دیکشنری ای دیتا: TCG Opal چیست؟

دیکشنری ای دیتا: TCG Opal چیست؟

TCG که مخفف «گروه محاسبه‌گر مورد اعتماد» است (Trusted Computing Group) یک موسسه متخصص در زمینه توسعه استانداردهای صنعت است و از گروه‌های کاری مختلفی تشکیل‌شده است. به‌عنوان نمونه SDD TCG Opal یک گروه فعال در زمینه ذخیره‌سازی و Storage است. هرکدام از اعضا در این گروه همکاری می‌کنند و این گروه مسئولیت تحقیق و توسعه، تعریف استانداردها و گسترش و توسعه مؤسسات غیرانتفاعی بین‌المللی را به عهده دارد.

Opal در یک قالب کلی که کارخانه‌های دستگاه‌های ذخیره‌سازی، تأمین‌کننده‌های نرم‌افزاری، جمع کننده‌های سخت‌افزار و کانون‌های دانشگاهی را دربرمی گیرد به مسائل جزئی و تخصصی می‌پردازد. این جزئیات شامل مسائل مختلفی مثل تولید دستگاه ذخیره‌سازی، نصب سیستم، مدیریت و آموزش کاربر می‌شود و می‌توانند قبل از اینکه داده‌ها ذخیره‌سازی و با دسته‌بندی مدیریت شوند آن‌ها را کدگذاری کند و از دزدیده شدن اطلاعات جلوگیری کند.

مزایای استفاده از TCG Opal:

در یک دستگاه ذخیره‌سازی که از استاندارد TCG Opal پیروی می‌کند، فرآیند کدگذاری به‌جای اینکه روی دوش ‌هاست گذاشته شود به‌صورت خودکار در درون خود دستگاه انجام می‌شود. این بدین معناست که از منابع‌ هاست استفاده نمی‌شود و نیازی نیست که ‌هاست کدگذاری اضافی انجام دهد. کل فرآیند کدگذاری در داخل SSD انجام می‌شود. ازآنجایی‌که فرآیند کدگذاری توسط خود سخت‌افزار انجام می‌شود این روش در کارایی، امنیت و مدیریت نسبت به نرم‌افزار کدگذاری خود سیستم بهتر عمل می‌کند.

ویژگی‌های اصلی TCG Opal:

روش احراز هویت Shadow MBR برای بوت شدن: کاربران برای بوت کردن نیاز به رمزدارند. فرآیند بوت شدن تا وقتی‌که رمز به‌درستی تائید نشود انجام نمی‌شود.

دستگاه خود کدگذار: هر دو فرآیند کدگذاری و کدگشایی در درون خود دستگاه انجام می‌شود و نیازی نیست که توسط هاست اقدام شود؛ درست مثل تکنولوژی کدگذاری سخت‌افزاری 256 بیتی AES.

بلاک‌ها و تنظیمات اجازه دسترسی خاص: مدیران دستگاه می‌توانند برای بازه‌های گوناگون LBA اجازه دسترسی متفاوتی در نظر بگیرند. به‌این‌ترتیب به هر فرد اجازه داده می‌شود با در اختیار داشتن یک رمز شخصی برای انجام امور مجاز به یک پارتیشن وارد شود.

 

TCG Optal چیست ؟