شبکه مش چیست و چرا این تکنولوژی مهم است؟

حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام تماشای ویدئوهای مورد علاقه خود در یوتیوب، پخش ویدئو متوقف شده یا زمان تماشای ویدئوهای آموزش آشپزی در آشپزخانه، سیگنالی را دریافت نمی‌کنید. از آنجایی که امروزه زندگی همه افراد جامعه به شدت به WiFi وابسته است، دریافت سیگنال ضعیف وای‌فای می‌تواند بشدت آزاردهنده باشد. اما چه راهکاری برای آن وجود دارد؟

اینجاست که جدیدترین راهکار شبکه یعنی سیستم‌های روتر Mesh وارد میدان می‌شوند. به عبارت ساده، شبکه مش از چندین روتر کوچک تشکیل شده است که با یکدیگر در ارتباط هستند تا یک شبکه بی‌سیم یکپارچه و بدون نقص را به شما ارائه دهند.

در واقع این موضوع می‌تواند استفاده از یک شبکه مش بجای روتر بی‌سیم را توجیه کند. با این حساب Mesh Network یا شبکه مش دقیقا چیست؟ در ادامه می‌خوانید.

شبکه مش دقیقا چیست؟

نظر ویکی‌پدیا در مورد شبکه مش این است: شبکه مش یک توپولوژی شبکه محلی است که در آن نود های (Nodes) زیرساخت (مانند سوئیچ داده یا بریج‌ها) بطور مستقیم و بدون سلسله مراتب به یکدیگر متصل می‌شوند تا داده‌ها را از طریق نودها به کاربران نهایی هدایت کنند.

شبکه مش به تجهیزات شبکه‌ای که می‌توانند قابلیت‌های ارتباطی مانند بلوتوث یا وای‌فای ارائه دهند، این امکان را می‌دهد تا نودها را یکی پس از دیگری تشکیل دهند. سپس یک مسیر داینامیک بین دستگاه‌ها شکل می‌گیرد و در نتیجه می‌توان داده‌ها را از طریق شبکه مش دریافت کرد.

هنگامی که یک نود در توپولوژی شبکه از کار بیفتد، سایر نودهایی که به آن متصل هستند نیز از کار می‌افتند. اما خوشبختانه شبکه هنوز کارایی خود را از دست نداده است. زیرا تنها یک نقطه اتصال دچار مشکل شده که تاثیری بر عملکرد سایر اتصالات نخواهد داشت. از این رو، اغلب شبکه مش بی‌سیم را به عنوان یک شبکه اطلاعات غیرمتمرکز درنظر می‌گیرند.

تفاوت میان شبکه مش و دستگاه توسعه‌دهنده محدوده بی‌سیم(ریپیتر وای فای) چیست؟

اگر از نظر شما شبکه مش، شبیه توسعه‌دهنده بی‌سیم شبکه است، شما درست فکر می‌کنید؛ اما تفاوت‌های این دو چیست؟

در صورت استفاده از توسعه‌دهنده شما باید به صورت دستی به شبکه‌ایجاد شده توسط آن وصل شوید تا بتوانید از مزایای آن بهره‌مند شوید. در واقع هنگامی که در خانه خود در حال جا به جا شدن هستید، دستگاه شما به صورت خودکار بهترین شبکه وصل نمی‌شود.

به عنوان مثال، شما یک روتر با شبکه‌ای به نام “خانه” دارید که شبکه بی‌سیم اینترنت را در خانه شما فراهم می‌کند؛ اما ممکن است در یکی از گوشه‌های منزل شما، آن‌گونه که انتظار دارید، پوشش دهی شبکه بی‌سیم قوی نباشد؛ بنابراین به شکل سنتی شما از یک توسعه‌دهنده در آن نقطه برای افزایش پوشش دهی بی‌سیم استفاده می‌کنید. برای راه‌اندازی این سیستم لازم است نامی برای شبکه بی‌سیم آن انتخاب نمایید، به عنوان نمونه ” خانه 2 “. در نتیجه برای بهره‌مندی از بهترین سیگنال، باید به صورت دستی بین دو شبکه انتخاب نمایید.

قطعا این شیوه، تجربه خوبی در دنیای پیشرفته امروز محسوب نمی‌شود.

با یک سیستم مش، شما یک شبکه بی‌سیم فراگیر خواهید داشت و از آنچه که ” شبکه یکپارچه ” نامیده می‌شود استفاده خواهید کرد: توانایی اتصال به قوی‌ترین سیگنال در هر کجای شبکه، بدون نیاز به تغییر دستی.

مزایای استفاده از شبکه مش

اکنون با شبکه مش و عملکرد آن آشنا شدیم، بیایید گریزی به مزایای این شبکه‌ها بزنیم و این مزایا را مورد بررسی قرار دهیم. در مقایسه با اتصال متداول اینترنت که توسط چند نقطه دسترسی (Access Point) متمرکز یا توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنتی در اختیار شما قرار می‌گیرد، شبکه مش از مزایای بسیاری برخوردار است.

بسیار مطمئن و قابل گسترش

بارزترین ویژگی یک شبکه مش، نحوه ساخت و شکل‌گیری آن است. در واقع کاربران می‌توانند روتر بی‌سیم را در مکان‌های مشخصی اضافه کنند. به این ترتیب می‌توانند یک شبکه دسترسی جدید با پهنای باند بالا (Broadband) را با تجهیزات موجود ایجاد کنند.

همچنین افزودن یا حذف نودهای مش بی‌سیم راحت است. این امر علاوه بر گسترش بُرد وای‌فای، شبکه مش بی‌سیم را قادر می‌سازد که به هر یک از دستگاه‌های الکترونیکی کمک کند تا هنگام جابجایی شما در منزل، بطور خودکار قدرتمندترین سیگنال وای‌فای را به شما ارائه دهند.

جوابگوی تقاضای زیاد

همانطور که در بالا گفته شد، هر دستگاه اضافه شده به شبکه مش، به عنوان یک نود در نظر گرفته می‌شود. از این رو، توپولوژی مش می‌تواند حجم زیادی از ترافیک شبکه را پشتیبانی کند. به همین دلیل است که دستگاه‌های متصل به هم در این شبکه می‌توانند داده‌ها را بدون مشکل و به راحتی ارسال کنند.

هزینه کمتر

شبکه‌های مرسوم برای اتصال کاربران به تجهیزات مختلفی مانند سوئیچ اترنت Gigabit یا فرستنده/گیرنده (transceiver) نیاز دارند. در حالی که شبکه مش از نودهای مش بی‌سیم برای توزیع داده‌ها استفاده می‌کند. همانطور که واضح است، استفاده از تجهیزات کمتر به معنی ساخت شبکه با هزینه کمتر می‌باشد.

در حال حاضر یک سوئیچ 10 گیگابیتی، حدود 2000 دلار برای شما هزینه خواهد داشت (بدون احتساب سایر تجهیزات شبکه یا استفاده از سوئیچ گران‌قیمت). همچنین استفاده از شبکه مش، شما را از نصب کابل‌های پیچیده و تودرتو بی‌نیاز می‌کند.

نمونه عملکرد شبکه مش

چگونگی ایجاد یک شبکه مش

اینکه تنها بدانیم شبکه مش چیست و چه مزایایی دارد کافی نیست، بلکه اطلاع از نحوه ایجاد چنین شبکه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر راهکار اصلی دسترسی به شبکه بی‌سیم، راه‌اندازی وای‌فای در نقاط دسترسی است.

به منظور ایجاد امکان دسترسی به شبکه بی‌سیم در سراسر شهر، متخصصان باید به وسیله کابل‌های معمولی یا کابل‌های فیبر نوری، تا جای ممکن نقاط دسترسی شبکه بیشتری ایجاد کنند. برخلاف شبکه اینترنت بی‌سیم متداول، برای ایجاد یک شبکه مش، تکنسین‌ها تنها باید یک نود را به شبکه‌ای مانند مودم اینترنت یا روتر متصل کنند.

سپس نود متصل شده، اتصال اینترنت را با دیگر نودها در محدوده خود به اشتراک می‌گذارد. به همین ترتیب، نودهای بیشتری یکی پس از دیگری به هم متصل شده و یک شبکه مش بزرگتر را ایجاد می‌کنند.

شبکه‌ مش در چه محیط‌هایی کاربرد دارد؟

توپولوژی مش را می‌توان در شبکه‌های خانگی کوچک یا سازمان‌های بزرگ استفاده کرد. هرچند هدف از ایجاد این شبکه، بهره‌مندی از آن در محیط‌های وسیع است.

در واقع شبکه مش بسیاری از دستگاه‌ها را قادر می‌سازد تا اتصال اینترنت خود را به اشتراک بگذارند. همچنین به دستگاه‌ها این امکان را می‌دهد تا بدون استفاده از اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

یکی از کاربردهای منحصر بفرد شبکه مش نسبت به شبکه‌های دیگر مانند شبکه هاب و اسپوک (H&S) این است که اگر یک نود از هاب دور باشد، همچنان می‌تواند از طریق ارتباط با یک نود نزدیک‌تر، به روتر متصل شود.

استفاده از شبکه مش برای اینترنت خانگی

شبکه‌های مش را می‌توان برای موارد زیر استفاده کرد:

  • سیستم مانیتورینگ خانگی
  • سیستم‌های کنترل و مانیتورینگ صنعتی
  • سیستم‌های مانیتورینگ پزشکی
  • سیستم‌های امنیتی
  • ارتباطات مورد نیاز برای خدمات عمومی

به عنوان مثال، یک سیستم مانیتورینگ می‌تواند از چندین نود سنسور بهره ببرد که در پیکربندی مش تنظیم شده‌اند. به این ترتیب می‌توان یک منطقه وسیع را تحت پوشش قرار داد.

Covr دی لینک وارد می‌شود!

دستگاه Covr دی لینک با شبکه بی‌سیم یکپارچه بی‌سیم از آخرین تکنولوژی بی‌سیم مش بهره می‌برد. این دستگاه می‌تواند مساحت 600 متر مربعی را به راحتی پوشش دهد. با استفاده از شبکه دو باند قابل ارائه توسط سه روتر سیستم Covr حداکثر سرعت 1200Mbps فراهم می‌شود. بدین وسیله تمام دستگاه‌های متصل به اینترنت از بالاترین کارایی بهره‌مند خواهند شد.

این دستگاه تنها دستگاهی در جهان است که قابلیت تعویض صفحه‌های رنگی آن وجود دارد. به راحتی می‌توانید رنگ هماهنگ با دکوراسیون منزل خود را انتخاب نمایید، دیگر لازم نیست روتر خود را در کمدها مخفی کنید، در نتیجه بهترین عملکرد بی‌سیم را خواهید داشت.

در حالی که شبکه‌های مش برای بسیاری گزینه‌ای ایده‌آل به شمار می‌روند، اما ممکن است برخی به شبکه مش نیاز نداشته باشند. این افراد کسانی هستند که در فضاهای کوچک زندگی می‌کنند (آپارتمان یک خوابه، استودیو و …). برای این افراد یک روتر تنها به‌خوبی پاسخگو خواهد بود. در این شرایط هر کدام از دیگر روترهای بی‌سیم ما به‌خوبی نیازها را برطرف خواهند کرد.

شرکت آونگ همکاری خود را با شرکت بین المللی تایوانی دی لینک آغاز کرده و نماینده رسمی محصولات دی لینک در ایران است. نماد شروع همکاری این دو مجموعه عبارت شناخته شده حوزه شبکه (connected) بوده که نشان دهنده شروع اتصالی پایدار و قابل اعتماد برای این مجموعه است. هم اکنون تمام محصولات دی لینک با گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت آونگ در سراسر کشور عرضه می شود.