آموزش فعالسازی تایپ صوتی فارسی در اندروید

تایپ صوتی از قابلیت‌هایی است که مورد توجه بسیاری از کاربران و علاقه مندان به تکنولوژی قرار گرفته است. این قابلیت در مواردی که تایپ کردن دشوار باشد بسیار کاربردی خواهد بود. در واقع تمامی کاربران در روزمره به تایپ برای جستجو و یا مکالمات از طریق پیام‌رسان‌ها نیاز خواهند داشت. در نتیجه تایپ صوتی بخشی از تایپ روزمره را ساده‌تر می‌کند و غلط‌های املایی را کاهش می‌دهد. استقبال و علاقه کاربران به تایپ صوتی باعث شد تا گوگل نیز این قابلیت را در اندروید در اختیار کاربران قرار دهد.

اخیرا نیز شاهد پشتیبانی تایپ صوتی گوگل از زبان فارسی بوده‌ایم که این موضوع خبر خوشی برای فارسی زبانان است. از این پس به کمک تایپ صوتی گوگل می‌توانید با بیان جملات، عبارات و یا کلمات، متن تایپ شده را در اختیار داشته باشید. در این مطلب نحوه فعالسازی تایپ صوتی فارسی را در اندروید در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

برای فعالسازی این قابلیت ابتدا باید کیبورد گوگل را به عنوان کیبورد اصلی و پیش فرض انتخاب کنید و آن را فعال نمایید. برای شروع وارد تنظیمات (Settings) شوید.

مرحله یک آموزش تایپ صوتی فارسی

در صفحه تنظیمات گزینه Language & input را انتخاب کنید.

مرحله یک آموزش تایپ صوتی فارسی

در این بخش باید تایپ صوتی گوگل را که با عنوان Google voice typing ارائه شده است، تیک بزنید تا این قابلیت در کیبورد شما فعال شود.

Step three Persian voice typing tutorial

در نهایت باید وارد پیام‌ها شوید و برای تایپ متن، کیبورد خود را باز کنید. بر روی میکروفونی که در کیبورد شما قرار گرفته کلیک کنید تا در بخش تنظیمات بتوانید زبان فارسی را فعال نمایید.

مرحله چهارم آموزش تایپ صوتی فارسی

در کادر باز شده بر روی علامت تنظیمات کلیک کنید.

مرحله ۵ آموزش تایپ صوتی فارسی

وارد بخش Languages شوید و زبان فارسی را انتخاب نمایید تا فعال شود و در نهایت تنظیمات جدید را ذخیره کنید.

مرحله ششم فعالسازی تایپ صوتی فارسی

برای تست این قابلیت می‌توانید بر روی میکروفون موجود در کیبورد کلیک کنید و جملات و عبارات خود را بیان نمایید تا تایپ شوند. خواهید دید که این قابلیت از دقت و عملکرد بالایی برخوردار است و برای تایپ سریع و بدون غلط بسیار مناسب و کاربردی خواهد بود.

این قابلیت برای تایپ در تمام بخش‌های گوشی اندروید شما قابل استفاده خواهد بود. وجود هوش مصنوعی در این سیستم تایپ صوتی، قدرت تشخیص کلمات و جملات عامیانه را نیز ساده‌تر کرده است. در نتیجه قطعا برای همه مفید و کاربردی خواهد بود.

قابلیت جذاب تایپ صوتی در Google Docs

تایپ صوتی یکی از قابلیت‌های جالب در گوگل است که می‌توان با استفاده از یک میکروفون متصل به کامپیوتر متن مورد نظر را خوانده و صوت خود را به صورت یک متن تبدیل کنید. بهتر است برای بهره‌گیری از قابلیت‌های کامل این ویژگی در گوگل، از مرورگر اختصاصی خود گوگل یعنی کروم استفاده کنید:

  • برای این منظور به آدرس https://docs.google.com  مراجعه کرده و با اکانت گوگل وارد شوید.
  • سپس با کلیک کردن روی علامت + یک سند جدید را ایجاد نمایید.
  • در سند جدید می‌توانید از سربرگ Tools گزینه Voice typing را انتخاب کرده و وارد محیط تبدیل گفتار به متن شوید.
  • در این بخش، زبان‌های مختلف وجود دارد که اگر زبان گفتار شما فارسی است، زبان فارسی را انتخاب نمایید.
  • در محیط این بخش علامت یک بلندگو وجود دارد که با فعال‌سازی آن می‌توانید عملیات تایپ صوتی را آغاز کنید.

نحوه تایپ صوتی گوگل در اندروید با سایر اپلیکیشن‌ها

در محیط اندروید، علاوه بر قابلیت تایپ صوتی گوگل، اپلیکیشن‌های مخصوص تبدیل فایل صوتی به نوشتار ارائه شده است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

از جمله اپلیکیشن‌هایی که برای این منظور ارائه شده است، فارس آوا نام دارد که برای نسخه اندروید و ios در بازار موجود است.

البته برای استفاده از این اپلیکیشن می‌بایست اشتراک تهیه کنید تا از امکانات کامل آن بهره‌مند شوید. اپلیکیشن‌های اندروید این قابلیت را نیز دارند که بر روی کارت‌های حافظه منتقل شده و می‌توان سورس آن را با انتقال کارت حافظه، روی گوشی‌های مختلف اجرا کرد.

استفاده از روش‌های انتقال اپلیکیشن به SD کارت در اندروید برای این منظور می‌توانید مفید باشد.

تایپ صوتی در واتس‌آپ چگونه است؟

یکی از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس‌آپ، تبدیل گفتار به نوشتار است. اگر یک حساب کاربری در واتس‌آپ داشته و به خط اینترنت نیز دسترسی دارید، می‌توانید از این ویژگی واتس‌آپ استفاده کنید.

شاید بسیاری از اپلیکیشن‌های مورد استفاده در گوشی‌های موبایل نیز قابلیت تبدیل صوت به نوشتار را داشته باشند، اما ویژگی واتس‌آپ این است که به دلیل کم حجم بودن، استفاده از آن آسان‌تر بوده و عملکرد گوشی در حین استفاده مختل نمی‌شود.

بنابراین باتری موبایل نیز در استفاده‌های طولانی‌مدت از این برنامه و تبدیل گفتار طولانی، مدیریت می‌گردد.

البته راه‌کارهایی برای افزایش عمر باتری گوشی موبایل ارائه شده است که از آن جمله می‌توان حذف برنامه‌های پیش‌زمینه، ویجت‌ها و تصاویر پس‌زمینه اشاره کرد.

تایپ صوتی در واتس‌آپ

استفاده از قابلیت تایپ صوتی در واتس‌آپ بسیار ساده است. برای این منظور وارد محیط این اپلیکیشن شده و مخاطب خود را انتخاب کنید. سپس وارد قسمت تایپ شده و گزینه میکروفون را انتخاب نمایید. با انتخاب این گزینه، پیام صوتی شما به صورت متن تبدیل می‌شود.

نحوه استفاده از تایپ صوتی گوگل در آیفون

به منظور فعال‌سازی تایپ صوتی در آیفون، می‌توانید از کلید مجازی گوگل یا Gboard که نسخه ios نیز برای آن ارائه شده است استفاده کنید. این برنامه از طریق App Store قابل دریافت است.

پس از نصب این اپلیکیشن، آن را اجرا کنید. سپس از قسمت تنظیمات کیبورد گوشی آیفون خود، کیبورد پیش‌فرض را کیبورد مجازی گوگل انتخاب کنید. برای آن که امکان تایپ صوتی به زبان فارسی داشته باشید، باید از قسمت تنظیمات کیبورد، زبان فارسی را انتخاب نمایید.

البته برای استفاده از قابلیت تایپ صوتی در آیفون، روش تغییر تنظیمات خود گوشی آیفون نیز توسط شرکت اپل ارائه شده است اما این قابلیت تنها برای تایپ صوتی به زبان انگلیسی مناسب است و از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند.

برای فعال‌سازی این قابلیت:

  • به تنظیمات یا همان Setting گوشی وارد شده و در تنظیمات General به بخش Keyboard وارد شوید.
  • با فعال‌سازی گزینه Enable Dictation، می‌توانید این قابلیت را فعال نمایید.
  • در این صورت، با ورود به هر بخشی که قابلیت تایپ در آن وجود داشته باشد، می‌توانید با انتخاب میکروفون و صحبت کردن، گفتار خود را به نوشتار انگلیسی تبدیل کنید.