چرا نباید کابل لایتنینگ ارزان بخرید؟

با بودن کابل‌های ارزان، بسیار سخت می‌شود صاحبان آیفون یا آیپد را قانع کرد که پول بیشتری برای خرید کابل اصلی شرکت اپل (Apple Lightening)  خرج کنند. اما یادمان نرود که این تصمیم سنجیدهای نیست. چرا که کابلهای ارزان در کنار کیفیت و عمر پایین، در بعضی مواقع برای دستگاه شما خطرناک هم هستند. این قضیه در مورد شارژر هم صدق میکند. ما در این مقاله هم به دلایلی که نباید کابل ارزان بخریم میپردازیم و هم به روشهای تشخیص کابل اصل از تقلبی اشاره خواهیم کرد.

چرا نباید کابل لایتنینگ ارزان بخرید؟

چرا نباید کابل ارزان خرید؟

استفاده دشوار و خسته‌کننده

قبل از اینکه باهم دربارهٔ امنیت استفاده از کابل و شارژرهای ارزان و تقلبی (و بعضی‌ها به اصطلاح اصل) برای شارژ دستگاه‌های iOS صحبت کنیم. اول ببینیم این کابل‌ها و شارژرها با چه کیفیتی کار می‌کنند.

بسیاری از این کابلهای تقلبی که فروشندگان به اسم اصل به ما میفروشند چینی هستند. روی این محصولات هیچ کنترل کیفی از شرکت اپل و یا تاییدیه شرکتهای طرف قرار داد اپل وجود ندارد. این به این معناست که این کابل‌ها به راحتی بعد از کمی استفاده صدمه می‌بینند، یا به‌راحتی از انتهای فیش جدا می‌شوند، ما حتی از بعضی از کاربرها شنیدهایم که با کوچکترین خم کردن کابل شارژ دیگر امکان استفاده از شارژر وجود ندارد.  اتفاقی که برای محصولات اصلی شرکت اپل نخواهد افتاد.

پیام هشدار ‘This cable or accessory is not certified and may not work reliably with this iPhone’

پیام هشدار ‘This cable or accessory is not certified and may not work reliably with this iPhone’

آیفون و آیپدها به کمک ورژن ۷ iOS قادر خواهند بود به صورت خودکار اصل بودن کابل یا شارژر را شناسایی کنند و با یک پیغام به کاربر اطلاع بدهند.به محض اتصال کابل و شناسایی آن دستگاه به کاربر اعلام میکند که این اکسسوری مورد تأیید نیست و ممکن است بهدرستی کار نکند. دلیل این امر وجود مداری در کابل های مود تایید اپل است، بیشتر کابلهای تقلبی این مدار را ندارند. بنابراین جدا از ایمنی استفاده از این کابلها خیلی زود این پیغام اعصاب خورد کن میشود و شما مجبورید برای هر شارژ میبایست این پیغام را تحملکنید.

این محصولات می‌توانند برای دستگاه‌های IOS شما خطرناک باشند

بنا به گفته یک شرکت تعمیرات تلفن در آمریکا به نام «Wireless Emergency Repair»، استفاده از کابل و شارژرهای غیررسمی میتواند در بلندمدت هزینه سنگینی داشته باشد. به گفتهٔ این منبع جریان کشی و اتصالی ناگهانی در این محصولات  باعث صدمه زدن به دستگاه IOS شما میشود. در چنین شرایطی اولین قسمتی که دچار مشکل میشود تراشه و مداری است که در درگاه اتصال شارژر وجود دارد. بدون این چیپ و مدار شما قادر به شارژ دستگاه خود نخواهید بود. حتی در شرایطی که این مدار آسیب نبیند این فشار و اتصالی ناگهانی میتواند به قطعات داخلی و حتی باتری لیتیوم دستگاه شما آسیب برساند. به این ترتیب فراموش نکنیم که با استفاده از این کابلها فقط داریم هزینه نگهداری دستگاه خود را افزایش میدهیم.

سلامتی و امنیت در استفاده از این محصولات

در واقع بزرگترین دلیلی که نباید از محصولات غیراستاندارد اینچنینی استفاده کنیم امنیت وسلامت خود کاربر است. موسسه بریتانیایی Chartered Trading Standards Institute تحقیقاتی روی این محصولات انجام داده است که نتایجش بسیار تکان دهنده است. تیم این موسسه ۴۰۰ کابل شارژ محصولات اپل (Lightning Cables) را تست کردند که از این بین فقط یک درصد آنها موفق شدند آزمون های پایه را با موفقیت پشت سر بگذارند. ۱ درصد !!!

بر اساس NewsTalk رایج‌ترین مشکل در این شارژهای تست‌شده، عدم استفاده مناسب از روکش‌های عایق است که باعث برق‌گرفتگی کاربران و حتی باعث شروع آتش‌سوزی می‌شود. به گفته عدهای از کاربران در برخی از این دست کابلها به دلیل بهکار نرفتن روکشهای عایق مناسب با گرفتن کابل در دست حرکت جریان قابل لمس است. این در صورتیست که وقتی سیم در دست شماست نباید چنین چیزی احساس شود.

چگونه کابل‌های شارژ خطرناک را برای دستگاه IOS شناسایی کنیم

بهترین راه برای شناسایی کابل‌های خطرناک و تقلبی، قیمت کم آنها است. برای مثال اگر فروشنده‌ای کابلی را به قیمت ۱۰ – ۱۵ هزار تومان می‌فروشد باید احساس خطر کنید. قیمت کابل‌های لایتنینگ اپل مخصوصاً در این شرایط حال کشور بسیار گران‌تر از ۱۵ هزار تومان هستند.

روش دیگری که برای شناسایی کابلهای لایتنینگ اصل میتوانید از آن استفاده کنید، ارور و پیغامهای دستگاه iOS شماست. شما همچنین میتوانید بهراحتی در زمان متصل کردن دستگاهتان به ITunes و یا زمانی کهقصد انتقال اطلاعات بین گوشی و کامپیوتر خود را دارید این کابلها را شناسایی کنید. کابلهای اصل شرکت اپل (لایتنینگ) برای دو منظور شارژ و انتقال اطلاعات ساختهشدهاند پس در حین انتقال اطلاعات نباید مشکلی پیش بیاید.

روش دیگر برای تشخیص اصل بودن، توجه به طراحی کابل‌های ارزان قیمت تقلبی و اصل است. قطعه سفیدرنگ پشت فیش اتصال همیشه به ابعاد 7.7x12mm است.

کابل‌های شارژ خطرناک را برای دستگاه IOS

درنهایت شما می‌توانید از یک کابل شارژ با برند معروف و گارانتی معتبر استفاده کنید. لازم به ذکر است کلیه کابل های شارژ لایتنینگ ای دیتا دارای گواهی تائیدیه MFI هستند علاوه برآن کابل های ای دیتا به علت بهره گیری از پوشش چند لایه و خاصی که دارند از مقاومت و طول عمر ویژه ای برخوردارند.