ویدیوی آموزشی : آشنایی با انواع حافظه های کامپیوتری

کامپیوتر ها کار با داده ها، پردازش اطلاعات و محسابات را برای ما بسیار آسان کرده اند. اما اطلاعات و نتیجه محاسبات در کجا ذخیره و نگهداری می شوند ؟ یکی از اصلی ترین اجزای هر کامپیوتری انواع حافظه هایی است که در آن استفاده شده است . حافظه‌ی کامپیوتر یک اصطلاح کلی و  عمومی است که برای مدل های مختلف حافظه ها در کامپیوتر به کار می‌رود. در ساخت هر کدام از این حافظه ها از تکنولوژی خاصی استفاده شده است ، هر کدام مصارف مخصوصی دارند و قابلیت های آنها به کلی با یکدیگر متفاوت است.

آشنایی با انواع حافظه های کامپیوتری : قسمت اول

حافظه ها را می توان به دو دسته اصلی و جانبی ( ثانویه) تقسیم بندی کرد. در این ویدیو به شرح وظایف، ویژگی ها و انواع هر کدام از این حافظه ها می پردازیم . به صورت کلی حافظه های اصلی به دو دسته RAM و ROM تقسیم می شوند. در این آموزش با تعریف این دو حافظه آشنا می شویم ، ویژگی های آن ها را بیان می کنیم ، آن ها را با یکدیگر مقایسه و تفاوت های RAM  و ROM را بررسی می کنیم.

آشنایی با انواع حافظه های کامپیوتری : قسمت دوم

حافظه های جانبی (ثانویه) همان حافظه های دائمی هستند. به عنوان مثال می توان به هارددیسک ها، درایو های SSD، کول دیسک ها و یا حافظه های ابری اشاره کرد. در این ویدیو با نحوه تعامل بین انواع مختلف حافظه در کامپیوتر و نقش حافظه کش در پردازش اطلاعات آشنا می شویم. اصطلاح ” حافظه ثانویه آنلاین” را بررسی می کنیم. در ادامه در مورد واحد های سنجش حافظه ، شیوه محاسبه ظرفیت هر حافظه و تعاریف مگا، گیگا، ترا و … صحبت کرده و در انتهای ویدیو به این سوال همیشگی پاسخ می دهیم : چرا ظرفیت اسمی و مقدار در دسترسی حافظه های دائمی با یکدیگر متفاوت است ؟