رمزگذاری بر روی هارد‌اکسترنال

اکوسیستم کامپیوتر این روزها خواه ناخواه، زندگی تمامی افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد؛ امنیت رکن اساسی در نقل و انتقال داده ها است که به وضوح حضور آن در دنیای دیجیتالی ما یک ملزوم به شمار می رود؛ مهمترین اطلاعات کاربران، پس از فضای مجازی، مواردی است که توسط تمامی ما بر روی ذخیره سازها حفظ می گردد.

از فایل های مولتی مدیا گرفته تا اطلاعات حساس کاری و هزاران مورد دیگر، ذخیره سازهای خارجی و داخلی را به خود اختصاص می دهند. امنیت اطلاعات برای شما تا چه حد اهمیت دارد؟ حفاظت از داده های شخصی به دلیل امکان نفوذ و حتی رویت توسط اشخاص دیگر. از همین رو برآن شدیم تا با ارائه مقاله ای به زبان ساده و جامع، شما را با قابلیت های رمزنگاری بر روی ذخیره سازها، خصوصا مدل های خارجی (External) آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

 نرم‌افزار BitLocker

از جمله قابلیت هایی که برای رمزنگاری هاردها یا فلش ها مورد استفاده قرار می گیرد سرویس BitLocker است. BitLocker یک ویژگی رمزگذاری در ویندوز 10 نسخه Pro و Enterprise است که برای رمزگذاری کردن هارد دیسک های محلی و خارجی و حتی فلش ها مورد استفاده قرار می گیرد. بیت لاکر از کلید های 128 و 256 بیتی و حتی الگوریتم رمزگذاری AES استفاده خواهد کرد. این سرویس افزون بر هارد و ذخیره سازهای داخلی سیستم، امکان رمزگذاری بر روی ذخیره سازهای خارجی را نیز فراهم می کند. در صورتی که سیستم و یا نوت بوک شما از قابلیت Trusted Platform Module یا همان تراشه TPM استفاده نماید، می تواند تجربه رمزگذاری و امنیت با لایه های سخت افزار را نیز توسط آن تجربه نمائید.

در ادامه نحوه ی استفاده از سرویس را برای شما عزیزان ارائه خواهیم کرد. به یاد داشته باشید که برای استفاده از این سرویس در دیگر سیستم عامل ها، نیازمند تهیه آخرین و بالاترین نسخه ها خواهید بود. به عنوان مثال نسخه های حرفه ای و تجاری ویندوز 8 و 8.1.

برای دسترسی به این قابلیت کافیست تا بر روی هارد مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه Turn on BitLocker را انتخاب کنید.

نرم‌افزار BitLocker گزینه Turn on BitLocker

در پنجره باز شده می توانید رمز عبور مربوط به هارد خود را تنظیم نمایید. سعی کنید رمزعبورتان شامل حروف کوچک، حروف بزرگ، اعداد و نمادها باشد تا امنیت بالایی را برایتان به ارمغان آورد. در نهایت باید بر روی Next کلیک کنید.

نرم‌افزار BitLocker گزینه رمزعبورتان

می توانید از رمز عبور خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید و آن را در حساب کاربری مایکروسافت، در قالب یک فایل و یا در قالب یک برگه پرینت شده در اختیار داشته باشید. پس از پایان این مرحله بر روی Next کلیک نمایید.

نرم‌افزار BitLocker حساب کاربری مایکروسافت

در مرحله آخر توصیه می کنیم تا بر روی Encrypt entire drive کلیک کنید و منتظر اجرای عملیات بمانید.

نرم‌افزار BitLocker Encrypt entire drive

نکته: در آپدیت نوامبر ویندوز 10 یعنی نسخه 1511 گزینه ای دیگر در این مرحله ارائه شده است که در این صورت بهتر است بر روی گزینه Compatible mode کلیک نمایید و در مرحله ی بعد شاهد اجرای عملیات رمزگذاری خواهید بود.

بیشتر بخوانید : آموزش رمزگذاری رو هارد اکسترنال و فلش مموری
نرم‌افزار BitLocker گزینه Compatible mode

باید اشاره کنیم که مدت زمان رمزنگاری درایوها به میزان داده ها، اندازه درایو و مشخصات سیستم شما بستگی دارد در نتیجه اگر این روند طولانی شد آن را متوقف نکنید زیرا ممکن است موجب بروز مشکل در درایوهایتان شود. پس از پایان عملیات خواهید دید که درایو مورد نظر قفل شده و برای ورود به آن باید رمز عبور را وارد نمایید. لازم به ذکر است که دسترسی به BitLocker می تواند از طریق منوی استارت و اجرای Manage BitLocker نیز قابل دسترس باشد. خرابی هارد دیسک به دلیل کم طاقت بودن کاربران و قطع عملیات، از جمله شایع ترین نقاط ضعف این روش است با این وجود سیستم رمزگذاری قدرتمند و با نرخ شکست پایین آن، دارای امنیت بالایی است. نقاط ضعف و قوت آن را در نظر گرفته و در نهایت انتخاب با شما است.

نرم‌افزار BitLocker گزینه اجرای Manage BitLocker

StorageCrypt

یکی دیگر از سرویس هایی که امکان رمزگذاری درایوها را در اختیارتان قرار می دهد، نرم افزار  StorageCrypt است و مراحل زیر را برای قفل گذاری درایوها در اختیارتان قرار داده ایم.

نرم افزار StorageCrypt

ابتدا نرم افزار StorageCrypt را دانلود  نصب کنید و پس از اجرای برنامه، به انتخاب درایو مورد نظر بپردازید.

بر روی گزینه quick encryption کلیک کنید و گزینه Full Option را در بخش Portable Use section انتخاب کنید.

در نهایت به سادگی قادر خواهید بود تا برای درایو خود رمز عبور انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید : چگونه روی هارد اکسترنال پسوورد بگذاریم؟

Kakasoft USB Security

برای کاربرانی که از ویندوز XP، ویندوز 7 و یا ویندوز 8 بهره می برند، نرم افزار دیگری نیز وجود دارد که امکان رمزگذاری درایوها را در اختیارشان قرار می دهد. این نرم افزار با نام USB Security به صورت رایگان عرضه شده است. پس از دانلود و نصب این نرم افزار و انجام مراحل زیر می توانید درایوهای مورد نظر خود را رمزگذاری نمایید.

ابتدا برنامه USB Security را اجرا کنید و درایو مورد نظرتان را از کادر باز شده انتخاب نمایید. در نهایت باید بر روی دکمه install کنید.

نرم افزار Kakasoft USB Security

در کادر باز شده پسورد خود را وارد نمایید و بر روی گزینه Protect کلیک کنید تا درایو مورد نظرتان قفل شود.

نرم افزار Kakasoft USB Security گزینه Protect

اشاره به برخی نکات دیگر:

توجه داشته باشید که در حین خرید هارد دیسک های خارجی (External) و یا درایو های سالید، کمپانی های سازنده نرم افزارهای اختصاصی خود را در اختیار شما قرار خواهند داد که عمدتا، کاملا رایگان خواهند بود. در این نرم افزارها بخش هایی برای رمزگذاری وجود دارد که شما قادر به استفاده از آنها نیز خواهید بود. افزون بر آن، باید به یاد داشته باشید که این نرم افزارها گاها بر روی تولیدات دیگر شرکت های رقیب کار نخواهند کرد.

همچنین شما قادر خواهید بود تا از برنامه های دیگر نظیر برنامه TrueCrypt استفاده نمائید که مقداری سبک تر از موارد ذکر شده در بالا هستند؛ با این وجود بازهم عملکردهای مشابهی را ارائه خواهند کرد. برنامه TrueCrypt به صورت رایگان بوده و یک AutoRun را بر روی درایو شما نصب میکند هر زمان که درایو را به USB وصل نمائید، از شما رمز عبور را درخواست خواهد کرد. تنها با وارد کردن آن می توانید به درایو دسترسی پیدا کنید. در صورت وجود هر گونه پرسش، می توانید در بخش نظرات مطرح کرده تا بدان پاسخ دهیم.