یو، در نقش مکمل رم ای‌دیتا ظاهر شوند.

رم پر سرعت xpg D80

دو تفاوت اصلی بین این رم‌ها و مدل‌هایی که قبلا وجود داشته، قرار گرفتن آن‌ها در رده‌ی DDR4-3200 است، در حالی که قبلی‌ها 3600 بودند و همچنین قرار گرفتن دو ردیف 8گیگابایتی برای هر رم 16گیگابایتی به ازای هر DIMM است (منظور شکل قرارگیری مموری‌ها در کنار یکدیگر و در یک ردیف است). اگر یک رم 32گیگابایتی از این مدل بخرید، این 32گیگابایت بین 4 ردیف تقسیم می‌شود که آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که در پلتفرم‌های اینتل LGA 1151 روشی فوق‌العاده برای تقویت کارایی است.

رم پر سرعت XPG D80

هر دو ظرفیت 8 گیگابایتی به ازای هر DIMM و 16گیگابایتی به ازای هر DIMM از چیپ‌های یکسانی استفاده می‌کنند. ای‌دیتا هر دو طرف رم DIMM شانزده گیگابایتی را به کار می‌گیرد تا ظرفیت را دو برابر کند. مادربوردهایی با دو پورت رم DIMM بهترین دلیل برای خریداران است که دو رم 32گیگابایتی را به جای 4 رم 16گیگابایتی بخرند.

بررسی رم D80

زمان‌بندی‌ها برای DDR4-3200 ای‌دیتا مدل 16گیگابایتی آنچنان کم نیست؛ ولی استانداردهای عملکردی را برای چرخه‌ی CAS در هر نرخ داده‌ی 200مگاهرتز رعایت می‌کند. علاوه بر این، این ماژول‌ها دارای یک DDR4-2666 XMP با ولتاژ 1.2ولت برای سیستم‌ها هستند که نمی‌توانند بیشتر از آن نرخ داده، کلاک بخورند، اتفاقی که در مدل‌های H370 و بدون K در سی‌پی‌یوهای Core-i5 و Core i7 متداول است. اگرچه تنظیمات فالبک (fallback) به XMP نیاز دارند و بوردهای فاقد این ویژگی، در محدودیت‌های DDR4-2666 C19 باقی می‌مانند. ای‌دیتا مزیت خود را حتی برای خریدارانی که مادربوردهایشان از ویژگی XMP پشتیبانی نمی‌کنند، حفظ می‌کند؛ زیرا بیشترین نرخ داده‌ی بدون XMP را حتی بیشتر از DDR4-2133 که رقبای ای‌دیتا ارائه می‌دهند، فراهم می‌کند.

مقایسه‌ی سخت‌افزار

مدل‌های DDR4-3200 که برای مقایسه با ای‌دیتا XPG Spectrix D80 استفاده شدند، زمان‌بندی 18-18-16 را ثبت کردند. مدل‌های Viper Steel از برند Patriot و Ripjaws V از برند G.Skill با قیمت ارزانی عرضه شده‌اند که به دلیل نداشتن نورپردازی RGB است.

[table id=1332 /]

در تست  Spectrix D80 مادربورد Maximus XI Hero از برند ایسوس، سی‌پی‌یو Core i9-9900K از برند اینتل با فرکانس ثابت 4.8 گیگاهرتز که از Celsius S24 از برند Fractal Design برای خنک کردن استفاده می‌کند را به کار گرفتیم.

اورکلاک و کاهش تأخیر

XPG Spectrix D80 در اورکلاک، اندکی از رقبای خود کمتر بود. نسبت به رم HyperX Predator تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد؛ چرا که هردو مجهز به نورپردازی RGB هستند. از سوی دیگر، باید در نظر بگیریم که این مدلِ DDR4-3200 نسبت به مدل قبلی یعنی DDR4-3600 نتایج خوبی ثبت کرده است.

کمترین پایداری در زمان‌بندی با ولتاژ 1.35 ولت (ماکسیمم) در ROG Maximus XI Hero (بایوس 0805)

اگرچه رم XPG Spectrix D80 بهترین نتیجه را در میان رقبای خود ثبت نکرد، ولی برای زمان‌بندی اولیه، سریع‌ترین زمان را به جا گذاشت. بنابراین در بنچمارک‌ها مزایایی در عملکرد آن مشاهده خواهیم کرد.

نتایج بنچمارک

تست پهنای باند حافظه‌ی ساندرا، به تأخیر بین بسته‌ها حساس است که باعث می‌شود رم Spectrix D80 بهترین امتیاز را حتی در تنظیمات دلخواه به دست آورد. این رم ای‌دیتا در تنظیمات پایه‌ای XMP نفاصله بسیار کمی با رقبا دارد.

در بنچمارک F1 2015 تأخیر بهبودیافته به معنای موفقیت در عملکرد نیست. با این حال، اینکه رم DDR4-3200 با چهار ردیف مموری، چگونه با مدل DDR4-4133 با دو ردیف مموری رقابت می‌کند و می‌تواند از آن جلو بزند موجب تعجب همه شده است.

زمان اتمام کمتر در بنچمارک 7-ZIP به معنای عملکرد بهتر است و XPG Spectrix D80 در این زمینه، پیروز مسابقه می‌شود و خودی نشان می‌دهد. این تفاوت در عملکرد، می‌تواند توجیه‌کننده‌ی خوبی برای قیمت آن باشد.

نکته‌ی پایانی

پشتیبانی رم ای‌دیتا D80 از نرخ داده‌ی بالاتر و زمان‌بندی مناسب آن، ارزش خرید آن را بالا می‌برد.با توجه به اینکه رم XPG Spectrix D80 دارای نورپردازی RGB و واترکولینگ است نسبت به رقبای خود مزیت رقابتی داشته و گزینه مناسب تری است.