6 نکته ضروری قبل از خرید پاور ماینینگ

یکی از اولین سوالاتی که در زمان راه‌اندازی یک ریگ ماینینگ GPU پرسیده می‌شود این است که بهترین پاور مخصوص ریگ ماینینگ چیست؟

احتمالا شما هم به دنبال خرید پاور ماینینگ با بالاترین کارایی، کیفیت مناسب و قیمت ارزان هستید و می‌خواهید ریگ ماینینگ خود را با بهترین پاور راه‌اندازی کنید.

در ادامه پس از آشنایی با انواع پاور ماینر، نکات ضروری که هنگام خرید پاور ماینینگ باید بدانید را معرفی می‌کنیم. بنابراین اگر قصد خرید پاور ماینینگ را دارید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پاور ماینینگ چیست؟

قبل از اینکه نکاتی درباره خرید پاور ماینینگ بیان کنیم باید با مفهوم پاور ماینینگ بیشتر آشنا شویم.

پاور مخصوص ماینینگ یک منبع تغذیه است که به طور خاص برای ماینرهای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده است.

این نوع پاور ویژگی‌هایی مانند ولتاژ پایدار، قابلیت تنظیم شدت جریان و استانداردهای حفاظت از دستگاه‌های ماینینگ در برابر شوک‌های الکتریکی را دارد.

ماینرهایی که به توان بالا و پایدار نیاز دارند باید حتما از پاور مخصوص ماینینگ استفاده کنند تا به قطعات آنها آسیبی وارد نشود.

پاور مخصوص ریگ ماینینگ

پاورهای مخصوص ریگ ماینینگ ظرفیت و توان مختلفی دارند که با توجه به ظرفیت استخراج، می‌توان هر کدام از آنها را انتخاب کرد.

به عنوان مثال برای ماینرهایی که از چندین کارت گرافیک استفاده می‌کنند، به منبع تغذیه با توان بالا و چندین خروجی نیاز است.

پاور مناسب ریگ ماینینگ از نظر اندازه و ظرفیت هم انواع گوناگونی دارند. برخی از آنها بسیار کوچک هستند و به راحتی در محیط‌های کوچک جای می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر بسیار بزرگ طراحی شده‌اند.

همچنین، بعضی از پاورهای مخصوص ماینینگ دارای خنثی‌سازی صوتی هستند تا نویز یا سر و صدای کمتری تولید کنند.

انواع پاور ماینر

پاورهای مخصوص ماینینگ با توجه به نوع کاربری و امکاناتی که دارند به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که عبارت است از:

1. پاور ماینرهای انت ماینر (Antminer)

پاورهای آنت ماینر به طور خاص برای ماینرهای تولید شده توسط شرکت Bitmain ساخته شده‌اند. در واقع اگر ماینر شما از این برند باشد باید پاور مخصوص آنت ماینر خریداری کنید.

این پاورها دارای ولتاژ و توان مورد نیاز برای ماینرهای شرکت Bitmain هستند.

2. پاور ماینرهای سروری

نوع دیگری از پاور ماینینگ، پاورهای سروری است. این نوع پاورها برای استفاده در سرورهای و سیستم‌های شبکه‌ای بزرگ ساخته شده‌اند.

در واقع فلسفه وجودی این پاورها برای استفاده در سرورهای بزرگ بوده اما به دلیل ولتاژ و قدرت بسیاری بالایی که دارند، از آنها به عنوان پاور ماینینگ هم استفاده می‌شود.

3. پاور مخصوص ماینینگ

مهم‌ترین نوع پاورها که برای ماینینگ طراحی شده‌اند در این دسته قرار دارند.

این نوع پاورها به طور خاص برای ریگ ماینینگ‌ها ساخته شده‌اند و تمام نیازهای چنین مجموعه‌هایی را برطرف می‌کنند.

پاورهای مخصوص مانینگ دارای سیستم ولتاژ پایدار هستند تا در صورت بروز نوسانات الکتریکی آسیبی به قطعات سخت‌افزاری ماینر وارد نشود.

4. پاورهای سفارشی (Custom)

آخرین مدل از پاورهای مخصوص ماینینگ، پاورهای سفارشی هستند. این نوع پاورها با توجه به نیاز کاربران ساخته می‌شوند.

به بیان ساده‌تر، بسیاری از تولیدکنندگان پاور این قابلیت را دارند تا با توجه به ماینر کاربران، منبع تغذیه مخصوص آنها را تولید کنند.

نکات ضروری هنگام خرید پاور مناسب ماینینگ

حالا که با مفهوم پاور ماینینگ و انواع آن آشنا شدید، نوبت به ارائه راهنمای خرید پاور ماینینگ می‌رسد.

بهترین پاور برای ماینینگ

در زیر برخی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از خرید پاور ماینینگ باید بدانید را بررسی کرده‌ایم:

1. به وات مصرفی ماینر توجه کنید

یکی از اولین کارهایی که قبل از خرید پاور ماینینگ باید انجام دهید این است که مقدار کل وات مصرفی مجموعه ماینینگ خود را محاسبه کنید.

وات مصرفی به مقدار توان مصرفی دستگاه ماینینگ گفته می‌شود. هرچه یک ماینر توان بیشتری داشته باشد، وات مصرفی آن هم بیشتر است.

برای محاسبه وات مصرفی سیستم ماینینگ باید وات مصرفی تمام اجزای ماینینگ خود را روی کاغذ نوشته و با هم جمع بزنید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که این عدد حداکثر میزان ولتاژی‌ست که سیستم شما نیاز دارد. به بیان ساده‌تر به این عدد نهایی، میزان بار نظری گفته می‌شود که به دلیل اتلاف انرژی و البته غیرفعال بودن بخش‌هایی از سیستم ماینینگ، هرگز به چنین مقدار ولتاژی نیاز نخواهید داشت.

اما به طور کلی بهتر است پاوری خریداری کنید که از حداکثر ولتاژ مصرفی مورد نیاز ماینر شما، توان بیشتری داشته باشد.

به عنوان مثال اگر از 5 کارت گرافیک با مجموع توان 700 وات استفاده می‌کنید و سایر تجهیزات هم جمعا 100 وات مصرف دارند، جمع وات مصرفی شما می‌شود 800 وات.

بنابراین بهتر است از یک پاور با توان مصرفی 1000 وات استفاده کنید تا در شرایط خاص پاور شما با مشکل مواجه نشود.

بیشتر بخوانید : محاسبه پاور مناسب برای کامپیوتر ؛ پاور چند وات بخریم؟

2. به تعداد کانکتورهای پاور دقت کنید

وقتی یک ریگ ماینینگ GPU می‌سازید باید به این نکته توجه داشته باشید که تعداد کانکتورها و کابل‌ها چه میزان است.

به طور معمول در اکثر پاورهای ماینینگ کانکتورهای ساتا و مولکس به تعداد مورد نیاز وجود دارد و می‌توانید از این کانکتورها برای اتصال قطعات مختلف استفاده کنید.

اما باید به تعداد کانکتورهای مخصوص مادربرد و کارت گرافیک توجه بیشتری داشته باشید. کانکتور برق مورد نیاز برای مادربرد اکثرا از نوع 20+4 پین است تا انرژی بیشتری به مادربرد انتقال دهد.

کانکتورهای کارت گرافیک هم که اصطلاحا به آنها PCIe گفته می‌شود جزو مهم‌ترین بخش‌های پاور ماینینگ است که باید به آن توجه داشته باشید.

3. به رتبه‌بندی بازدهی پاور توجه کنید

رتبه‌بندی بازدهی پاور یکی دیگر از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید پاور ماینینگ است. سیستم رتبه‌بندی بازدهی پاورها با اصطلاحات مختلفی مشخص می‌شود.

به عنوان مثال پاورهای با رتبه‌بندی Plus 80 پایین‌ترین میزان بازدهی را دارند اما پاورهای با رتبه بازدهی Plus 80 Platinum یا Plus 80 Titanium بیشترین بازدهی را برای سیستم به همراه دارند.

بیشتر بخوانید : تفاوت انواع پاور کامپیوتر ؛ Bronze ،Silver ،Gold و Platinum

تمام پاورهای ماینینگ بخشی از برق دریافتی را به صورت گرما هدر می‌دهند و این موضوع روی مصرف برق و هزینه‌ها تاثیر زیادی دارد.

از آنجا که ماینرها به صورت 24 ساعته کار می‌کنند و تولید گرما و هدر دادن انرژی هزینه‌های زیادی برای کاربران دارد، قطعا خرید یک پاور با رتبه‌بندی بازدهی بالاتر، به‌صرفه‌تر است.

این نوع پاورها ممکن است قیمت بالایی داشته باشند اما در بلند مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه برق مصرفی ماینر شما می‌شوند.

پاور سرور ماینینگ

4. پاور ماژولار تهیه کنید

پاورهای ماینینگ از نظر شکل کانکتورها و کابل‌ها به سه دسته ماژولار، نیمه ماژولار و غیر ماژولار تقسیم می‌شوند.

برای کاربرانی که می‌خواهند یک ریگ ماینینگ GPU داشته باشند، بهترین انتخاب پاورهای ماژولار است.

پاورهای ماژولار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی می‌توان با اتصال قطعات مختلف به کانکتورهای آنها، برق‌رسانی را انجام داد.

در واقع این نوع پاورها به کابل اضافی برای اتصال قطعات نیاز ندارد. برخلاف پاورهای غیر ماژولار که تعداد زیادی کابل همیشه به کانکتورهای پاور متصل است، در پاورهای ماژولار کمترین تعداد کابل را مشاهده می‌کنید.

بنابراین می‌توانید کابل‌های پاور ماژولار را فقط زمانی که به آن نیاز دارید به کانکتور متصل کرده و استفاده کنید. در غیر اینصورت به راحتی می‌توانید کابل‌های اضافی را جدا کرده و در مکان دیگری نگه دارید تا اطراف پاور خلوت باشد.

5. برندهای معتبر پاور ماینینگ را بشناسید

انتخاب برند معتبر برای خرید پاور ماینینگ آخرین کاری‌ست که باید انجام دهید. برای انتخاب برند معتبر باید به چند نکته توجه داشته باشید.

اولین نکته میزان توان مصرفی سیستم ماینینگ شما است. برندهای مختلف تولید کننده پاور ماینینگ، محصولاتی با توان‌های مختلف عرضه می‌کنند.

بنابراین باید مطمئن شوید محصولی که انتخاب کرده‌اید توان کافی را برای سیستم ماینینگ شما را فراهم می‌کند.

نکته دوم کیفیت منبع تغذیه است. برندهای مختلف ممکن است پاورهایی با کیفیت‌های ضعیف تا قدرتمند تولید کنند.

بنابراین فکر نکنید که یک برند معتبر به هیچ وجه پاور ضعیف تولید نمی‌کند. نیازهای کاربران با هم متفاوت است.

بیشتر بخوانید : نگاهی به پاور XPG ؛ قدرتمندترین پاور کامپیوتر در جهان!

6. به قیمت پاور ماینینگ توجه کنید

در نهایت، باید به قیمت پاوری که برای سیستم ماینینگ خود خریداری می‌کنید هم توجه داشته باشید. برندهای مختلف، محصولاتی با قیمت‌های متنوع تولید می‌کنند.

قیمت پاور ماینینگ به وسعت بازار و نوع برند مورد نظر شما بستگی دارد. در بازار جهانی قیمت پاور مناسب ماینینگ بین 100 تا 500 دلار یا بیشتر نیز می‌تواند باشد.

همچنین، قیمت پاور ماینینگ بسته به توان، کیفیت و ویژگی‌های دیگر آن متفاوت است. به عنوان مثال، پاورهای با توان و کیفیت بالاتر معمولاً قیمت بیشتری دارند.
بهترین راه برای پیدا کردن پاور مناسب برای ماینینگ، بررسی و مقایسه قیمت‌ها و ویژگی‌های مختلف برندها است.

می‌توانید در اینترنت جستجو کرده و نظرات کاربران و متخصصان را درباره برندهای مختلف مطالعه کنید تا بهترین منبع تغذیه را با بهترین قیمت برای سیستم ماینینگ خود بیابید.

سخن پایانی

خرید پاور ماینینگ کار چندان ساده‌ای نیست. باید دست به کار شوید و مشخصات و نیازهای برقی سیستم ماینینگ خود را محاسبه کنید. پس از این کار نوبت به شناخت انواع پاور ماینر می‌رسد.

در این مقاله با انواع پاورهای مخصوص ماینینگ آشنا شدیم و 6 نکته ضروری که قبل از خرید پاور مناسب ماینینگ باید بدانید را معرفی کردیم. شما هم می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود درباره خرید پاور ماینینگ را با ما در میان بگذارید.