آموزش تغییر DNS برای افزایش سرعت اینترنت

چطور کامپیوتر قدیمی خود را ارتقا بدهید

ارتقاء یک کامپیوتر کار چندان دشواری نیست؛ کافی است تا قطعات سازگار با پلتفرم خود را انتخاب کرده و پس از خریداری، آنها را با نمونه های قدیمی تعویض کرده و یا در مکان جدید (بخش های اضافی) نصب نمائید. اما این مسئله در لپ تاپ ها، پیچیدگی خود را دارد. یک LapTop تنها در برخی موارد امکان ارتقاء داشته و برای این منظور هم دشواری های فنی متعددی وجود دارد. با این وجود، مهمترین قسمت هایی یک لپ تاپ از جمله فضای ذخیره سازی و حافظه رم، امکان ارتقاء و تغییر خواهند داشت.

گلوگاه در نوت بوک ها، یک مسئله عادی به شمار می رود؛ به عنوان مثال عدم استفاده از یک درایو SSD می تواند سرعت دیگر قطعات سخت افزاری در لپ تاپ شما را کاهش داده و در نهایت سرعت کلی سیستم نیز در یک بیشینه خاص باقی بماند. اما تعویض هارد دیسک های سنتی (HDD) با درایو های سالید (SSD) می تواند به سادگی این محدودیت را از میان بردارد. استفاده از یک SSD با درگاه SATA III چه مزایایی خواهد داشت؟ سرعت بارگذاری سیستم عامل و برنامه های شما به دست کم یک چهارم کاهش پیدا می کند. به دلیل بالا بودن سرعت SSD ها در نبود قطعات مکانیکی و دسترسی به اطلاعات با روش “اتفاقی”، می تواند سخت افزارهای پردازشی نظیر CPU و GPU را به خوبی تغذیه کرده و در نهایت سرعت در تمامی لپ تاپ شما به طور ویژه ملموس خواهد بود.

یک SSD حتی می تواند نرخ فریم را در بازی ها افزایش داده و برنامه های مهندسی مانند موتورهای رندر نیز به نهایت سرعت خود در قطعات شما، دست پیدا خواهند کرد. همچنین با توجه به مصرف کمتر انرژی در SSD ها به نسبت HDD، طول عمر باتری شما نیز افزایش پیدا کرده و دمای داخلی نوت بوک نیز کاهش پیدا خواهد کرد. این موارد را می توان برجسته ترین دلایلی دانست که کاربران را برای استفاده از یک درایو سالید مجاب نماید. در ادامه به سراغ راه های ارتقاء حافظه های ذخیره سازی در لپ تاپ ها خواهیم رفت.

در بسیاری از مدل ها، حداقل یک فضای 2.5 اینچی تعبیه شده است؛ این فضا نیز با یک هارد دیسک پر شده است. در تعداد مدل های انگشت شمار نیز 2 جایگاه 2.5 اینچی وجود دارد که البته این مدل ها در اقلیت هستند. برای تغییر فضای ذخیره سازی خود با یک درایو مدرن SSD، شما دو راه حل پیش رو خواهید داشت؛ نخست بیرون آوردن هارد دیسک از جایگاه 2.5 اینچی، و جایگزین کردن آن با یک SSD. اما در این حالت شما به فضای ذخیره سازی SSD محدود بوده و برای آرشیو و یا ذخیره سازی اطلاعات خود، به فضای بیشتری نیاز خواهید داشت. پس به سراغ راه حل دوم می رویم که طبعا با صرف هزینه های کمتر، می توانید HDD قدیمی خود را با هدف آرشیو و ذخیره سازی اطلاعات حفظ کرده و یک درایو SSD را نیز به لپ تاپ خود اضافه نمائید.

برای این منظور، قطعه با نام Caddy وجود دارد. در گذشته این قطعه را با نام HDD Caddy می شناختیم که عموما برای افزودن یک هارد دیسک جدید به لپ تاپ کاربرد داشت. اما در سالهای اخیر و با ورود SSD ها، امکان استفاده از این درایو ها نیز محیا شده است. Caddy دارای یک بدنه مشابه با درایو نوری یا ODD است؛ با بیرون آوردن درایو نوری از لپ تاپ ها، می توان Caddy را با یک SSD پر کرده و درون جایگاه سی دی/دی وی دی رام قرار داد. هر چند که در این حالت باید قید استفاده از درایو نوری را بزنید، اما با جایگزین کردن یک SSD، سرعت سیستم شما به طور باورنکردنی افزایش پیدا خواهد کرد.

نصب SSD  با CADDY

برای این منظور در مرحله نخست یک درایو SSD را به همراه یک قاب Caddy خریداری خواهید کرد.

مرحله یک نصب SSD با CADDY

اجزای داخل Caddy معمولا همراه با پیچ گوشتی می‌باشد .

مرحله دو نصب SSD با CADDY

در مرحله بعد، درایو دی وی دی رام (ODD) را از جای خود بیرون می آورید. در بسیاری از نوت بوک ها، پیچ های نگهدارنده این درایو دقیقا در زیر لپ تاپ قرار گرفته و نیازی به باز کردن بدنه وجود ندارد. اما در برخی مدل ها نیز پس از باز کردن درب نوت بوک، به پیچ های نگهدارنده دسترسی خواهید یافت.

مرحله دو نصب SSD با CADDY

سپس درایو ODD را از جای خود بیرون می کشید.

مرحله چهارم نصب SSD با CADDY

در تصویر زیر، درایو ODD را در کنار Caddy مشاهده می کنید.

مرحله پنجم نصب SSD با CADDY

در بخش بعد، درایو SSD را درون Caddy قرار می دهیم.

مرحله پنجم نصب SSD با CADDY

سپس پیچ های نگهدارنده درایو را در انتهای Caddy می بندیم.

مرحله ششم نصب SSD با CADDY

در پایان نیز Caddy را در محل درایو قدیمی ODD قرار داده و مجددا پیچ های نگهدارنده را در جای خود می بندیم.

برای این منظور، برندهای متعددی در بازار وجود دارد؛ با این وجود توصیه ما به شما، خرید SSD از برندهای شناخته شده از جمله ADATA است که سازگاری آنها با پلتفرم های کلاس نوت بوک، حتی در مدل های قدیمی، تضمین شده و به اثبات رسیده است. همچنین ای دیتا با رعایت مواردی از جمله ضخامت درایو های SSD برای نصب در Caddy و لپ تاپ ها نیز یک ویژگی حائز اهمیت است. پس این برند می تواند بدون نگران و دردسرهای فنی، در کنار هارد دیسک شما قرار گرفته و با نصب سیستم عامل و برنامه مهم بر روی آن، از سرعت بسیار بالای لپ تاپ خود لذت ببرید.