بررسی کارت‌های گرافیک با سیستم خنک کننده مایع AIO

از منظر طراحی و ساخت، خنک کردن کارت‌های گرافیک رده بالا یک مسئله چالش‌برانگیز است؛ زیرا انرژی حرارتی زیاد تولید شده باید در یک فضای کوچک کنترل شود، که البته این مسئله در صورت حل شدن، چالش‌های بیشتری مانند صدای زیاد فن و غیره را ایجاد می‌کند.

در مورد کارت‌های گرافیک و GPU های MSI، می‌توانید از سیستم خنک کننده هوایی یا مایع استفاده کنید که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

در این مقاله، به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا خنک‌کننده مایع می‌تواند یک گزینه عالی برای کارت‌های گرافیکی سطح بالا مانند کارت گرافیک MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G باشد.

آیا این سیستم خنک کننده انتخاب مناسبی برای گیمرها و کاربران حرفه‌ای است که خواهان بهترین‌ها هستند؟ در ادامه پاسخ این سؤالات را خواهیم داد.

چرا خنک‌کننده مایع AIO؟

خنک‌کننده مایع چندین مزیت دارد. چهار مزیت کلیدی در استفاده از خنک‌کننده مایع حلقه بسته RTX 4090 وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • عملکرد پایدار
  • کاهش نویز
  • سهولت استفاده
  • رسانش حرارتی بالا

خنک‌کننده مایع حلقه بسته RTX 4090

در ادامه هر کدام از این موارد را بیشتر شرح می‌دهیم:

عملکرد پایدار

خنک‌کننده مایع به بهبود حداکثری عملکرد GPU برای مدت طولانی‌تر کمک می‌کند و همین مسئله، آن را به گزینه انتخابی بسیاری از کاربران حرفه‌ای تبدیل کرده است.

پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA دارای الگوریتم‌های تقویت هوشمند هستند که دما را کنترل کرده و هر زمان که هد حرارتی کافی در دسترس باشد، کلاک هسته را تقویت می‌کنند.

یک سیستم خنک‌سازی که از بالا روی هد پردازنده گرافیکی نصب شده است، امکان حفظ کلاک‌های دارای مقدار پیک بیشتر را برای مدت طولانی‌تر به کارت گرافیک می‌دهد.

عملکرد پایدار در GPU

برای اطمینان از اینکه کارت گرافیک MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G می‌تواند حتی تحت اورکلاک‌های سنگین هم پایداری خود را از دست نمی‌دهد، به یک سیستم خنک‌کننده هیبریدی مایع روی آورده‌ایم.

در واقع، MSI قبلاً رکوردهای سرعت کلاک را بارها در تست‌های مختلف شکسته است!

کاهش سطح نویز

به واسطه طراحی ترکیبی سیستم خنک‌کننده MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G، انتقال سریع گرما در این سیستم باعث شده است که نویز فن حتی تحت بارهای سنگین نیز کاهش یابد.

این کارت گرافیک دارای یک فن TORX FAN 5.0، یک پمپ با مصرف پایین و یک صفحه تماس مسی برای خنک‌کننده مایع است. در نهایت این پمپ به یک رادیاتور مجهز به دو فن MEG Silent Gale P12 برای خنک کردن بهتر و در عین حال بی‌صدا متصل می‌شود.

کاهش نویز فن خنک‌کننده

دمای پایین‌تر

اگرچه کارت‌های گرافیکی MSI RTX 4090 با سیستم خنک‌کننده هوایی (غیر‌ آبی)، در بین گیمرهای سراسر جهان محبوب هستند، اما در مقایسه با کارت‌های دارای سیستم خنک‌سازی مایع، تحت شرایط پرفشار در دمای بالاتری کار می‌کنند.

دلیل این مسئله این است که کارت‌های گرافیک خنک شونده با هوا نمی‌توانند گرمای خود را به سرعت کارت‌های خنک شونده با مایع آزاد کنند. اگر به دنبال یک گرافیک RTX 4090 درجه یک هستید که خنک‌تر و بی‌صدا‌تر کار کند، MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G گزینه پیشنهادی ما است.

نصب، راه‌اندازی و نگهداری ساده‌تر و سریع‌تر

تاکنون استفاده از سیستم‌های خنک کننده آبی از نظر نصب و راه‌اندازی، زمان‌بر بودند. در عین حال که سیستم‌های خنک‌سازی آب مزایای خود را دارند، مونتاژ آن‌ها ممکن است پیچیده باشد، مخصوصاً برای کاربران تازه‌کار!

اما سیستم خنک‌کننده مایع حلقه بسته All-in-One یا به طور مخفف AIO، به کاربران این امکان را می‌دهد که از مزایای این سیستم بدون مشکلات فوق لذت ببرند!

یک راهنمای نصب گام به گام برای MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G ارائه شده است که به کاربر روند نصب و راه‌اندازی سیستم خنک‌سازی مبتنی بر آب AIO را آموزش می‌دهد.

مراحل نصب بسیار آسان است:

اول قسمت رادیاتور کارت گرافیک را با دقت در مقابل محل قرارگیری‌اش در کیس کامپیوتر قرار دهید تا بتوانید کارت گرافیک را بدون مشکل نصب کنید.

کارت گرافیک SUPRIM LIQUID X را همان‌طور که در تصویر زیر نشان داده شده است در اسلات PCIe اصلی نصب کرده و قفل آن را محکم کنید (معمولاً نزدیک‌ترین اسلات به CPU است). هنگامی که قفل پلاستیکی انتهای شکاف مادربرد کارت گرافیک را در جای خود محکم می‌کنید، صدای کلیک می‌شنوید.

در مرحله بعد، از پیچ‌های کیس برای قفل کردن براکت نگه‌دارنده فلزی کارت گرافیک در پشت کیس استفاده کنید.

سپس رادیاتور را نصب نمایید. سوراخ‌های بدنه کیس و داخل رادیاتور را به کمک پیچ‌های بلند، به هم ببندید.

نصب کارت گرافیک و سیستم خنک‌کننده رادیاتور

فن‌ها باید در جهت خروجی قرار گیرند، یعنی هوا را از داخل رادیاتور به بیرون از کیس منتقل کنند. برای اینکه جهت درست را تشخیص دهید، باید فن رادیاتور خود را طوری نصب کنید که قسمت مشبک آن رو به رادیاتور باشد، مانند شکل زیر:

جهت صحیح نصب فن رادیاتور

به همین راحتی! سیستم خنک‌سازی مایع RTX 4090 نصب شده و آماده کار است.
نصب کارت گرافیک‌های با سیستم خنک کننده مایع ممکن است بسته به اندازه کیس کامپیوتر، متفاوت باشد. برای برقراری بهتر جریان هوا، توصیه می‌کنیم هنگام قرار دادن رادیاتور به دفترچه راهنمای کیس کامپیوتر خود مراجعه کنید.

مشخصات کیس کامپیوتر برای نصب کارت گرافیک

توصیه نهایی!

MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G برای کسانی طراحی شده است که به دنبال بهترین‌ها هستند. همان‌طور که گفته شد، بسیاری از کاربران طرفدار سیستم‌های خنک‌کننده مبتنی بر آب نیستند و کارت‌های گرافیک سنتی خنک شونده با هوا را ترجیح می‌دهید و این قابل‌درک است!

البته شرکت MSI مجموعه‌ای از محصولات سری RTX 40 با سیستم خنک‌سازی هوا را نیز تولید می‌کند که عملکردی باورنکردنی از خود نشان داده‌اند.

انواع سیستم خنک‌سازی کارت گرافیک

شرکت MSI، مجموعه کاملی از کارت‌های گرافیک MSI RTX 40 Series، از جمله مدل SUPRIM با سیستم خنک‌سازی هوا را ارائه کرده است. همچنین مدل‌های RTX 4090 VENTUS و GAMING TRIO نیز در دسترس خریداران هستند.