چگونه با استفاده از ماشین زمان مک از سیستم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

برای کاربرانی که بطور مداوم از کامپیوتر استفاده می‌کنند پشتیبان‌گیری یک گام اساسی در جهت حفظ امنیت فایل‌ها است به خصوص زمانی که برای عیب یابی سیستم خود نیاز به بروزرسانی نرم‌افزارها، تغییر تنظیمات و یا نصب مجدد سیستم عامل داشته باشید.

روش‌های زیادی برای پشتیبان‌گیری از فایل‌ها وجود دارد مانند استفاده از هارد اکسترنال، فضای ذخیره‌سازی مبتنی بر اینترنت، CD و یا DVD که رویکرد شما برای استفاده از یکی از این روش‌ها بستگی به شما دارد. با وجود همه این موارد مهمترین عامل در پشتیبان‌گیری، انجام دادن منظم آن است. اگر شما هنوز برنامه منظمی برای پشتیبان‌گیری از مک خود ندارید، بهتر است نگاهی به این مطلب بیندازید و این کار را هرچه سریع‌تر انجام دهید.

قابلیت ماشین زمان که در نسخه ۱۰ سیستم عامل مکینتاش اپل (Mac OS X)معرفی شد، سرویس پرکاربردی است که به سادگی قابل استفاده است. به این صورت که با یک بار فعال سازی آن به صورت خودکار و منظم (مثلا هر ساعت یکبار) از کل سیستم شما پشتیبان تهیه می‌کند. این پشتیبان تهیه شده شامل سیستم عامل و کلیه حساب‌های کاربری نیز می‌باشد و شما به سادگی می‌توانید در صورت نیاز تک تک فایل‌ها و یا کل سیستم عامل نصب شده را بازیابی کنید.

با استفاده از ماشین زمان اپل می‌توانید از مک خود بر روی ابزارهای تحت شبکه مانند کپسول زمان اپل، سرور Mac OS X و ابزارهای دیگر، پشتیبان تهیه کنید ولی شما برای شروع می‌توانید از طریق روش دو مرحله ای زیر به سادگی تنظیمات ماشین زمان را انجام دهید و از سیستم خود پشتیبان تهیه کنید.

یک هارد درایو اکسترنال تهیه کنید

یک هارد درایو با رابط USB یا Firewire و با ظرفیت برابر و یا بیشتر از حافظه داخلی کامپیوتر خود تهیه کنید (ولی اگر بطور موقتی و یا آزمایشی قصد پشتیبان گیری را دارید می‌توانید از یک هارد درایو با ظرفیتی برابر با میزان داده‌های موجود در کامپیوترتان نیز استفاده کنید). برای پی بردن به گنجایش هارد داخلی در مک می‌توانید به تب Go در منوی Finder رفته وComputer را انتخاب کنید، سپس اگر بر روی هارد درایو (که به طور پیشفرض Macintosh HD نام دارد) کلیک راست کنید، در پنجره Get Info اطلاعات مربوط به ظرفیت حافظه داخلی و میزان فضای اشغال شده را خواهید یافت.

هارد درایو اکسترنال تهیه کنید

اگر قبلا تنظیمات مربوط به ماشین زمان را انجام نداده باشید به محض اتصال هارد دیسک بطور خودکار پیامی ظاهر می‌شود مبنی بر اینکه “آیا میخواهید از این هارد دیسک برای پشتیبان‌گیری ماشین زمان استفاده کنید”. با تایید کردن این پیام سیستم شما هارد متصل شده را فرمت کرده و فورا پس از آن شروع به پشتیبان گیری می‌کند. هارد دیسک‌های سازگار با مک مانند HD710A ای‌دیتا حتی نیاز به فرمت کردن نیز ندارند و به محض تایید انجام عملیات پشتیبان‌گیری توسط ماشین زمان این کار بر روی آن شروع می‌شود.

اگر سیستم شما پس از نصب هارد اکسترنال بطور خودکار تنظیمات مربوط به ماشین زمان را نشان نداد باید وارد تنظیمات مربوط به آن شده و آن را در حالت روشن قرار دهید. سپس به قسمت Select Disk رفته و فضای ذخیره‌سازی مورد نظرتان را انتخاب کنید. این فضا می‌تواند هارد اکسترنال متصل شده به سیستم و یا در صورت امکان کپسول زمان اپل باشد.

به محض اینکه برای اولین بار تنظیمات مربوط به ماشین زمان را انجام دادید یک نسخه پشتیبان از کل سیستم شما تهیه می‌شود و اگر هارد اکسترنال خود را از کامپیوتر جدا نکنید نسخه تهیه شده هر یکساعت یکبار طبق تغییرات اعمال شده بروزرسانی می‌شود. اگر شما از ابزارهای مبتنی بر شبکه (مانند کپسول زمان) برای ذخیره سازی استفاده می‌کنید عملیات بروزرسانی زمانی که این ابزار در شبکه قابل دسترس باشد انجام می‌شود. این ویژگی برای کاربران لپ تاپ مناسب‌تر است.

ماشین زمان بصورت پیش‌فرض جزو عملیاتی است که در پس‌زمینه عملیات پشتیبان‌گیری را انجام می‌دهد ولی در صورت تمایل می‌توانید با فعال کردن گزینه مربوط به آن در قسمت تنظیمات ماشین زمان، گزینه‌ای را به نوار منو اضافه کنید تا شما را از وضعیت عملکرد آن آگاه سازد. این ویژگی به شما این امکان را نیز می‌دهد که بروزرسانی نسخه پشتیبان را به صورت دستی انجام دهید.

اگر به هر دلیلی یکی از فایل‌های موجود در سیستم خود را از دست دادید می‌توانید وارد پوشه نسخه پشتیبان شده و پس از یافتن فایل مربوطه آن را انتخاب کنید و با کلیک بر روی گزینه بازیابی (Restore) آن را بر روی سیستم خود کپی کنید.