کدام اپلیکیشن‌ها باتری گوشی شما را می‌بلعند؟

شرکت آنتی ویروس AVG در گزارشی که اخیرا منتشر کرده، به اپ های اندرویدی پرداخته است که بیشتر از سایر همکاران خود فضای ذخیره‌سازی، ذخیره باتری و  سرویس دیتای موبایل شما را می‌بلعند. مجموعه اطلاعات به‌دست آمده نتیجه جالبی را به همراه دارند، به‌خصوص این که تعدادی از بدترین مقصرین در این زمینه، برنامه‌هایی نیستند که احتمالا حدس می‌زنید.

AVG اطلاعات کاربرانی از ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا را جمع‌آوری کرده است و نتایج بدست آمده به‌اندازه کافی قابل توجه بود که بتوان از آن‌ها نتیجه لازم را گرفت. در این گزارش، ترافیک سرویس دیتا تنها شامل انتقال داده از طریق شبکه‌های تلفن همراه بوده و ارزیابی فضای ذخیره‌سازی شامل اطلاعاتی می‌شود که اپ مورد نظر پس از نصب دانلود کرده است، نه صرفا اندازه اشاره شده در گوگل پلی استور.

ابتدا، بررسی سطح بالا

این جدول بازی‌ها را در بر نمی‌گیرد زیرا در دسته‌بندی جداگانه‌ای به آن‌ها خواهیم پرداخت. بازی‌هایی از نوع Candy Crush مجرمین خاص در زمینه ایجاد تاثیر منفی بر عملکرد ابزار و تخلیه ظرفیت باتری آن محسوب می‌شوند. ولی نمونه‌های عجیب و قابل توجهی مانند New Words With Friends وجود دارند که خیلی بیشتر از یک بازی مانند Clash of Clans سرویس دیتای شما را به هدر می‌دهند.

این مساله که Solitaire در این لیست دیده می‌شود ممکن است کنجکاوی شما را به همراه داشته باشد ولی در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت. چند سال قبل گروهی از محققان از مایکروسافت و دانشگاه Purdueابزار دقیقی را برای سنجش و ارزیابی مصرف انرژی تهیه و از آن برای ارزیابی چندین اپ رایگان استفاده کردند. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهند که ۶۵ تا ۷۵ درصد انرژی مصرفی در اپ‌های رایگان برای بارگذاری ماژول‌های تبلیغاتی طرف ثالث (بخاطر انتقال داده‌ها) استفاده می‌شود. Solitaire ممکن است بار زیادی را روی دوش باتری شما نگذارد ولی میزان بالای استفاده از سرویس دیتا نشان می‌دهد که این اپ بطور مداوم مشغول انتقای داده‌های تبلیغاتی است.

بررسی دسته‌بندی‌ها

 

گزارش AVG همچنین برنامه‌هایی که بیشترین تاثیر منفی روی عملکرد، عمر باتری و فضای ذخیره‌سازی ابزار دارند را مشخص می‌کند. این برنامه ها در گزارش به دو گروه تقسیم شده‌اند: برنامه‌هایی که در هنگام راه‌اندازی دستگاه اجرا می‌شوند و برنامه‌هایی که توسط کاربر و بصورت دستی اجرا می‌شوند. جالب است بدانید که تعدادی از بدترین مصرف‌کنندگان ذخیره باتری، برنامه‌هایی هستند که توسط OEM تولید شده‌اند. برای مثال Beaming Service برای موبایل‌های سامسونگ، Security Policy Updates سامسونگ (که تحت عنوان aka Samsung KNOX نیز شناخته می‌شود)و WatchON سامسونگ، همگی از مجرمین اصلی در زمینه مصرف ذخیره باتری گوشی شما هستند.

در این گزارش انتقاد ویژه‌ای به نرم افزار جدید Security Policy Update سامسونگ دیده می‌شود. ظاهرا به لطف ویژگی امنیتی جدیدی که این شرکت با اندروید 4.4.2 اضافه کرده است، کاربران شاهد ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش عمر باتری روی ابزارهای خود هستند.

در این میان برنامه‌هایی مانند Netflix که انتظار می‌رود حجم عظیمی از پهنای باند را ببلعند، در لیست کلی در رده دهم قرار‌ گرفته است، در حالی که Daily Mail Online، Tumblr، Facebook، Instagramو Spotify در این لیست پنج برنامه اول هستند. اما مشخص نیست که AVG لیست مصرف پهنای باند را بر‌اساس میزان مصرف بر ساعت مرتب کرده یا بطور قاطعی مربوط به مصرف کلی پهنای باند است. با این حال نکته جالب اینجاست که یک برنامه ویدیوی جاری در زمینه مصرف پهنای باند با فاصله زیادی بعد از سرویس رادیویی Spotify قرار گرفته است.

بخش انتهایی این گزارش به بهینه‌سازی مصرف پهنای باند، فضای ذخیره‌سازی و عمر باتری می‌پردازد. اگر شما با مدیریت این حوزه‌ها برای هر یک از برنامه‌ها آشنایی کامل دارید، این بخش چیز زیادی به اطلاعات شما اضافه نخواهد کرد، اما سند مناسبی برای ارایه به افرادی محسوب می‌شود که به چنین راهنمایی‌هایی نیاز دارند.

بهینه‌سازی نرم‌افزار، کلید افزایش عمر باتری

اگر تولید‌‌کننده‌هایی مانند سامسونگ بخواهند به جذب مشتریان جدید یا تشویق مشتریان قدیمی به ارتقا ادامه دهند، باید به تمام جنبه‌های تجربه کاربر از ابزارها توجه کنند. در شرایطی که قانون مور دیگر به انتهای عمر خود نزدیک می‌شود و بهبود شیمی لیتیوم یونی با سرعت حلزونی پیش می‌رود، دستاوردهای آتی درست به‌اندازه سخت‌افزار به نرم‌افزار نیز متکی خواهند بود.

هیچ شرکتی به‌تنهایی نمی‌تواند بر کل اکوسیستم‌های اندروید یا iOS نظارت داشته باشد تا تضمین نماید که هر برنامه‌ای از بهترین راه‌کارها پیروی می‌کند. اما شرکت‌ها حداقل می‌توانند اطمینان حاصل کنند که برنامه‌های خودشان در زمینه مصرف باتری و سرویس دیتا در بهترین شرایط ممکن قرار دارند. سامسونگ در این گزارش هدف قرار گرفته است، اما مشکل مذکور تنها مختص این تولید کننده نیست. گوگل اخیرا تا حدود زیادی روی بهبود عمر باتری تحت اندروید تمرکز کرده است اما بسیاری از شرکت‌ها با برنامه‌ها یا ابزارهایی که بیش از سطح مورد انتظار انرژی مصرف می‌کنند، مشکل داشته‌اند که تا حدود زیادی به پیاده‌سازی نامناسب درایورها یا نرم‌افزارهای ضعیف مربوط می‌شود.