چرا کلمه هارد SSD اشتباه است؟

احتمالا بارها و بارها کلمه هارد SSD را شنیده اید. بسیاری از فروشندگان از این اصطلاح استفاده می کنند. بسیاری از وب سایت ها (حتی سایت های بسیار معروف و پرطرفدار) هم با همین نام این محصول را به دست مشتریان می رسانند. اما جالب است بدانید این اصطلاح کاملا غلط است! اگر می خواهید بدانید چرا این اصطلاح اشتباه است و به چه صورت باید از این محصولات نام برد با ما همراه باشید.

هارد دیسک درایو چیست؟

هارد دیسک درایو چیست

هارد دیسک درایو (Hard Disk Drive) در حقیقت صفحه ای است دایره ای شکل (کلمه دیسک به همین دلیل در نام آن به کار می رود) که مواد قرار گرفته بر روی آن با استفاده از مغناطیس (خاصیت آهن ربایی) قادر به ذخیره سازی داده ها هستند. در بسیاری از هارد دیسک درایوها تعداد صفحات به کار برده شده بیش از یک عدد است. برای ذخیره کردن و خواندن اطلاعات از روی دیسک ها یک هد با بازویی مکانیکی جهت حرکت  آن تعبیه شده است. دیسک به چرخش درآمده و بازو هد را به محل ذخیره شده داده منتقل می کند.

درایو دیسک سخت یا همان هارد دیسک درایو در ابعاد مختلفی تولید می شود. شرکت های تولید کننده، بر اساس کاربرد و بنا به سفارش مشتریان خود این محصولات را در ابعاد مورد نظر تولید می کنند.

معایت هارد دیسک درایوها

وجود برخی معایب در هارد دیسک درایوها باعث شد تا برای ذخیره داده ها از تکنولوژی های جدیدتری استفاده شود. مهمترین ایراد این محصولات عدم مقاومت در برابر ضربه است. ممکن است با یک ضربه و یا حرکت بسیار ساده به هارد دیسک آسیب وارد شود. همچنین سرعت خواندن و ذخیره داده ها در آنها چندان مطلوب نیست. این موضوعات سبب شده است تا افراد و شرکت هایی که حفاظت از اطلاعات و سرعت برایشان اهمیت بالایی دارد به استفاده از حافظه های پایدارتر و سریعتری مانند SSD روی بیاورند.

حافظه SSD چیست؟

حافظه (SSD (Solid State Drive

حافظه (SSD (Solid State Drive  یا همان درایو حالت جامد، داده ها را در تراشه های الکترونیکی ذخیره می کند. این حافظه ها بر اساس فلش درایوها ساخته شده اند که تفاوت های اساسی با هارد دیسک درایو دارند. به جهت تکنولوژی ساخت، هزینه تولید آنها از هارد دیسک سخت بالاتر بوده و قیمت تمام شده آنها بیشتر است.

از آنجایی که رابط های قدیمی جهت اتصال حافظه های SSD نمی توانستند از حداکثر سرعت پشتیبانی کنند، فناوری PCIe به کمک آمد. با استفاده از این فناوری امروزه حافظه های SSD NVMe به بازار آمده اند. این موضوع باعث شد تا در نسل های جدیدتر، سرعت انتقال داده ها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. اما معضلی که اکنون برای SSD NVMe وجود دارد، این است که بسیاری از مادربورد های قدیمی آن را پشتیبانی نمی کنند. که البته می توان انتظار داشت، در آینده ای نزدیک این موضوع به کلی برطرف شود.

مزایای حافظه SSD

حافظه SSD از جهت سرعت بسیار مناسب تر از یک هارد دیسک درایو عمل می کند. در برابر ضربه مقاومت بسیار بالاتری از خود نشان داده و دوام بالایی دارند. حتی بد نیست بدانید که از جهت مصرف برق، بهینه تر از یک درایو دیسک سخت عمل می کنند. این مزایا باعث شده است تا افراد تمایل بسیار بیشتری به استفاده از این محصولات داشته باشند.

تفاوت حافظه SSD و درایو دیسک سخت

تفاوت حافظه SSD و درایو دیسک سخت

برخلاف HDD (هارد دیسک سخت) در حافظه SSD از هیچ نوع دیسکی استفاده نمی شود. همچنین در SSD قطعات مکانیکی مانند هد و بازوی مکانیکی به کار نرفته است. عدم استفاده از دیسک و این قطعات باعث شده تا از جهت حجم یک حافظه SSD کوچکتر از یک هارد دیسک سخت باشد. همانطور هم که تا کنون متوجه شده اید از نظر سرعت نیز برتری با SSD است (تا 4 برابر HDD). تنها برتری هارد دیسک (HDD) را می توان در هزینه پایینتر آن دانست. اما با توجه به اقبال عمومی، می توان انتظار داشت که تولید حافظه های SSD روز به روز بیشتر شده و همین موضوع بتواند باعث کاهش قیمت آن شود.

چرا نباید اصطلاح هارد SSD را به کار برد؟

اصطلاح هارد SSD یک اشتباه مصطلح است. هارد دارای قطعات مکانیکی و دیسک سخت است و به همین خاطر به این نام (هارددیسک) خوانده می شود. ولی SSD قطعه مکانیکی نداشته و به همین خاطر به کار بردن کلمه “هارد” برای آن بی معنی است. این موضوع برای هر فرد متخصصی کاملا واضح و مشخص است. شاید اگر بازار سخت افزار کامپیوتر را در ایران دنبال می کنید، وجود موارد این چنینی را بارها مشاهده کرده اید. ترجمه های نادرستی که سالیان سال باقی مانده و بسیار رواج پیدا کرده اند. این موضوع شاید در هیچ موردی به اندازه این کلمه همه گیر نشده نباشد. اما مصطلح بودن، دلیل خوبی برای به کار بردن این اصطلاحات اشتباه نیست.

چگونه اصطلاح غلط هارد SSD همه گیر شد؟

علت این موضوع عدم توجه به ترجمه درست در زمانی که این محصولات به بازار ایران وارد شدند است. هارد دیسک درایوها برای مدت زیادی در بازار ایران فروخته می شدند. بسیاری از فروشندگان به صورت اختصاری این محصولات را هارد می نامیدند. همین موضوع سبب شده بود تا تصور عموم بر این باشد که نام قطعه ذخیره سازی اطلاعات در یک کامپیوتر هارد است.

این تصور اشتباه ادامه پیدا کرد تا زمانی که حافظه های SSD وارد بازار شدند. در این زمان فروشندگان برای تمایز میان HDD و SSD، حافظه های HDD را به نام هارد و حافظه های SSD را با نام هارد SSD به فروش می رساندند. اما این موضوع تا زمان حال نیز ادامه داشته و هنوز هم بسیاری افراد از این اصطلاح اشتباه استفاده می کنند.

شاید اگر سری به وب سایت های خارجی و معتبر جهان بزنید اشتباه بودن آن را، بهتر مشاهده کنید. در هیچ کدام از این وب سایت ها استفاده از SSD Hard Drive و یا SSD Hard را مشاهده نخواهید کرد.

جمع بندی

حالا که می دانید چرا هارد SSD اصطلاحی اشتباه است، دفعه آینده که قصد خرید این محصولات را داشتید آن را با نام درست از فروشنده بخواهید. حتی شاید بد نباشد که در زمان خرید اگر سایت و یا فروشنده این حافظه ها را با نام هارد SSD معرفی کرد از مشاوره های ارائه شده توسط آنها استفاده نکنید. چرا که احتمالا اطلاعات فنی و علمی درستی از این محصولات ندارند و نمی توانند اطلاعات درستی به شما ارائه کند. اگر هم این محصولات را در فروشگاه و یا وب سایت خود به فروش می رسانید، همین امروز آن را اصلاح کنید و دیگر عنوان هارد SSD را به کار نبرید.

برای آشنایی با درایو های SSD اینترنال و اکسترنال ای دیتا کلیک کنید.