وب سایت زومجی: بررسی کیبورد گیمینگ مکانیکال ADATA XPG Infarex K20

کیبورد مخصوص بازی XPG Infarex K20

وب سایت زومجی: با بررسی کیبورد گیمینگ XPG Infarex K20، جدیدترین محصول برند XPG که زیر مجموعه‌ای از برند نام آشنای ADATA است، همراه زومجی باشید.

کمپانی نام‌آشنای ADATA جدیدا با راه‌اندازی زیر برند جدیدی به نام Xtreme Performance Gear که به اختصار XPG نامیده می‌شود، دست به ساخت و عرضه تجهیزات مخصوص گیمرها کرده است. یکی از محصولات XPG، صفحه کلید مکانیکال Infarex K20 نام دارد. این صفحه کلید، از لحاظ قیمتی در رده صفحه کلیدهای مکانیکی اقتصادی قرار می‌گیرد اما دارای ویژگی‌هایی است که اکثرا در کیبوردهای رده بالای گیمینگ دیگر شرکت‌های مطرح دیده می‌شود.

Infarex K20، دارای ویژگی‌های زیادی است که می‌تواند برای گیمرهای پی‌سی جذاب باشد. اما آیا XPG توانسته با این کیبورد، در بازار بسیار رقابتی صفحه کلیدهای مکانیکی به رقابت بپردازد و نظر گیمرهای حرفه‌ای را به خود جلب کند؟ با بررسی صفحه کلید مکانیکی مخصوص بازی Infarex K20 همراه زومجی باشید.

صفحه کلید XPG Infarex K20 توسط شرکت آونگ در اختیار زومجی قرار گرفته است. این صفحه کلید با گارانتی آونگ در بازار موجود است.

مشخصات اصلی کیبورد گیمینگ XPG Infarex K20

  • کلیدهای تمام مکانیکی Kailh
  • نور پس زمینه رنگی با قابلیت انتخاب از بین ۱۱ حالت مختلف
  • دکمه‌های اختصاصی برای کنترل محتوای چند رسانه‌ای
  • ۱۰۴ کلید
  • عمر متوسط «بیش از ۵۰ میلیون ضربه» برای هر کلید
  • نوع رابط: USB تایپ A
  • روکش با کیفیت پارچه‌ای سیم به همراه روکش طلای USB
  • نیروی اعمال (Actuation Force) برابر با ۵۰ g

اولین و شاید مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام باز کردن جعبه این کیبورد به چشم شما می‌خورد، کیفیت ساخت بسیار بالای آن است. برای یک صفحه کلیدی که صفت «اقتصادی» را یدک می‌کشد، این کیبورد از کیفیت ساخت فوق‌العاده بالایی بهره می‌برد. بدنه مقاوم با شاسی فلزی و کلیدهایی که با فاصله مناسب از همدیگر قرار گرفته‌اند به همراه یک کابل USB از نوع A که دارای روکش پارچه‌ای بسیار با کیفیتی است و روکش طلای روی درگاه USB، از نکاتی هستند که در همان ابتدای باز کردن جعبه کیبورد، نظر شما را به خود جلب می‌کنند. کمتر صفحه کلیدی مکانیکی در بودجه اقتصادی با چنین کیفیت ساختی وجود دارد و بیشتر کیبوردی با این کیفیت ساخت اگر توسط برندهای دیگری ساخته می‌شد، قطعا قیمت بالاتری را به خود اختصاص می‌داد.

کیبورد گیمینگ

لوگوی XPG در سمت راست و بالای نام‌پد کیبورد قرار گرفته است و سه LED آبی در زیر این لوگو قرار گرفته‌اند که وضعیت کپس‌لاک و دکمه‌های نام‌پد را نشان می‌دهند. در صفحه کلیدهای معمولی، عادت کرده‌ایم که دو کلید ویندوز را در دو طرف کلید اسپیس ببینیم اما وضعیت درباره کیبورد K20 کمی فرق می‌کند. به دلیل داشتن کلیدهای کنترل محتوای چند رسانه‌ای، XPG مجبور شده است که همانند کیبوردهای لپ‌تاپ، یک دکمه فانکشن را به جای دکمه ویندوز سمت راست در K20 قرار دهد که با نگه داشتن آن و فشردن کلیدهای F1 تا F7، می‌توانید کنترل‌هایی از قبیل کم و زیاد کردن صدا و رد کردن ترک‌های موسیقی را انجام دهید. همچنین یک دکمه آپشنز در سمت راست دکمه فانکشن قرار گرفته است که به صورت پیش‌فرض کار کلیک راست ماوس را انجام می‌دهد.

علاوه بر تمام دکمه‌هایی که در بالا ذکر شد، سه دکمه اختصاصی در انتهای کلیدهای F قرار گرفته‌اند که به صورت خاص برای کنترل نور پس زمینه این صفحه کلید به کار می‌روند. کلید وسط برای انتخاب نوردهی از بین ۱۱ حالت پیش‌فرض قرار گرفته شده است و کلیدهای چپی و راستی آن، برای تعیین روشنایی نوردهی از ۱۰ سطح روی صفحه کلید تعبیه شده است. به طور کلی، به غیر از بعضی موارد سلیقه ای، K20 مشکل خاصی از لحاظ طراحی ندارد و کاملا شمایل یک صفحه کلید بسیار خوش‌ساخت و زیبا را دارا است.

کیبورد گیمینگ

اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش یک صفحه کلید مکانیکال، کلیدهای آن است. XPG در صفحه کلید K20 از کلیدهای مکانیکال آبی Kailh استفاده کرده است. اگر از کسانی باشید که به کیبوردهای مکانیکی علاقه دارید، به احتمال بسیار زیاد نام کارخانه Cherry را شنیده‌اید. کارخانه‌ای که مدت‌هاست به تولید کلیدهای مختلف مکانیکی برای صفحه کلیدها مشغول است و عادت کرده‌ایم که در اکثر کیبوردهای مکانیکی برندهای دیگر، یکی از انواع قرمز، آبی، قهوه‌ای و دیگر مدل‌های چری را ببینیم. اما XPG تصمیم گرفته است که از کلیدهای آبی Kailh در K20 استفاده کند. این کلیدها، عملکرد تقریبا مشابهی با کلیدهای آبی چری دارند اما بزرگ‌ترین مشکل آن،‌ صدای آنها بود. درست است که کیبوردهای مکانیکی به صدای زیاد معروف هستند اما K20 کمی بیشتر از کیبوردهای مکانیکی مشابه هنگام فشردن کلید صدا تولید می‌کند و اگر قصد داشته باشید از این صفحه کلید در مکان‌های عمومی مانند گیم‌نت یا سر کار استفاده کنید، ممکن است صدای آن برای اطرافیانتان کمی مشکل ایجاد کند. به غیر از این نکته بسیار کوچک، عملکرد کلیدها، بسیار خوب هستند و طبق اعلام XPG،‌ هر کدام از کلیدها عمری بیش از ۵۰ میلیون بار فشرده شدن دارند.

در انتها باید گفت که کیبورد گیمینگ مکانیکی XPG Infarex K20، یک صفحه کلید بسیار خوب با قیمتی نسبتا اقتصادی، برای کسانی مناسب است که نیاز به یک کیبورد مکانیکی دارند اما قصد ندارند که پول بسیار زیادی خرج کنند. کیفیت ساخت فوق‌العاده، کلیدهای مکانیکی با کیفیت و عملکرد بیشتر از حد انتظار، این صفحه کلید را به یک انتخاب خوب برای کسانی تبدیل کرده است که می‌خواهند صفحه کلیدی مکانیکی تهیه کنند.