چه نوعی از فضای ذخیره سازی نیازهای شما را برآورده می‌کند؟

HDD، SSD و یا هارد درایوهیبریدی؟

  1. محدودیت بودجه ندارید، نیاز به فضای ذخیره سازی کمی دارید و سرعت نیز اهمیت زیادی برای شما دارد
    اگر به فضای ذخیره سازی قابل توجهی نیاز ندارید و میزان هزینه نیز برای شما مهم نیست، SSD راه حل مناسب برای شماست.مطلبی که همواره بر روی آن تاکید شده و می‌شود این است که بهترین بروزرسانی برای افزایش سرعت یک کامپیوتر استفاده کردن از SSD است. اگرچه SSDها گران قیمت هستند و برای یک درایو 256GB باید هزینه ای معادل 1 دلار برای هر گیگابایت پرداخت کنید ولی با این وجود این یک سرمایه گذاری به صرفه ای برای شما خواهد بود.

2. محدودیت بودجه ندارید، نیاز به فضای ذخیره سازی بالایی دارید و سرعت نیز اهمیت زیادی دارد

اگر به فضای ذخیره سازی بالایی نیاز دارید، بودجه زیادی در اختیار دارید و سرعت نیز فاکتور مهمی برای شماست، می‌توانید از ترکیب یک SSD و یک هارد درایو استفاده کنید. این روش برای کاربران کامپیوترهای رومیزی راه حل نسبتا ساده تری است، چون این کاربران می‌‌توانند از یک SSD برای نگهداری برنامه ها و فایل های سیستمی استفاده کنند و یک هارد با ظرفیت بالا را به فایل های دیگر اختصاص دهند. از آنجایی که فایل های سیستمی فضای چندانی را اشغال نمی‌‌کنند در کنار یک هارد فضای ذخیره سازی کافی حتی یک SSD با ظرفیت پایین نیز پاسخگوی کار شما خواهد بود.

این در حالی است که کاربران لپ تاپ ها کار سخت تری را پیش رو دارند. زیرا لپ تاپ ها تنها یک درگاه برای نصب هارد درایو دارند ولی اگر درایو نوری (CD/DVD-ROM) کاربرد چندانی برای شما ندارد روش هایی برای نصب SSD به جای آن وجود دارد. کاربران لپ تاپ ها برای استفاده همزمان هارد و SSD باید درایو نوری خود را فدای آن کنند. ولی اگر درایو نوری اهمیت زیادی برای شما دارد می‌‌توانید یک SSD را برای برنامه ها و فایل های سیستمی جایگزین هارد خود کنید و از یک هارد اکسترنال برای نگهداری فایل های دیگر استفاده کنید. برای مثال استفاده از یک SSD با ظرفیت 256GB برای نگهداری فایل هایی که کاربرد روزمره دارند و یک هارد با حداقل ظرفیت 500GB می‌تواند ترکیب خوبی باشد. البته یک SSD با ظرفیت 256GB بیشتر از حد مورد نیاز برای برنامه ها، فایل های سیستمی و برخی فایل های پرکاربرد خواهد بود.

3. اگر بودجه شما محدود است، نیاز به فضای ذخیره سازی بالایی دارید و سرعت بالا اهمیت زیادی برای شما ندارد.

اگر نیاز به فضای ذخیره سازی بالایی دارید و پول زیادی برای هزینه کردن در این زمینه ندارید، ساده‌ترین راه برای شما استفاده از یک هارد درایو است. HDDها هنوز ارزانترین گزینه موجود هستند و شما می‌توانید صرفه جویی خوبی در این زمینه داشته باشید. اگر توانایی مالی کافی را برای خرید دارید با صرف هزینه بیشتر سعی کنید درایوی با سرعت 7200RPM و کش بالا خریداری کنید. این ویژگی‌ها سرعت نسبتا بالا با هزینه نه چندان زیادی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

4. اگر بودجه شما محدود است، نیاز به فضای ذخیره سازی بالایی دارید و سرعت بالا نیز مدنظر شماست

اگر شما دنبال بهترین گزینه ممکن در تمام دنیا هستید هیچگاه به آن نخواهید رسید. ولی گزینه ای وجود دارد که به این شرایط نزدیک است و آن هارد درایو هیبریدی است. ساختار این هاردها به این شکل است که یک SSD با ظرفیت پایین (در اکثر موارد حدود 8GB) فقط برای ذخیره سازی اطلاعات نرم افزارهای پرکاربرد در کش و یک هارد درایو استاندارد با ظرفیت بالا برای ذخیره سازی واقعی اطلاعات در داخل آن وجود دارد. این هاردها قیمت نسبتا بالایی در مقایسه با هاردهای معمولی دارند ولی نسبت به SSDها بسیار ارزانتر هستند ولی در مقابل فضایی که در یک SSD در اختیار شما قرار دارد بسیار بیشتر است. اصولا اگر شما به فضای زیادی برای ذخیره سازی فایل های خود نیاز دارید و قصد افزایش سرعت با بودجه محدود را نیز دارید، یک هارد هیبرید تنها راه پیش روی شماست. ولی باید در نظر داشته باشید که این نوع هارد امکانات یک SSD را در اختیار شما قرار نمی‌دهد و در اکثر اوقات عملکرد آن مانند یک هارد معمولی است چون ماهیت اصلی آن اینچنین است. بنابراین تا زمانی که انتظارات شما از این هارد معقولانه باشد از عملکرد آن راضی خواهید بود.

البته از آنجایی که این یک تکنولوژی جدید است تعداد کمی از این نوع هاردها در بازار موجود می‌باشد. هم اکنون قیمت یک هارد درایو هیبریدی 750GB در بازار حدود 170 دلار است که 70 دلار آن مربوط به اس اس دی 8 گیگابایتی موجود در آن است ولی اگر شما تنها یک درگاه برای نصب هارد درایو داشته باشید و به فضای ذخیره سازی SSD نیز نیاز داشته باشید باید این هزینه را بپردازید.