راهنمای خرید هارددیسک و SSD اکسترنال

پرونده‌های کاری، عکس و فیلم‌های شخصی و کلیه اطلاعات ارزشمند شما همواره با خطر پاک شدن تصادفی، صدمه دیدن ابزار ذخیره‌سازی یا سرقت توسط هکرها روبرو هستند در نتیجه باید یک نسخه از آن‌ها را  به عنوان پشتیبان در جایی ذخیره‌سازی نمایید. اینجاست که درایوهای اکسترنال وارد صحنه می‌شوند! این درایوها هم برای تهیه نسخه پشتیبان و هم برای گسترش فضای ذخیره‌سازی کاملا مناسب هستند.

در این راهنمای خرید هارددیسک و SSD ما در مورد نحوه انتخاب یک درایو اکسترنال و همه مواردی که باید در نظر گرفته شود به شما پاسخ خواهیم داد، تا اطمینان حاصل شود که شما بهترین استفاده را از پولتان کرده‌اید.

چه ظرفیتی مناسب است؟

مسلما مهم‌ترین ویژگی برای خرید یک درایو ذخیره‌سازی اکسترنال، ظرفیت آن است! این مورد بستگی به ظرفیت اطلاعاتی دارد که قصد دارید  در آن ذخیره‌سازی نمایید. خرید یک هارد با سرعت بالا و رمزگذاری مناسب، ولی بدون فضای کافی برای نگهداری تمام فایل‌های شما، تصمیم نادرستی است!

اگر شما نیاز به دستگاهی دارید که فایل‌های کم حجم مانند اسناد، عکس‌ها و یا سایر رسانه‌ها را از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل کنید، بهترین انتخاب برای شما یک فلش درایو میان رده است. هرچند که امروزه فلش‌هایی با ظرفیت 2 ترابایت در بازار موجود هستند، اما  برای مصرف شما بسیار گران و ناکارآمد محسوب می‌شوند. شما می‌توانید به راحتی پول خود را ذخیره کرده و با یک فلش درایو ای دیتا با ظرفیت 64یا 128 گیگابایت نیاز خود را برطرف نمایید.

اما اگر قصد شما ذخیره‌سازی فایل‌ها و نگهداری طولانی مدت آنهاست، به چیزی با ظرفیت بیشتر از فلش نیاز دارید. یک حافظه یک ترابایتی، بسیاری از نیازهای شما را برطرف می‌کند. برای درک بهتر ظرفیت یک هارد یک ترابایتی، جالب است که بدانید، اگر حجم هر فایل موسیقی یا عکس را 4 مگابایت در نظر بگیریم، حدود 250 هزار قطعه عکس و یا موسیقی روی یک هارد یک ترابایتی قابل نگهداری هستند.

هارددیسک‌های ای دیتا مثل مدل HD710P

اما اگر تصمیم دارید، آرشیو فیلم‌های خود را از روی DVD به هارد اکسترنال منتقل کنید، یا اینکه می‌خواهید همیشه از داشتن فضای اضافه مطمئن باشید،  هارددیسک‌های ای دیتا مثل مدل HD710P با حافظه‌های تا 5 ترابایت پاسخ گوی نیاز شما خواهند بود.

هارددیسک یا SSD؟

ظرفیت، تنها  عامل مهم در تصمیم‌گیری نیست، حتی در مورد هارد اکسترنال! سرعت انتقال یکی از شاخص‌های بسیار مهم محسوب می‌شود. چون اگر به صورت مداوم در حال جا به جایی فایل‌های حجیم چند گیگابایتی هستید، نمی‌توانید برای انتقال آن‌ها ساعت‌ها صبر کنید!

دو عامل مهم در میزان سرعت درایو شما نقش دارند: فن‌آوری ذخیره‌سازی و درگاه ارتباطی آن.

حافظه‌های SSD معمولا ظرفیت‌های کمتری در مقایسه با هارددیسک‌ها دارند اما در حالت کلی داده‌ها را با سرعت بیشتری نسبت به هارددیسک‌ها جا به جا می‌کنند. البته به مراتب گران‌تر نیز هستند! اگر با فایل‌های ویدئویی 4K سروکار دارید ، توصیه می‌کنیم از درایوهای SSD اکسترنال مانند XPG SD700X استفاده نمایید.

درایوهای SSD اکسترنال مانند XPG SD700X

اکثر درایوها از یک رابط USB استفاده می‌کنند. اما USB دارای نسل‌های متعددی است که ویژگی‌های متفاوتی دارند.

USB 2.0 یکی از استانداردهای قدیمی است که دارای سرعت کمتری است، و بهتر است تنها برای انتقال فایل‌های کوچک از آن استفاده شود. USB 3.1 که تمامی هارددیسک‌های ای دیتا از آن پشتیبانی می‌کنند، سرعت را به صورت قابل توجهی تا 5 گیگابیت بر ثانیه افزایش می‌دهد و به طور معمول پاسخگوی نیازهای روزمره و حتی حرفه‌ای اکثر کاربران است. فراتر از آن نسل دوم USB 3.1   است که سرعت انتقال 10 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که  SSD اکسترنال SE730H ای دیتا از این درگاه پشتیبانی می‌کند و برای کاربرانی که نیازمند سرعت بسیار بالا هستند کاملا ایده‌آل است.

SSD اکسترنال SE730H

قابلیت حمل و  مقاومت در برابر ضربات

درایوهای اکسترنال از لحاظ سایز و قابلیت حمل و نقل به دو دسته تقسیم می‌شوند

  • درایو اکسترنال پرتابل (بدون آداپتور)
  • درایو  اکسترنال دسکتاپ  (با آداپتور)

اگر از هارد اکسترنال خود فقط به منظور  تهیه نسخه پشتیبان در خانه یا محل کار استفاده می‌کنید؛ قابل حمل بودن چندان حائز اهمیت نیست، و می‌توانید به هارددیسک‌های دسکتاپ به عنوان گزینه‌ای برای پشتیبان گیری دائمی فکر کنید. ای دیتا بدین منظور هارددیسک HM900 را با ظرفیت بالا (تا 6 ترابایت) عرضه کرده است.

هارد‌اکسترنال ای‌دیتا با ظرفیت بالا

اما اگر می‌خواهید درایو خود را همراه خود داشته باشید، حفظ امنیت  و راحتی در حمل و نقل از اهمیت زیادی برخوردار است.  بنابراین شما نیاز به یک هارد باریک و کم وزن دارید، که وزن آن در طول روز برای شما آزاردهنده نباشد، همچنین نیاز به کابل جداگانه برای اتصال به برق نداشته باشد.

درایوهای اکسترنال پرتابل سبک‌تر و کوچک‌تر از درایوهای اکسترنال با آداپتور هستند. برق مورد نیاز این درایوها از طریق پورت USB تامین می‌گردد و سرعت هارددیسک داخلی آن‌ها نیز معمولا 5400 دور در ثانیه است. در داخل این درایوهای اکسترنال یک هارددیسک  2.5 اینچی هارد (دیسک نوت بوک) قرار دارد. این درایو وزن و ابعاد کوچک‌تری داشته و به راحتی قابل حمل است.

اگر مقاومت هارد برای شما مهم است می‌توانید از مدل‌های مقاوم ضد ضربه و حتی ضد آب استفاده کنید. این درایوها معمولا دارای پوشش‌های چند لایه‌ای هستند که مقاومت دستگاه را در برابر ضربه، نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم می‌کنند. هارددیسک‌های مقاوم ای دیتا مانند ADATA HD725 بهترین گزینه برای شما هستند.

ای دیتا مانند ADATA HD725

اکثر حافظه‌های SSD از وزن کمتری نسبت به هارددیسک‌های هم‌رده خود برخوردار هستند علاوه بر اینSDD ها امن‌تر نیز هستند. حافظه‌های SSD برخلاف هارددیسک‌ها هیچ قسمت مکانیکی ندارند و احتمال آسیب‌پذیری آن‌ها بسیار پایین است. اگر دیسک سخت اکسترنال HDD داشته باشید و هنگام خواندن و یا نوشتن اطلاعات به آن ضربه وارد کنید به احتمال بالای 90 درصد دیسک سخت اکسترنال شما آسیب خواهد دید. بدین منظور اکثر هارددیسک‌های اکسترنال ای دیتا مثل مدل HD330 به سنسور شوک مجهز هستند. این فناوری باعث می‌شود هنگامی که هارددیسک به سیستم متصل است، از شوک و ضربه‌های ناگهانی جلوگیری شود. اگر هارددیسک دچار ضربه یا حرکتی ناگهانی شود، حسگر  شوک به طور خودکار فعال می‌شود و دیسک هارد شما را بلافاصله متوقف می‌کند  و از انتقال اطلاعات یا خواندن اطلاعات جلوگیری می‌کند .در این بازه زمانی چراغ LED هارد به حالت قرمز چشمک‌زن در می‌آید. پس از رفع شدن اثر ضربه، هارد فعالیت عادی خود را از سر می‌گیرد و چراغ آن به حالت آبی در می‌آید.

ای دیتا مثل مدل HD330

 

امنیت درایو

بعضی از درایوها دقیقا مشابه یک مخزن عمل می‌کنند. یعنی تنها اطلاعات شما را درون خود نگه می‌دارند. ولی درایوهایی نیز وجود دارند که امنیت و امکانات بیشتری مانند بازیابی راحت فایل‌ها و یا تهیه نسخه پشتیبان به صورت اتوماتیک فراهم می‌کنند.

به عنوان مثال هارددیسک‌های ای دیتا با بهر گیری از نرم افزار HDD2GO و رمزنگاری AES-256 امنیت اطلاعات شما را به بهترین شکل ممکن تضمین می‌کند. این هارددیسک‌ها به لطف سخت‌افزار داخلی رمزنگاری AES-256، از CPU کامپیوتر استفاده ننموده و سرعت پردازش آن را کاهش نمی‌دهد.

ای دیتا به عنوان یکی از شرکت پیش رو در ارائه راهکارهای ذخیره‌سازی، محصولات متنوعی را متناسب با نیاز کاربران عرضه نموده است. شرکت آونگ به عنوان نماینده انحصاری ای دیتا در ایران، علاوه بر ارائه سه سال گارانتی تعویض برای این محصولات، یک سال خدمات ریکاوری رایگان نیز برای کلیه هارددیسک‌های ای دیتا ارائه می‌کند. در نتیجه همواره خیالتان از بابت امنیت اطلاعات ارزشمندتان آسوده خواهد بود.