٧ راه حل برای سال نو: بیایید دیگر هیچ اطلاعاتی را از دست ندهیم!

قبل از آغاز سال نو، باید نگاهی به گذشته بیندازیم و ببینیم چه چیزهایی را فراموش کرده ایم، چه چیزهایی بدست آورده ایم و چه اشتباهاتی را مرتکب شده ایم تا بتوانیم آن ها را بهبود دهیم و سالی پر از موفقیت را رقم بزنیم. هرکسی که در صنعت IT کار می‌کند، میداند که امن و دسترس‌پذیر نگهداشتن اطلاعات اهمیت بسیار زیادی داشته و نقش حیاتی را در موفقیت تصمیم‌گیریهای تجاری ایفا میکند. ایجاد راه‌کارهایی برای این که داده‌های خود را همیشه امن نگهدارید و دنبال کردن این راه‌کارها به‌طور مداوم، میتواند بزرگ‌ترین دستاوردی باشد که به آن رسیده‌اید.

با افزایش درصد خرابی ابزار‌های ذخیره‌سازی، اطلاعات شما دیگر از امنیت کافی برخوردار نیستند. بنابراین بکارگیری استراتژیها و تاکتیک‌های خاص برای محافظت از اطلاعاتتان در برابر شرایط مختلف، به‌طور فزاینده‌ای اهمیت پیدا میکند زیرا در هر لحظه این امکان وجود دارد که داده‌های ذخیره شده شما از دست بروند، غیرقابل دسترسی شده و یا به‌طور کامل حذف شوند.

پس بیایید سال جدید را با راه‌کارهای زیر شروع کرده و از خودمان در برابر هر وضعیت احتمالی از دست دادن داده‌ها در آینده، محافظت نماییم.

۱ – اطلاعات مهم خود را حداقل در سه محل متفاوت ذخیره کنید

پیشگیری بهتر از درمان است!! کاربرد این نظریه در صنعت IT ملموس تر است، زیرا تهیه نسخه پشتیبان (Backup) از اطلاعات بطور منظم، قابل دسترس بودن اطلاعات را در هرزمان که نیاز باشند تضمین می‌کند. تعداد زیادی نرم‌افزار برای این کار وجود دارد و توصیه میکنیم از داده‌های مهم خود حداقل در سه محل مختلف کپی پشتیبان تهیه نمایید. این کار سبب میشود که اگر منبع اصلی نسخه پشتیبان شما با مشکلی مواجه شد، همچنان بتوانید از منابع دیگر به اطلاعاتتان دسترسی داشته باشید. نسخه پشتیبان را می‌توانید روی هارددیسک‌های اکسترنال کپی کرده، روی دیسک‌های CD و DVD ذخیره نموده و یا آن را روی سایت‌هایی که خدمات ذخیره‌سازی ابری ارایه می‌دهند (OneDrive، Google Drive یا Dropbox) آپلود کنید. این سایت‌ها معمولا تا ظرفیت‌های مشخصی سرویس‌های رایگان ارایه می‌دهند ولی اگر شما نیاز به فضای بیشتری داشته باشید می‌توانید با پرداخت هزینه اندکی از فضای بیشتری بهره‌مند شوید.

۲ – همه چیز را به روزرسانی شده نگهدارید

به مرورگرها، آنتی ویروس و ویندوز قدیمی و تاریخ گذشته توجه داشته باشید و آنها را فورا و یا در اسرع وقت ارتقا دهید. این کار باعث میشود که همه چیز آنگونه که باید، کار کند و از ورود فایل ها و برنامه‌های مخرب به سیستم شما جلوگیری شود.

به خاطر داشته باشید که مایکروسافت به‌طور مداوم به‌روزرسانیهایی را برای پلتفرم خود ارایه کرده و به کاربران پیشنهاد می‌کند هر زمانی که وقت داشتند این آپدیت ها را نصب کنند. این کار باعث می‌شود عملکرد سیستم در بهترین حالت خود باشد و همه اجزا برای استفاده از حداقل منابع بهینه‌سازی شوند. معمولا مایکروسافت دومین سه شنبه هر ماه این به‌روزرسانیها را منتشر میکند که وصله‌ها و اصلاحات باگ‌های شناسایی شده یا گزارش شده توسط کاربران را در بر میگیرند.

توصیه میکنیم که از نسخه های بروزرسانی شده ویندوز و یا مک استفاده کنید، زیرا از قابلیت‌های بیشتر و ویژگیهای ارتقا یافته‌تری برای کمک به‌شما در حفاظت داده‌هایتان برخوردارند. برای مثال، تاریخچه فایل (File History) در ویندوز 8 معرفی شد و در ویندوز 8.1 بهبود یافت. متخصصین IT و کاربران حرفه‌ای از این ویژگی برای تهیه منظم کپی پشتیبان از داده‌ها روی ابزارهای قابل حملی مانند هارددیسک اکسترنال و حافظه‌های فلش، استفاده میکنند. تاریخچه فایل، بطور خودکار تغییرات اعمال شده را، روی فایل هایی که قبلا از آن ها نسخه پشتیبان تهیه شده، ذخیره نموده و تضمین می‌کند که آخرین کپی فایل همیشه در دسترس خواهد بود، حتی اگر فایل اصلی کاملا پاک شده باشد.

این امر در مورد آنتی‌ویروس‌ها هم صادق است و بروزرسانی مکرر آن‌ها باعث می‌شود که تهدیدها و نرم‌افزارهای مخربی که جدیدا وارد فضای مجازی شده‌اند امکان ورود به سیستم شما را نداشته باشند، در حالی که آنتی ویروس‌های قدیمی قادر به تشخیص آن‌ها نیستند.

۳ – ارتقای تجهیزات سخت‌افزاری به‌صورت دوره‌ای

رتقای تجهیرات سخت‌افزاری مانند هارددیسک، پردازنده، مادربرد و… از اهمیت حیاتی برخوردار است زیرا نه‌تنها تضمین میکند که شما از آخرین فناوریها لذت میبرید، بلکه امنیت کامل را تامین کرده و عملکرد روان‌تری را فراهم مینماید. جدیدترین فناوریها، قابلیت‌های پیشرفته‌تری را به‌همراه داشته و با تامین فناوریهای کاملا تنظیم شده، از کاربران در برابر برنامه‌های بدخواهانه محافظت میکنند.

با استفاده از SSD به جای هارددیسک‌های سنتی (HDD) شما می‌توانید با سرعت بالاتری به داده‌ها دسترسی داشته باشید و در عین حال با خرابیهای بسیار کمتری مواجه شوید. SSD‌ از نرخ خرابی پایین‌تری نسبت به HDD برخوردار است و 7در عین حال سرعت آن برای دسترسی به اطلاعات و بوت ویندوز نزدیک به 7 برابر بیشتر است.

۴ – قوی‌ترین کلمه عبور را انتخاب کنید

بهتر نیست کلمات عبور تمام حساب‌های کاربری خود از جمله حساب‌های بانکی، کامپیوتر، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی را تغییر داده و نمونه‌های قوی‌تر و امن‌تری استفاده کنید؟ این کار باعث افزایش امنیت اطلاعات شما نخواهد شد اما میتواند به جلوگیری از هک شدن اکانت‌ها یا لو رفتن کلمات عبور چنین حساب‌های مهمی کمک نماید.

به‌یاد داشته باشید که هرگز برای تمام حساب‌های کاربری آنلاین خود از یه کلمه عبور واحد استفاده نکنید. سعی کنید با یک سری تغییرات جزیی از آن ها استفاده کنید تا بتوانید به آسانی آن ها را به یاد بیاورید. همچنین سعی کنید از ترکیب متنوعی مانند حروف بزرگ و کوچک بعلاوه یک کاراکتر خاص و یک ترکیب حرف و عدد استفاده کنید.

۵ – انتخاب هوشمندانه ابزارهای هوشمند

ما همگی طرفداران استفاده از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها هستیم. بزرگترین اشکال ابزارهای مذکور این است که به‌راحتی قابل دزدیده شدن، ردیابی یا ضبط شدن توسط سازمان‌های غیرمجاز بوده و هر نوع اطلاعات مهم به‌دست آمده از آن‌ها نیز قابل فروش است. حالا وقت آن رسیده که در انتخاب این گونه وسایل تجدید نظر کنید و آگاهانه محصولاتی را انتخاب کنید که لایه‌های محافظتی تقویت شده‌ای را برای محتوای ذخیره‌شده ارایه مینمایند. همچنین همیشه تنها از منابع کاملا قابل اعتماد اقدام به نصب اپ‌های مختلف روی ابزار خود کنید.

مطالعه اخیری که توسط Gartner انجام شده، نشان می‌دهد که 75% از نفوذهای امنیتی در موبایل ها و ابزارهای دستی به‌دلیل پیکربندی اشتباه برنامه‌ها یا نصب آن‌ها از منابع غیرقابل اعتماد، روی میدهند. این مطالعه نشان می‌دهد که فرآیندهای جیل بریکینگ در iOS و روت در آندروید، دو بستر رایج هستند که امنیت اطلاعات کاربر را به‌زانو درمیآورند. همیشه توصیه می‌شود که تلفن‌های هوشمند خود را از تولید کنندگان معتبری مانند اپل، سامسونگ، سونی و… خریداری کنید. همچنین قبل از نصب هرگونه برنامه از منابع غیرمعتبر، تمامی معیارهایتان را بازبینی نمایید.

مشترکین سرویس‌های موبایل همچنین باید فایل ها و اسناد مهم خود را به کامپیوترشان منتقل کنند تا اگر دستگاه آن‌ها از دسترس خارج شد، آسیب دید و یا بوت نشد، چیزی را از دست ندهند.

۶ – انتقال همه اطلاعات از کارت حافظه به کامپیوتر

کارت‌های حافظه مانند کارت‌های SD به‌عنوان یک راه‌حل مناسب به‌منظور ذخیره‌سازی داده‌ها در خارج از منزل یا محل کار، به‌طور فزاینده‌ای برای کاربران موبایل و عکاسان اهمیت پیدا میکنند. از سوی دیگر، این ابزارهای ذخیره‌سازی مبتنی بر تراشه‌های فلش، شکننده‌تر هستند و میتوانند به‌آسانی دچار آسیب‌دیدگی و خرابی شده و غیرقابل دسترسی شوند.

با این‌حال اگر فایل هایتان را به کامپیوتر انتقال دهید، در صورت بروز چنین مشکلاتی هیچ اطلاعاتی را از دست نخواهید داد. به‌این ترتیب نه تنها فضای آزاد بیشتری را برای فایل‌های جدید در اختیار خواهید داشت، دیگر نگران این موضوع نخواهید بود که کارت حافظه در هنگام عکس‌برداری یا گوش دادن به موسیقی دچار خرابی شود و شما داده‌هایتان را از دست بدهید.

۷ – همیشه از نرم‌افزار‌های معتبر بازیابی اطلاعات استفاده کنید

حتی پس از رعایت تمام راه‌کارهای قبلی، ممکن است در شرایط از دست دادن داده‌هایتان قرار بگیرید که میتواند شرکت شما را از وضعیت رقابتی خارج کند. بازیابی اطلاعات روشی است که می‌تواند اطلاعات از بین رفته، پاک شده و یا فرمت شده را بازیابی کند.

این فرآیند به سلامت فایل آسیبی نمی‌زند و میتواند فایل ها را دقیقا مانند حالت قبل از پاک شدن بازیابی کند. البته همه نرم‌افزارهای بازیابی اطلاعات موجود در بازار این قابلیت را ندارند و شما باید قبل از پرداخت هر هزینه‌ای در این زمینه، به‌اندازه کافی تحقیق کنید. یک نگاه عمیق‌تر به عملکرد نرم‌افزار بازیابی داده‌ها مانند نتایج بازیابی موفق در برابر تلاش‌های ناموفق، نوع ابزارها و طبیعت نواقصی که نرم‌افزار از آن‌ها پشتیبانی میکند، شما را به سمت انتخاب مناسبی که حتی ارزش پرداخت پول را داشته باشد هدایت خواهد نمود.

جمع بندی

ما در یک دنیای دیجیتال زندگی میکنیم که در آن همه چیز به‌صورت دیجیتالی و تنها روی ابزارهای الکترونیکی ذخیره میشوند. این ابزارها دیر یا زود سرنوشتی غیر از خرابی و نقص فنی نخواهند داشت و اگر داده‌های خود را از دست بدهید به‌سختی میتوانید آن‌ها را بازیابی نمایید. به‌علاوه، هیچکس نمیتواند حتی پس از در نظر گرفتن تمام اقدامات احتیاطی نیز امنیت کامل داده‌ها را تضمین کند. با این‌حال به هیچ‌وجه نباید تصور کنیم که این واقعیت به‌معنای عدم نیاز به دنبال کردن راه‌کارهای مناسب از اطلاعات ما است.