معرفی استاندارد بی‌سیم ax

آموزش تغییر DNS برای افزایش سرعت اینترنت

چند سالی می‌شود که استاندارد بی‌سیم 802.11ac  وارد بازار شده و توانسته سرعت دستگاه‌های بی‌سیم را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. روی این استاندارد فناوری‌ها و تکنیک‌های زیادی پیاده‌سازی شده تا سرعت، کیفیت، امنیت و کارایی بی‌سیم بهتر شود. محصولات بی‌سیم جدید از فرکانس و پهنای‌باند بهتری سود می‌برند؛ برخی محدودیت‌های استاندارد 802.11n  را ندارند؛ پوشش‌دهی آن‌ها بیشتر شده و استفاده از فناوری‌هایی مانند مش وای‌فای را امکان‌پذیر کردند.

اما استاندارد 802.11ac نیز نتوانسته رؤیاهای کاربران و شرکت‌ها را برآورده کند. استاندارد جدید و آینده نزدیک بی‌سیم نمی‌خواهد دگرگونی بزرگی در محصولات شبکه ایجاد کند و مثلا روی یک فرکانس جدید کار کند(مانند 802.11ad) یا نیاز به تغییر تمامی سطوح فناوری داشته باشد. استاندارد 802.11ax می‌خواهد سرعت و پهنای باند بیشتری فراهم کند و مدیریت بهتری روی شبکه بی‌سیم و دستگاه‌های متصل به وای فای اعمال کند. فناوری 5G درراه است؛ اینترنت اشیا رشد روزافزونی دارد و تا چند سال آینده چندین میلیارد دستگاه به اینترنت و شبکه‌ها متصل می‌شوند؛ باندهای فرکانسی گذشته در حال اشباع شدن هستند و مشکلاتی مانند تداخل و ازدحام منتظر شبکه های بی‌سیم است.

ولی خوشبختانه استاندارد بعدی محصولات وای فای به نام استاندارد بی‌سیم ax به تصویب رسیده است و تراشه‌های آن در سال ۲۰۱۷ رونمایی شدند تا اولین محصولات مبتنی بر آن در سال ۲۰۱۸ وارد بازار شوند. البته واضح است که برای بهره‌مندی از مزایای این استاندارد لازم است که دستگاه گیرنده (Client) و دیگر دستگاه‌های تحت شبکه، ازلحاظ سخت‌افزاری منطبق بر این استاندارد باشند.

بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزار، نوید آن را داده‌اند که به‌زودی محصولاتی منطبق بر استاندارد بی‌سیم ax به بازار عرضه خواهند کرد. آن‌ها همچنین دستگاه‌های 802.11ax را با استاندارد FCC که حاوی اطلاعات فنی بیشتری در مورد آن‌هاست، ثبت کرده‌اند.

امروزه بعضی از روترها و اکسس پوینت‌هایی که می‌شناسیم از عبارت AX6000 یا AX11000 به‌عنوان بخشی از نام خود استفاده کرده‌اند و یا در اطلاعات فنی خود آورده‌اند. این اعداد نمایانگر مجموع کل داده‌هایی است که دستگاه در تمام باندها ارسال می‌کند. در استاندارد 802.11ax حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در باند 2.4GHz به 1148 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. در باند 5GHz این نرخ می‌تواند تا حداکثر 4804 مگابیت بر ثانیه افزایش یابد.

یک روتر یا اکسس پوینت AX6000 دارای یک باند 2.4GHz و یک باند 5GHz است. AX11000 بدان معناست که دستگاه دارای سه باند است، یک باند 2.4GHz و دوباند 5GHz.

محصولات ASUS

محصولات ASUS

در تاریخ 4 ژوئن، شرکت ایسوس اعلام کرد که در سه‌ماهه سوم سال 2018، سه محصول سازگار با 802.11ax به بازار عرضه خواهد کرد.

Rapture GT-AX11000 که با هشت آنتن احاطه‌شده است، نمادی از قدرت و عملکرد فوق‌العاده است. ASUS ادعا کرد این روتر اولین مدل سه باند 802.11ax در جهان است. این مدل از یک پردازنده 4 هسته‌ای 1.8 گیگاهرتزی Broadcom، یک گیگابیت حافظه رم و 256 مگابیت حافظه فلش بهره می‌برد. همچنین چهار پورت شبکه و دو پورت USB 3.1 نیز در این دستگاه تعبیه‌ شده است.

همچنین ایسوس از یک روتر دوباند با استاندارد 802.11ax نیز رونمایی کرده است؛ مدل RT-AX88U از پردازنده‌ای با همان مشخصات بهره می‌برد، پورت WAN این دستگاه دارای سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه است و نکته قابل‌توجه آنکه این دستگاه دارای هشت پورت شبکه است. این روتر مانند Rapture GT-AX11000، دارای دو پورتUSB 3.1 است.

سومین محصول 802.11ax شرکت ایسوس یکی از محصولات خانواده مش است. AiMesh AX6100 WiFi به‌عنوان یک جفت دستگاه به فروش می‌رسد. هر دستگاه در سه باند فعالیت می‌کند که هرکدام از استانداردهای مختلف بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند: یکی از باندهای 5 گیگاهرتزی از استاندارد بی‌سیم ax پشتیبانی می‌کند، دومین باند با استاندارد 802.11ac و حداکثر سرعت 866 مگابیت بر ثانیه فعالیت می‌کند. آخرین و سومین باند، باند 2.4 گیگاهرتزی با استاندارد 802.11n است که قادر به انتقال اطلاعات با حداکثر سرعت 400 مگابیت بر ثانیه است.

محصولات D-Link

محصولات D-Link

دی-لینک محصولات مجهز به استاندارد بی‌سیم ax خود را در تاریخ 8 ژانویه 2018 به بازار معرفی کرد. در ویدیو اولیه معرفی محصول، AX11000 Ultra روتر سه باند 802.11ax، به نظر می‌رسد دی‌لینک محصولی برای شبکه‌های فوق‌العاده معرفی کرده است. مانند روتر سه باند ایسوس، این روتر نیز دارای هشت آنتن و طراحی زاویه‌دار است. مشخصات پردازنده و میزان رم این دستگاه هنوز اعلام رسمی نشده است. آنچه مشخص است اینکه این محصول دارای یک پورت WAN با سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه، 4 پورت شبکه و یک درگاه USB 3.0 است.

روتر دوباند AX6000 Ultra Wi-Fi دارای رابط‌های کاربری مشابه با مدل سه باند است. جزییات بیشتر منتشرشده در FCC نشان‌دهنده آن است که این دستگاه دارای پردازنده 4 هسته‌ای Broadcom،حافظه رم 512 مگابیت و 256 مگابیت حافظه فلش است. بنا بر گفته شرکت دی‌لینک این محصولات در نیمه دوم سال جاری در دسترس خواهد بود.