دیکشنری ای دیتا: Conformal Coating چیست؟

Conformal Coating چیست ؟

پوشش (Coating) عبارتی است که به یکی از شیوه‌های پوشش‌دادن شی اشاره می‌کند. از روکش می‌توان برای اهداف تزئینی ، کاربردی و یا هر دوی آنها یعنی هم تزئینی و هم کاربردی استفاده کرد. روکش همچنین می‌تواند تمام یا بخشی از دستگاه یا شی را پوشش دهد. در این نوشتار به توضیح بیشتر کانفورمال کوتینگ (Conformal Coating) می پردازیم.

کانفورمال کوتینگ DOWSIL™ 1-2577 می‌تواند از محصولات Flash و DRAM در برابر شرایط و مواد مخرب محیطی از جمله رطوبت، گرد و غبار و آلاینده‌ها حفاظت کند و همچنین توانایی آن را دارد که درمقابل دمای -40 تا 200 درجه سانتیگراد مقاومت کند. با اعمال لایۀ نازکی از Conformal Coating بر روی PCB قابلیت اطمینان و اعتبار آن تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و عمر آن افزایش می‌یابد.

برای مواقعی که شرایط محیطی بدتر از حالت عادی هستند، سیستم‌های تعبیه شده با تهدیدهای جدی روبرو هستند. تهدیداتی مانند وجود انواع گازهای شیمیایی، آلودگی، گرد و غبار و رطوبت و دمای بسیار بالا یا پایین.

پوشش همدیس (Conformal Coating) فیلم پلیمری است که برای پوشش‌دادن انواع قطعات الکترونیکی در PCB یا مدارهای چاپی طراحی شده. این پوشش برای PCBها حکم لایۀ دفاعی را دارد که اجزا و قطعات الکتریکی آنها را در برابر برخورد و خوردگی ناشی از شرایط سخت محیطی حفظ می‌کند.

ضخامت این روکش بین ۵۰ تا ۲۱۰ میکرون ( میکرومتر) است و این مشخصات را دارد:

مشخصات conformal coating

تولید Conformal Coating منطبق با IPC-J-STD-001 rev. F است. این پوشش باید از اتصالات و سایر قسمت‌های جدا نشدنی‌، یعنی قسمت‌های به اصطلاح محافظت شده، دور نگه داشته شود تا از ضعیف شدن جریان در قطعات و مدارها جلوگیری شود. این پوشش پیش از محاسبۀ میزان ضخامت فیلم ، چسبندگی ، ظاهر و سایر آزمایشات مرتبط با آن بر روی PCB اعمال می‌شود.

مشخصات conformal coating

با در نظر گرفتن این موضوع که تقاضا برای داشتن ماژول‌های DRAM و Flash هر روز بیشتر می‌شود، داشتن مقاومت کافی در شرایط سخت از مواردی است که باید به آن بیشتر توجه شود و در نتیجۀ آن تاکید بیشتری بر اقدامات محافظتی وجود دارد.

پوشش همدیس (Conformal Coating) روشی ساده و موثر است برای حفاظت از دستگاه ها در برابر صدمات و خسارات ناخواسته مانند از جمله خوردگی و اتصال کوتاه که می‌تواند از گرد و غبار ، مایعات و یا آلودگی ناشی شود.

مشخصات conformal coating

مشخصات conformal coating

*پوشش همدیس لایه نازکی از اپوکسی ، سیلیکون یا سایر مواد عایق است که از طریق افشاندن یا فرو بردن ، پوشش محافظ و یکنواختی روی سطوح نامنظم مدار یا قطعه الکترونیکی به وجود می آورد.